Gå til innhold

Adopsjon på Dr.Phil (langt)

Anbefalte innlegg

Noen som så Dr.Phil i dag?

Det var om adopsjon og jeg lurer virkelig på hvilke regler de har i USA for utenlandsadopsjon.

Det var om er par som slet med å få egne barn. Etter å ha fått en jente bestemte de seg for adopsjon fra India. Da de dro for å hente var damen 5mnd på vei med nr2 (dette er jo ikke lov i Norge). Vet ikke hvor lenge de hadde hatt barnet hos seg, men fikk intrykk av kanskje et par år.

Nå angret de på adopsjonen. Gutten var så krevende, hadde en muskelsvinn sykdom. Han sa aldri til foreldrene at han var glad i dem eller viste omsorg for dem. De kallte gutten ofte dum, sa at de angret på at de hadde fått han og ønsket at de kunne levere han tilbake.

Heldigvis satte Dr.Phil dem på plass og fortalte dem om gutten som ikke selv hadde valgt alle omstillingene i livet, at tilvenning tar tid osv.

Men jeg ble så provosert der jeg lå (er hjemme fra jobb med bihulebetennelse og feber) og skjønner ikke hvordan de i første omgang kan bli godkjent som foreldre.

Mannen min mener at giverland kanskje ikke setter like strenge krav til USA fordi de liksom er best å bli adoptert til. Jeg kan ikke forstå det. Har intrykk av at alle samarbeidspartnere til de norske foreningene setter barnas behov først. Og det bør jo være en selvfølge i enhver adopsjonssak.

Har bare så vondt av denne lille gutten som må oppleve dette.

P.S: hvis jeg har gått glipp av noe i programmet eller misforstått så får jeg skylde på feberen...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/195238-adopsjon-p%C3%A5-drphil-langt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Heldigvis mye som er forsjellig

Giverlandene setter like strenge krav som til alle andre land, men i USA er sosialrapporten mye enklere gjort - og de forskjellige statene har veldig forskjellige prosedyrer og regler.

De godtar også uanvhengige/private adopsjoner, altså sånne som skjer utenom organisasjonene.

De fleste stater tillater adopsjon utenom fødselsrekkefølge (atlså at man adopterer et barn som er jevnaldrende med eller eldre enn de man allerede har, eller flere av gangen som faller aldersmessig inn i mellom de man allerede har.

Dermed er det duket for flere potensielle utfordringer.

Dessuten er det mulig i USA å omgjøre en adopsjon, også etter at barnet har vært i familien ganske lenge. Det er faktisk ganske mange tilfeller av det årlig i USA. Kjempetrist.

Det er selvfølgelig ikke mulig her til lands. Vi skal nok være glade for at norske myndigheter er såpass "firkantede" som de er.

Er enig i at den historien høres rystende ut! Jeg vet ikke om giverlandene stiller andre krav til USA enn til andre eller om det bare er Norge som er så strenge, men faktisk var det anledning til å omgjøre adopsjoner i Norge også, helt til 1986. Og det er jo ikke så lenge siden! (Eller er det bare jeg som er gammel?)

Ellers kan en kanskje også tenke seg at dette forteller mye om helse- og sosialsystemet i USA. Det kan være krevende å få et adoptivbarn og det er krevende å ha et funksjonshemmet barn, og hvis en da i tillegg må klare alt på egenhånd eller betale i dyre dommer for hjelp, så kan det vel være at dette først og fremst er en familie som over tid er drevet til yttergrensen for hva de kan klare. Men når det er sagt, så blir vel kanskje også saker blåst opp litt ekstra når de brukes sånn på tv? Hvis folk først er av den typen som vil stille opp og brette ut privatlivet i slike programmer, så smører de kanskje også litt på... Eller kanskje det rett og slett er en måte å få hjelp på? Men det er klart det ikke er godt å se på og høre om, det er jeg helt enig med deg i! (Vil gjerne trøste deg som er syk - håper du er bedre i dag!)

Gjest Heldigvis mye som er forsjellig

Er dette en dokumentar-film, eller bare en vanlig såpe ?

Kan nesten ikke tro at det lages slike filmer som er autentiske.

Film? Det er et talkshow.

Og ja, det er ekte. Faktisk flere sånne tilfeller i USA hvert år.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...