Gå til innhold

Kjøpe Gameboy eller ikke?

Anbefalte innlegg

Gjest Gameboy

Jeg har et innlegg lenger nede her. 6-åringen maser om Gameboy fordi han har lånt av en kamerat.

Vi er usikre på om vi i det hele tatt skal kjøpe Gameboy til ham. Vi synes han ser nok tv og han har noen dataspill som han får bruke av og til.

Er man utrolig kjipe foreldre hvis man nekter sønnen sin Gameboy? Utrolig dyrt er det også.

Lærer man noe av disse spillene? Er det verdt prisen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/195163-kj%C3%B8pe-gameboy-eller-ikke/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må man alltid lære noe av det man gjør - hele tiden? ;-) Vi voksne gjør jo masse ting fordi det rett og slett er gøy!

Vi merker at Gameboy kan være fint for å sveise vennene sammen. De diskuterer spillene sine, hjelper hverandre forbi, kan finne utrolig mye glede i å se på at den andre spiller, noen ganger kobler de seg sammen på samme spill etc etc.

Og etter at de har spilt litt vil de kanskje leke det de har spilt.

Så jeg ser på dette som lek/underholdning for barnet, men selvsagt så bør heller ikke dette "ta overhånd".

I tillegg så kan det være utrolig praktisk for foreldrene på reise etc.

Og når sant skal sies så har han faktisk lært seg en del engelsk også! ;-)

Gjest Mener nå jeg da

Må man alltid lære noe av det man gjør - hele tiden? ;-) Vi voksne gjør jo masse ting fordi det rett og slett er gøy!

Vi merker at Gameboy kan være fint for å sveise vennene sammen. De diskuterer spillene sine, hjelper hverandre forbi, kan finne utrolig mye glede i å se på at den andre spiller, noen ganger kobler de seg sammen på samme spill etc etc.

Så jeg ser på dette som lek/underholdning for barnet, men selvsagt så bør heller ikke dette "ta overhånd".

"Må man alltid lære noe av det man gjør - hele tiden? ;-) Vi voksne gjør jo masse ting fordi det rett og slett er gøy!"

Vi voksne har jo allerede lært oss en del mer enn det barna har da, så man kan vel ikke akkurat bruke det argumentet?

"Må man alltid lære noe av det man gjør - hele tiden? ;-) Vi voksne gjør jo masse ting fordi det rett og slett er gøy!"

Vi voksne har jo allerede lært oss en del mer enn det barna har da, så man kan vel ikke akkurat bruke det argumentet?

OK, så les avsnittet uten setningen om de voksne! ;-)

Skrekkelig slitsom dersom det må være "opplagt læring" hele tiden - også for barn.

Og så må man ikke glemme at det er mang slags læring for barn, og at barn lærer på lek og samhandling med andre - uten at det er "pedagogisk" opplegg.

kakki1365380609

Jo, jeg synes det er et godt argument jeg :o) Barn i dag må faktisk lære seg mye mer enn det vi måtte da vi var barn. De begynner tidligere på skolen, blir dratt rundt på fritidsaktiviteter og alt skal være "pedagogisk riktig" eller fysisk utviklende.

Jeg synes at det er lov å slappe av og roe ned og kose seg med en gameboy innimellom, en regnværsdag, en lang biltur, sammen med venner eller som belønning.

kakki1365380609

OK, så les avsnittet uten setningen om de voksne! ;-)

Skrekkelig slitsom dersom det må være "opplagt læring" hele tiden - også for barn.

Og så må man ikke glemme at det er mang slags læring for barn, og at barn lærer på lek og samhandling med andre - uten at det er "pedagogisk" opplegg.

:o)

Annonse

Gjest Gameboy

La ham spare til det selv. Da får gameboyen i hvert fall noen pedagogiske fordeler.

Det vil også gjøre at han verdsetter den mer og tar bedre vare på den.

mvh

Men da kan det ta en stund før han får det, han får penger kun til bursdag og jul, hvis han får penger i det hele tatt da.

Tenkte han skulle få det i bursdagsgave av oss i oktober, men det blir en dyr bursdagsgave. Pleier ikke å kjøpe så dyre gaver til ungene.

Er så enig så enig.

Det er en utting at det skal ligge en pedagogisk baktanke bak hver minste ting barna gjør. Ungene blir møkk lei.

Tror likevel det kan være greit for ungene å spare til slike dyre leker selv. De tar best vare på det de har jobbet for. Dessuten er de så svinsk dyre at jeg synes det er viktig at ungene forstår hva de koster.

mvh

kverrulere kan du men bruke nicket ditt tør du ikke?

Nei når du ikke bruker nicket ditt nå så tar jeg ikke kommentaren din seriøst.

Men da kan det ta en stund før han får det, han får penger kun til bursdag og jul, hvis han får penger i det hele tatt da.

Tenkte han skulle få det i bursdagsgave av oss i oktober, men det blir en dyr bursdagsgave. Pleier ikke å kjøpe så dyre gaver til ungene.

Men hva om dere avtaler et felles "gameboy-løft" sammen med familien? *S*

Kan for eksempel få selve spillmaskina som gave fra besteforeldre og/eller onkler/tanter etc, og så kan dere gi et spill?

Jeg har selv vært med på slik spleising til en nevø! :-)

Han kan få litt ukepenger. Han kan få pante flasker og beholde pengene. Dere kan lage et spareskjema med søyler. Han kan i stedet for lørdagsgodt få litt penger selv, så får han prioritere mellom godteri og sparing.

Gameboy er en veldig kostbar underholdningsleke. Det er bra for ungene å få erfare hvor kostbar den er.

Barn har også godt av å ønske seg noe lenge og inderlig. Som regel er vi vel raske med å kjøpe til dem når de bare MÅ ha noe. Resultatet blir at de ikke verdsetter det de får, og ikke forstår den økonomiske verdien i det.

mvh

Gjest Mener nå jeg da

kverrulere kan du men bruke nicket ditt tør du ikke?

Nei når du ikke bruker nicket ditt nå så tar jeg ikke kommentaren din seriøst.

Unnskyld meg, men det der var ingen kverulering.

Jeg mente faktisk det jeg skrev og synes argumentet i grunn var litt teit.

Annonse

Han kan få litt ukepenger. Han kan få pante flasker og beholde pengene. Dere kan lage et spareskjema med søyler. Han kan i stedet for lørdagsgodt få litt penger selv, så får han prioritere mellom godteri og sparing.

Gameboy er en veldig kostbar underholdningsleke. Det er bra for ungene å få erfare hvor kostbar den er.

Barn har også godt av å ønske seg noe lenge og inderlig. Som regel er vi vel raske med å kjøpe til dem når de bare MÅ ha noe. Resultatet blir at de ikke verdsetter det de får, og ikke forstår den økonomiske verdien i det.

mvh

Jeg er veldig enig med deg i dette, men jeg har samtidig et litt blandet syn! ;-)

For det er jo veldig sjarmerende det at barn kan bli like glad (gladere?) for en billig liten filleting som de blir for noe som er dyrt!

Jeg vil jo at barnet mitt skal ta godt vare på tingene sine - SÆRLIG hvis det er noe dyrt - men samtidig vil jeg ikke at han skal verdsette ting FORDI det er dyrt!

Ikke lett det der....

Jeg er veldig enig med deg i dette, men jeg har samtidig et litt blandet syn! ;-)

For det er jo veldig sjarmerende det at barn kan bli like glad (gladere?) for en billig liten filleting som de blir for noe som er dyrt!

Jeg vil jo at barnet mitt skal ta godt vare på tingene sine - SÆRLIG hvis det er noe dyrt - men samtidig vil jeg ikke at han skal verdsette ting FORDI det er dyrt!

Ikke lett det der....

Jeg er helt enig i alt du skriver. Men jeg ser ingen motsetning i de to tingene.

Det at barn må spare selv til enkelte ting de ønsker seg, hjelper dem også å forstå den generelle verdien av ting.

Når barna er små forstår de kun bruksverdien av ting. Det er den som gleder dem. Etter som de blir eldre trenger de også å lære at ting koster noe. De trenger å lære at for å få noe, må de avstå fra noe annet.

Da vil de verdsette en dyr leke ikke bare ut fra bruksverdien, men også ut fra en forståelse av at den ikke var bare, bare å skaffe. De verdsetter også ting mer og lengre om de ønsker seg det lenge og de skjønner at dette var en milepæl og oppnå. Noen ting skal henge høyere enn andre, for slik er resten av verden også.

Jeg vil ikke at barna bare skal få alskens svindyre duppedingser, uten å ha et forhold til hvor dyre de er, og hva det krever å anskaffe dem. Plutselig er de lei dem og forlanger nye. Må de kjøpe av egne sparepenger lyder det helt annerledes.

Jeg var utrolig stolt av en av mine da han droppet kioskvarene i sommer og heller sparte pengene til Gameboy. Å gjett om det var et stolt og fornøyd barn som kjøpte Gameboy og spill for egne penger etter ferien.

Enkelte ting får de. F.eks. sykler. Det ser jeg ikke som en luksusting. Der har behovet for ny med lengdevekst å gjøre. Rådyre leker får de derimot spare til selv, om vi da ikke glimrer til på bursdagen.

mvh

Jeg har til gode å treffe noen som har vært utsatt for kronisk pedagogisering som ikke blir piss lei hele greiene.

Den generelle motviljen de får mot alle forsøk på å lære dem ting, kan gjøre mer skade enn alle de flotte pedagogiske oppleggene de må trø seg gjennom gjør nytte.

Barn trenger pause fra pedogogikk og oppdragelse. De må få lov å bare være og bare gjøre.

For øvrig er pauser et viktig innslag i alle flotte pedagogiske kurver om innlæring. ;-)

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...