Gjest betasuppe Skrevet 22. august 2005 Del Skrevet 22. august 2005 Hei! Da jeg har en datter på 1 år selv som IKKE er i barnehage ennå, vet jeg ikke hva slags tilbud det er til 1-åringer i barnehagene. Hvor mange barn har de rundt seg på avdelingen? Hvor mange timer er de der gjennomsnittlig pr dag? Er det "pedagogisk opplegg" hele dagen med lesing av bøker, sitte i ring og synge osv eller er det mest fri lek for de som er så små? Håper noen kan svare! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/195164-hva-gj%C3%B8r-1-%C3%A5ringer-i-barnehagen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 22. august 2005 Del Skrevet 22. august 2005 Jeg har tre barn, og alle har begynt i barnehagen da de var 13-16 mnd. Den eldste gikk på en liten en-avdeligsbarnehage med totalt 18 barn, og de to yngste gikk/går i familiebarnehage med bare to-tre andre småbarn. Begge deler fungerte supert for våre ettåringer. De var veldig flinke med eldstmeann å "isolere" de minste delere av dagen, slik at de ikke hadde så veldig mange rundt seg, samtidig som det var flott å leke med de som var større og. I familiebarnehagen fungerer det som følger: Fra 8- ca 930 er de inne. Jeg har ikke levert så tidlig ennå, men tror de leker og leser bøker, synger eller hører på musikk. Fra halv ti til halv tolv er de ute på lekeplassen og spiser første måltidet kl 11 ute. To av barna sover inne, to ute i vogna, og de blir lagt ca halv tolv. De spiser ca halv tre og er ute etterpå. I vår familiebarnehage er de altså mye ute, og det er mye frilek. De fokuserer mye på å lære å leke sammen og være gode med hverandre. Assistenten snakker mye med barna, og er opptatt av å bruke språket. Hun erogså flink til å kose med dem og ha dem på fanget, slik at de skal være trygge hos henne. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/195164-hva-gj%C3%B8r-1-%C3%A5ringer-i-barnehagen/#findComment-1362547 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bb71 Skrevet 22. august 2005 Del Skrevet 22. august 2005 Ser for meg 9 1-åringer sitte i ring hele dagen og synge og lese bok.... Når min gutt var 1 år og 1 mnd. begynte han i b.hg. i fjord, da var de 9 1-åringer på avd. Noen var 1,5 år da. Det var 8 gutter og 1 jente, og det var ikke mye sitte ned og kose seg med bok der nei! Stort sett lekte de med leker. De var mye ute, sandkasse og huske var favoritter. Utover året begynte de med samlingsstund, men den var kort og besto mye av sang og dans. Gutten min digga "bobb bobb dædi dædi"! De tegnet mye, og laget diverse mer eller mindre vellykka jule- og påskepynt. Ble til at de voksne gjorde litt vel mye av jobben. Plastelina ble fosøkt, men ble stort sett spist opp... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/195164-hva-gj%C3%B8r-1-%C3%A5ringer-i-barnehagen/#findComment-1362575 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest M.Angelica Skrevet 22. august 2005 Del Skrevet 22. august 2005 Det finnes forskjellige tilbud i b.hg. Noen har småbarnsavd der det er 8-9 unger fra 0-3år. Noen har også 14 barn. Det er og 0-6 årsavdeling med alt fra 18 - 34 barn. Noen har også avd, med bare 1 åringer og avd. med bare 2 åringer. Og familieb.hg.. Finnes sikkert andre også =) Jeg har vært på en småbarnsavd. der det var 8 barn fra 0-3år. Der hadde de det veldig stille og rolig, to faste turdager. Ene med hele avd. den andre med jevnaldrede fra andre avdelinger. De hadde kort samlingstunder før maten der de for det meste sang, de brukte ofte og male, lese bok, synge, være en god del ute etc. Det var ikke så mye som ble puttet inn på ukeplanen/mndsplanen, men mye ble gjort etter hva barna ville den dagen. Veldig koslig avd. med få barn. Alle blir sett og det blir tilrettelagt for deres alder og nivå. Barna blir godt kjente og gode venner. Nå jobber jeg i 0-6års avd. Føler kanskje at de små ikke blir sett på sammen måten som på en småbarnsavd. De strekker seg kanskje raskere (siden de tar etter de store), men ofte blir det tenkt at dette klarer ikke de små. Det blir delt inn i aldersgrupper, to dager i uken. Da blir det et pedagogisk opplegg. Forming, tur, lage mat, samling etc. Ellers er det jo masse frilek. =) Personlig ville jeg anbefalt en småbarnsavd. Men sef. de små har det nok bra på en andre avd. også. Fordelene kan feks være eldre søsken eller at de strekker seg fort etter de store =) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/195164-hva-gj%C3%B8r-1-%C3%A5ringer-i-barnehagen/#findComment-1363155 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.