Gjest ulfarn Skrevet 22. august 2005 Del Skrevet 22. august 2005 da har vi vært til tilvenning i barnehagen. Vi fikk endel spørsmål og deriblant dette,-Hvilke krav stiller dere til det pedagogiske i barnehagen. Jeg ble da tatt litt på senga..Barnet vårt er akkurat fylt ett år og jeg har vel egentlig ikke tenkt noe på dette. Er jo en ped.leder på hver avd.så vi vil jo tro at dem vet hva som er best for barnet. Foreløbig er det jo lek/sang ute og inne.Lesing,at den snakker med barnet vårt,lærer h*n å mestre ting og det sosiale både med voksne og andre barn osv Hva mere kan en si? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/195144-hvilke-krav-stiller-du-til-det-pedagogiske/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Velouria Skrevet 22. august 2005 Del Skrevet 22. august 2005 For ettåringen er det viktigst at noen har tid til å ha de på fanget og rolig miljø syns jeg. Pedagogikken er ikke _så_ nøye det første året så lenge barnet har følelsen at det blir sett og tatt vare på. Det mener iallefall jeg, derfor er leker som trille ball, lese bøker, bygge klossetårn etc. veldig bra for småttiser nærhet og trygghet er det viktigste. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/195144-hvilke-krav-stiller-du-til-det-pedagogiske/#findComment-1362405 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vendi Skrevet 22. august 2005 Del Skrevet 22. august 2005 For ettåringen er det viktigst at noen har tid til å ha de på fanget og rolig miljø syns jeg. Pedagogikken er ikke _så_ nøye det første året så lenge barnet har følelsen at det blir sett og tatt vare på. Det mener iallefall jeg, derfor er leker som trille ball, lese bøker, bygge klossetårn etc. veldig bra for småttiser nærhet og trygghet er det viktigste. Pedagogikk går jo ikke bare på det faglige. Det å bli sett, få nærhet og trygghet av en voksen er jo også pedagogikk. Det å lese bøker er er en del av det pedagogiske, kjempeviktig i forhold til språkutvikling + en del av den nærheten og tryggheten. Ellers så er det viktig det med det sosiale, at de voksne/ped.leder legger til rette for samhandlingssituasjoner, hjelper barna å løse konflikter, osv. Er et veldig omfattende område da, synes spm var litt vanskelig å svare på, man bruker jo pedagogikken hele dagen i alle situasjoner - i måltidet, leken, samlingsstund, osv. Jeg krever i alle fall for mine barn at de voksne (først og fremst ped.leder siden det er hun/han som har utd) "er pedagogiske" gjennom hele bhgdagen, dvs at måten de oppfører seg mot barna er "pedagogisk gjennomtenkt" hvis du skjønner. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/195144-hvilke-krav-stiller-du-til-det-pedagogiske/#findComment-1362421 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Velouria Skrevet 22. august 2005 Del Skrevet 22. august 2005 Pedagogikk går jo ikke bare på det faglige. Det å bli sett, få nærhet og trygghet av en voksen er jo også pedagogikk. Det å lese bøker er er en del av det pedagogiske, kjempeviktig i forhold til språkutvikling + en del av den nærheten og tryggheten. Ellers så er det viktig det med det sosiale, at de voksne/ped.leder legger til rette for samhandlingssituasjoner, hjelper barna å løse konflikter, osv. Er et veldig omfattende område da, synes spm var litt vanskelig å svare på, man bruker jo pedagogikken hele dagen i alle situasjoner - i måltidet, leken, samlingsstund, osv. Jeg krever i alle fall for mine barn at de voksne (først og fremst ped.leder siden det er hun/han som har utd) "er pedagogiske" gjennom hele bhgdagen, dvs at måten de oppfører seg mot barna er "pedagogisk gjennomtenkt" hvis du skjønner. Selvsagt, jeg er helt med på hva du sier, jeg ordla meg litt klønete. Det jeg tenkte på var at "opplegget/læringen" ikke er så viktig, alstå det viktigste er sosialisering og ikke læring. Selvom de selvsagt lærer å sosialisere Skjønner du? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/195144-hvilke-krav-stiller-du-til-det-pedagogiske/#findComment-1362454 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 22. august 2005 Del Skrevet 22. august 2005 Man trenger ikke pedagogisk bakgrunn for å ta godt vare på å stimulere en ettåring. Det gjøres for mye hokus pokus ut av dette for tiden. Man må ikke tro at å ta hånd om småbarn er for avansert til foreldrene å klare. Du har allerede listet opp de viktige tingene. Kommer ikke på noen tilføyelser i øyeblikket. En ettåring blir superstimulert av å gå til postkassen og kikke på steinene underveis. At barnet blir sett, hørt, forstått, får leke, snakket med og får delta i dagliglivets oppgaver er verdens beste pedagogikk. I tillegg kommer basisbehovet for omsorg. Hvordan klarte foreldrene våre å oppdra oss på egen hånd helt fram til skolealder uten en eneste pedagoisk leder i nærheten? ;-) Jeg synes resultatet har blitt fortreffelig. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/195144-hvilke-krav-stiller-du-til-det-pedagogiske/#findComment-1362946 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.