Gå til innhold

Får 1. klassingen gå alene til skolen?

Anbefalte innlegg

Vi har vel snau kilometer til skolen, bare svært rolige villagater (endeveier) og gangsti igjennom et lite skogholt. Skoleveien får nesten ikke blitt stort tryggere.

Allikevel er det nok ikke snakk om å gå alene til skolen ennå. Jeg synes det er litt tidlig, jeg! Så langt i livet har friheten begrenset seg til vår gate, og jeg synes derfor det er nødvendig med en viss tilpassing.

6 år og får bevege seg i en gate?? Er den stor kanskje da ??

Fortsetter under...

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Speak

9

• flisa

5

• Goldy79

4

• Knotten

3

Mest aktive i denne tråden

I dag ville gutten vår gå til skolen uten voksen-følge for første gang (han begynte på onsdag). Vi bor bare 300 meter fra skolen, og det er ikke noen vei å krysse.

Han var klar til å gå fem på åtte. Vi hadde avtalt ti over åtte med nabojenta, og han sprang bort til henne og ringte på. Et par minutter etter så jeg de trasket av sted bort til neste hus, der bestekameraten bor.

Da jeg hadde levert jentene i barnehagen, ruslet jeg bort på skolen for å kikke. Jeg så flere i klassen myldret inne i ganga, og jeg gikk inn og fant gutten min i klasserommet i storform! De hadde frilek, og han brettet papirfly og papirhatter. Fikk snakket litt med læreren og, og hun er helt fantastisk!

I dag skal han gå hjem fra SFO helt alene klokka tre. Blir spennende!

Vi foreldre ga læreren en mobil med kontantkort og med beskjed om å ringe oss om barnet ikke kom - i motastt fall om vi skulle la barnet være hjemme pga sykdom el. så sendte vi en sms og ga beskjed om det.

Fungerte veldig greit -og så var det jo min idé også da så...:)

Vi foreldre ga læreren en mobil med kontantkort og med beskjed om å ringe oss om barnet ikke kom - i motastt fall om vi skulle la barnet være hjemme pga sykdom el. så sendte vi en sms og ga beskjed om det.

Har de ikke telefon på den skolen eller?

Annonse

Her har ikke 1. og 2. klassinger gått alene på sin 20-25 minutters vei.

Min nå 2. klassing har enda ikke gått alene til skolen. Han har gått mye hjem fra SFO, men han er så trøtt om morgenen at vi alltid har fulgt han.

Hadde han insistert, hadde han nok fått gå alene i fjor også, men så trøtt som han er om morgenen har han ikke det.

6 år og får bevege seg i en gate?? Er den stor kanskje da ??

Ikke i det hele tatt, men det har ikke vært noen unger å leke med i de tilliggende gatene, ikke noe annet som trekker heller, og i tillegg har han vært litt i overkant hjemmekjær :)

Min nå 2. klassing har enda ikke gått alene til skolen. Han har gått mye hjem fra SFO, men han er så trøtt om morgenen at vi alltid har fulgt han.

Hadde han insistert, hadde han nok fått gå alene i fjor også, men så trøtt som han er om morgenen har han ikke det.

Sovner han på veien, tror du? :)

Min datter fikk gå alene på "sikker" skolevei som førsteklassing. Jeg hadde ingen avtale med lærer om at de ringer i tilfelle hun ikke dukket opp. Skulle alle 40 førsteklassingene ha en "ringe-avtale" med lærer, ville det fort ta en time! :-)

I morgen kan himmelen falle oss i hodet;Ikke ta sorgene på forskudd, men vis henne din tillit og la henne få oppleve følelsen av å mestre skoleveien og oppmøte på skoleplassen alene (er mitt råd)

DU SIER: "Skulle alle 40 førsteklassingene ha en "ringe-avtale" med lærer, ville det fort ta en time! :-)

"

Hvorfor det - bruker de ikke dukke opp? - - så klart det er kjekt at læreren ringer til foreldrene om de ikke vet at barnet er sykt - at barnet ikke har kommet på skolen - det kan jo gå 8-10 timer før et barn blir meldt savnet i slike tilfeller -sånne sjanser tar ikke vi med våre jenter i alle fall.

Å gi melding 3 dager etter et barn har vært sykt er jo helt feil. På jobb må man gi beskjed samme dag om man ikke har tenkt å komme.

Annonse

Gjest Fenrisulven

Dæven, det var lurt!

Noterer det for bruk om et par år.

Mvh

Min datter fikk gå alene på "sikker" skolevei som førsteklassing. Jeg hadde ingen avtale med lærer om at de ringer i tilfelle hun ikke dukket opp. Skulle alle 40 førsteklassingene ha en "ringe-avtale" med lærer, ville det fort ta en time! :-)

I morgen kan himmelen falle oss i hodet;Ikke ta sorgene på forskudd, men vis henne din tillit og la henne få oppleve følelsen av å mestre skoleveien og oppmøte på skoleplassen alene (er mitt råd)

Med ringeavtale mener jeg å ringe dersom ho IKKE kom. Tror jo flesteparten av barna kommer hver dag da.

Uansett skal jeg i hvertfall spørre.

Vi har ganske fin skolevei, ikke noe veldig trafikerte gater som må krysses eller noe. Men jeg slipper henne ikke alene til skolen enda, om hun har noen andre "store" barn å gå sammen med er det greit.

Det er sikkert en sånn "greier ikke å kappe navlestrengen helt enda" tull, men hun er jo ikke mer en akkurat 6 år. *Sukk*

Kanskje om ett par måneder når det har sunket inn at jeg faktisk har skolejente, jeg er ikke helt der enda ;) Og jeg er egentlig ikke noen typisk hønemor, merkelige greier..

Jeg skal jo uansett samme veien hver dag, Mis sin barnehage ligger ved siden av skolen, så da har jeg en unnskyldning til å følge henne litt til ;)

Dette ble masse, men..

Ja, det ble mye, men det er jo slik jeg tenker også. Og jeg er heller ingen hønemor.

Skal ta opp med læreren hva de gjør når barnet ikke kommer. Om de ringer, så er det greit.

Vi har vel snau kilometer til skolen, bare svært rolige villagater (endeveier) og gangsti igjennom et lite skogholt. Skoleveien får nesten ikke blitt stort tryggere.

Allikevel er det nok ikke snakk om å gå alene til skolen ennå. Jeg synes det er litt tidlig, jeg! Så langt i livet har friheten begrenset seg til vår gate, og jeg synes derfor det er nødvendig med en viss tilpassing.

Jeg føler det litt slik jeg også, men på en annen side synes jeg ho er så flink, og at jeg burde oppmuntre til at ho skulle gå. Vanskelig.

Jeg føler det litt slik jeg også, men på en annen side synes jeg ho er så flink, og at jeg burde oppmuntre til at ho skulle gå. Vanskelig.

gå med henne eit stykke - gå mot henne når ho skal heim igjen :-) Det er det ein del som gjer :-)

Venskelig for oss som har "så lang" vei (3 km)

Nei, det får han ikke, for han har 25 min å gå, og må krysse veien + gå forbi nærbutikken.

Planen er at jeg skal følge ham halvveis, så kan han gå den trygge delen av veien aleine.

Foreløpig har jeg fulgt ham til og fra, så tar vi nok en prat når han er _helt_ trygg på veien.

Du kan jo la henne prøve, og evt ligge en 100 meter bak henne de første gangene?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...