Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Sønnen vår har akkurat startet i 1. klasse, men finner seg ikke til rette. Han trekker seg unna de andre barna, også de han kjenner litt fra før. Gråter når jeg går og vil bare hjem. Han er en avventende person, men dette har blitt så mye værre bare etter en uke på skolen. Han er av natur sjenert, men nå er han så usikker og engstelig på hvordan han skal tilnærme seg de andre barna. Han er en solstråle ellers og har fungert utmerket i barnehagen hvor han tidligere gikk. Men de han lekte med der går ikke på samme skole. Jeg synes detet ers å fortvilende og se sin sønn ha det så vanskelig. De voksne på skolen trekker han inn i lek, men han vil ikke. Hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/195158-finner-seg-ikke-til-rette-p%C3%A5-skolen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

HAr de ikke fadderordning? Uansett så bør du snakke med læreren, og sammen med gutten finne ut hva som er gøy å gjøre på skolen. Jeg synes godt du kan være der dersom det er mulig. Vet om mødre som har drevet med tilvenning i 1. klasse både 1, 2 og 3 måneder. Kanskje han kan ha med seg noe hjemmefra som trygger litt? Finn noe han kan glede seg til på skolen, og vær tålmodig, det går over!

Gjest jordrotta

Det er mange barnehagebarn jeg kjenner som har reagert med gråt fra begynnelsen på skolen.

Skole og barnehage kan ikke sammenlignes!

Hos oss var det veldig gøy den første uka, deretter ble det nedtur for barnet i de neste to ukene. Den tredje uka var alt ok igjen og har siden stortrives på skolen.

Hos oss var det ikke gråting, men hos dem det gjaldt så var en foreldre med hele dagen de første dagene og fortsatte med å være litt fra morgenen og gå litt ærend for siden og komme tilbake mot slutten av skoledagen.

Det fungerte og alle barna ble fortrolige med skolen i løpet av den første måneden. Så det tar litt tid.

Dette var i samråd med lærer at foreldrene var med den første tiden.

Ta tiden til hjelp og få lærerne på banen. Hvis det er fadder på skolen så kan denne ta seg ekstra av barnet i friminuttene fra begynnelsen også. Men det er jo ikke alle skoler som har denne ordningen.

Lykke til.

Annonse

Ta en grundig prat med læreren og hold kontakten framover. (Noter på forhånd dine tanker.) Lag en slagplan i sammarbeid.

Gjør ting som gjør skolen til noe positivt. F.eks. ta med muffins til hele klassen på fredag. (Avklar med lærer.) Er det noe han har som han er veldig stolt av kan han ta det med å vise det til læreren. Slikt bidrar til at han føler seg sett, lagt merke til og verdsatt. (Avtal gjerne med lærer.)

Støtter forslag om å invitere noen klassekompiser. Lag gjerne en morsom invitasjon.

mvh

Min har slitt veldig med å finne seg til rette. Jeg har hatt en god del kontakt med sosiallæreren på skolen. Etter tre år så byttet han klasse og det ser ut til å gå bedre.

Sosiallæreren har vært en god støttespiller men jeg synes ikke du har grunn til bekymre deg etter kun en uke på skolen. Det er en overgang fra barnehage til skole med mye mindre voksenkontakt for ungene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...