Gjest sansara Skrevet 22. august 2005 Del Skrevet 22. august 2005 Gutten min på 2 år begynte hos sin første dagmamma da han var 1 år. Etter 3 måneder flyttet vi 5 mil fra der vi da bodde og måtte bytte dagmamma. Hun han da kom til var flink nok, men pga. min sykdom var det vanskelig for meg å frakte ham til dagmammaen og av den grunn måtte vi bytte enda en gang. Da hadde han vært der også i ganske nøyaktig 3 måneder. Han kom så til sin 3. dagmamma, ei fantastisk dame. Vi har bygget opp trygge relasjoner til damen, familien hennes er fantastisk. Hun har 2 andre barn hos seg, så de er 3 gutter der halve dagen til den største jenta kommer hjem. Han får mat der, de er tydelig glad i ham, og han er virker trygg og fornøyd. Så er det sånn at vi har fått barnehageplass. Vi må si ja eller nei ganske snart. Jeg klarer ikke bestemme meg. Alle bedrevitende mødre og fedre sier Barnehage. Jeg selv er redd for å rive ham opp enda en gang. Barnehageplassen er sågar i en annen kommune på vei til min jobb. Økonomi er ikke et spørsmål her. Vi har det greit økonomisk uansett hva vi velger. Det er kun guttungen som opptar meg. Det er han det handler om denne gangen. Jeg er redd for å skape et usikkert barn ved å rive ham opp atter en gang. Tror kanskje ikke det blir så mye bedre neste år, men da er han i allefall større og kan uttrykke seg mer. Det hadde vært fint om jeg kunne fått en fagmanns svar på hva som ville være riktig fra et medisinsk synspunkt. Hilsen en rådvill 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/195243-jeg-trenger-veiledning-og-hjelp-til-%C3%A5-velge/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest spesialpedagogen Skrevet 22. august 2005 Del Skrevet 22. august 2005 Jeg råder deg bestemt til å velge barnehagen. Han venner seg fort til det. Husk at det er du som står med kvalene av valget nå. Jeg har nok kompetanse til å gi deg råd.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/195243-jeg-trenger-veiledning-og-hjelp-til-%C3%A5-velge/#findComment-1363391 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest surreal Skrevet 22. august 2005 Del Skrevet 22. august 2005 Hei! Jeg er pedagogisk leder i en barnehage. Av den grunn burde jeg vel overbevise deg om at barnehage er det riktige valget for _alle_ barn. Det mener jeg derimot ikke.. Jeg har sett dagmammaer gjøre flotte jobber ovenfor barna de har hos seg. Når det er snakk om en _2åring_ som har en så fantastisk dagmamma som du beskriver - dere føler dere trygge på henne osv osv, så ville jeg personlig kanskje gjort som noen sa i den forrige tråden din, takket ja til plassen og søkt permisjon! (Finn ut om du kan det først) Da har dere litt lenger tid på å finne ut hva dere vil, og du har barnehageplassen i bakhånd i tilfelle dere ønsker den om et år eller to! Sønnen din kan slå seg til ro der han er trygg, og dere vet han har det bra. --- Jeg er ikke et sekund i tvil om at han vil få det veldig bra i barnehage også, men så lenge det er snakk om en 2åring så vil han ha det (like) bra hos en god dagmamma som på en småbarnsavdeling. Tror jeg! (Med mindre han har problemer som trenger spesiell oppfølging) Dersom han skal inn i barnehage senere ville jeg gjort det fra han var ca 3 år, altså om et år. Erfaringsmessig syns jeg at det er best for de fleste barna å begynne på stor avdeling når de er 3 år (jeg jobber på 3-6 års avd), så noe særlig lenger enn det ville jeg ikke ventet før jeg tok han inn i barnehagen. Å begynne når barnet er 4 kan gå veldig bra, men for noen kan det være litt vanskelig å finne sin plass, det går seg som regel til i løpet av det året - så har man siste 1.5 året å være HELT varm i trøya på. Å komme som ny som 5åring (siste året) kan oppleves som direkte vanskelig. Noen glir rett inn, andre trenger lang tid, noe de da ikke har fordi de bare har noen mnd til de skal på skolen... Ofte trenger barn "noe mer" enn det en dagmamma kan klare å gi når det begynner å bli 4-5 år, derfor ville jeg hatt barnet mitt i bhg fra senest 4års alder. (uten å skjære alle dagmammaer over en kam her nå, det finnes SIKKERT unntak!) Fordelen med å gå i barnehage (fremfor dagmamma) er at man lærer å fungere i stor gruppe, og at man får profesjonell pedagogisk oppfølging på de områdene som trengs. Alle sider av barnet blir sett, og ivaretatt. Jeg sier ikke at en flink dagmamma ikke kan klare det, men vil nok ikke tro at hun har systemene for å fange opp avvik på samme måte som i en barnehage. Men - som sagt; under forutsetning at du kan ta permisjon: la barnet ditt være hos dagmamma et år til og la han begynne om et år! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/195243-jeg-trenger-veiledning-og-hjelp-til-%C3%A5-velge/#findComment-1363413 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest glaice Skrevet 22. august 2005 Del Skrevet 22. august 2005 Du sier under her at du har takket ja til bhg-plassen??? Er du ikke sikker på valget allikevel? Jeg er dagmamma, men er veldig for at barn skal gå i bhg før de begynner på skolen! Senest fra de er 4 år, syns nå jeg. (har jobbet mange år i bhg, også småbarnsavdeling, og vet at barn har det veldig fint i bhg) Dette fordi barn trenger å være i en stor barnegruppe, lære ta hensyn til fler voksne og barn, sett i forhold til hjemme eller hos dagmamma. Vanskelig valg du har nå, med alle dine bytter av dagmamma. Tenker hva jeg ville valgt...om jeg var deg. Ettersom den økonomiske biten ikke har noe å si, tror jeg faktisk jeg ville tatt bhg-plassen. Barnet ditt har vært veldig kort tid hos dagmamman, og om han begynner i bhg nå, så får han lang tid sammenhengende i barnehagen. Tror kanskje det blir værre neste år, når han har blitt mer knyttet og bedre kjent med dagmamman, og da måtte bryte opp på nytt. Ellers så syns jeg ikke en dagmamma skal bli sur fordi du takker ja til bhg-plass, bhg-plasser vokser ikke alltid på trær...syns hun burde forstå dette valget ditt. Lykke til! Håper du om to tre mnd føler at du tok det riktige valget for deg og barnet ditt, at du ikke vil angre på det valget du tok! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/195243-jeg-trenger-veiledning-og-hjelp-til-%C3%A5-velge/#findComment-1363536 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest EvyM Skrevet 22. august 2005 Del Skrevet 22. august 2005 Du sier at barnehagen er i din nabokommune. Er det muligheter for å få han inn i en barnehage i skolekretsen fra neste år? Da tror jeg jeg hadde ventet med å bytte barnepass til da. Skal du først bytte nå så må du tenke på om du vil ha den barnehageplassen til han skal begynne på skolen. Da syns jeg det betyr litt at han får gå med noen han skal begynne på skole med. Ihvertfall har VI tenkt slik - men aner jo ikke hvilken situasjon du er i... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/195243-jeg-trenger-veiledning-og-hjelp-til-%C3%A5-velge/#findComment-1363575 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 22. august 2005 Del Skrevet 22. august 2005 Hei! Jeg er pedagogisk leder i en barnehage. Av den grunn burde jeg vel overbevise deg om at barnehage er det riktige valget for _alle_ barn. Det mener jeg derimot ikke.. Jeg har sett dagmammaer gjøre flotte jobber ovenfor barna de har hos seg. Når det er snakk om en _2åring_ som har en så fantastisk dagmamma som du beskriver - dere føler dere trygge på henne osv osv, så ville jeg personlig kanskje gjort som noen sa i den forrige tråden din, takket ja til plassen og søkt permisjon! (Finn ut om du kan det først) Da har dere litt lenger tid på å finne ut hva dere vil, og du har barnehageplassen i bakhånd i tilfelle dere ønsker den om et år eller to! Sønnen din kan slå seg til ro der han er trygg, og dere vet han har det bra. --- Jeg er ikke et sekund i tvil om at han vil få det veldig bra i barnehage også, men så lenge det er snakk om en 2åring så vil han ha det (like) bra hos en god dagmamma som på en småbarnsavdeling. Tror jeg! (Med mindre han har problemer som trenger spesiell oppfølging) Dersom han skal inn i barnehage senere ville jeg gjort det fra han var ca 3 år, altså om et år. Erfaringsmessig syns jeg at det er best for de fleste barna å begynne på stor avdeling når de er 3 år (jeg jobber på 3-6 års avd), så noe særlig lenger enn det ville jeg ikke ventet før jeg tok han inn i barnehagen. Å begynne når barnet er 4 kan gå veldig bra, men for noen kan det være litt vanskelig å finne sin plass, det går seg som regel til i løpet av det året - så har man siste 1.5 året å være HELT varm i trøya på. Å komme som ny som 5åring (siste året) kan oppleves som direkte vanskelig. Noen glir rett inn, andre trenger lang tid, noe de da ikke har fordi de bare har noen mnd til de skal på skolen... Ofte trenger barn "noe mer" enn det en dagmamma kan klare å gi når det begynner å bli 4-5 år, derfor ville jeg hatt barnet mitt i bhg fra senest 4års alder. (uten å skjære alle dagmammaer over en kam her nå, det finnes SIKKERT unntak!) Fordelen med å gå i barnehage (fremfor dagmamma) er at man lærer å fungere i stor gruppe, og at man får profesjonell pedagogisk oppfølging på de områdene som trengs. Alle sider av barnet blir sett, og ivaretatt. Jeg sier ikke at en flink dagmamma ikke kan klare det, men vil nok ikke tro at hun har systemene for å fange opp avvik på samme måte som i en barnehage. Men - som sagt; under forutsetning at du kan ta permisjon: la barnet ditt være hos dagmamma et år til og la han begynne om et år! Enig! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/195243-jeg-trenger-veiledning-og-hjelp-til-%C3%A5-velge/#findComment-1363668 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mange barn Skrevet 22. august 2005 Del Skrevet 22. august 2005 Jeg hadde nok beholdt dagmammaen en stund til. Høres ut som barnet har det veldig bra der og for så små barn er dagmamma et godt alternativ. Dagene blir roligere og et barn på den alderen får dekket sitt behov. Hilsen en som ikke har benyttet barnehage før barna har vært mellom 3 og 4 år. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/195243-jeg-trenger-veiledning-og-hjelp-til-%C3%A5-velge/#findComment-1363711 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitni Skrevet 22. august 2005 Del Skrevet 22. august 2005 Enig! Enig! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/195243-jeg-trenger-veiledning-og-hjelp-til-%C3%A5-velge/#findComment-1363722 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 23. august 2005 Del Skrevet 23. august 2005 Hvis du VET at dagmammaen kommer til å være der hele dette skoleåret, kan du jo søke barnehageplass omigjen neste høst. Kanskje du kan få plass i et område som er nærmere der dere bor? Ulempen med dagmamma er ustabilitet - de kan bli syke eller gravide, de kan flytte, ta seg en annen jobb eller slutte på kort varsel. Men hvis hun er slik du beskriver, kan det hende de fleste av disse ulempene faller bort. Generelt er det lettere å få barnehageplass til 3-åringer enn til 2-åringer de fleste steder i landet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/195243-jeg-trenger-veiledning-og-hjelp-til-%C3%A5-velge/#findComment-1363739 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gunnar Oftedal, barnelege Skrevet 23. august 2005 Del Skrevet 23. august 2005 Det finnes ikke noe medisinsk fasitsvar på ditt problem, men jeg har en mening som jeg synes jeg kan begrunne ut fra lang faglig erfaring. Dersom det er slik at gutten din er aldersadekvat og ikke sliter med spesielle problemer, og dersom det også er slik at han er sammen med vanlige gutter omkring samme alder som han selv, og de alle trives og er trygge hos en god dagmamma, da vil jeg tenke at han har et godt tilbud og fullgode utviklingsmuligheter hos dagmammaen. Jeg er enig med deg i at en 3-åring er mye mer robust enn et barn på 2, og at en flytting til barnehagen om ett år vil være lite traumatisk. Dersom situasjonen er slik at et barn har spesielle behov og trenger ekstra eller spesiell stimulering, vil mitt svar være at det barnet så absolutt vil få det beste tilbudet i en god barnehage. Jeg synes du skal besøke barnehagen og ha en oppklarende samtale med førskolelærerne der. Hør hva de har å tilby barna, og vurder om det oppleves som så vesentlig at du ikke ønsker at din sønn skal gå glipp av tilbudet. Dersom din konklusjon er at barnehagen er et optimalt tilbud, synes jeg ikke du skal være engstelig for at en flytting skal skade gutten. En god forberedelse og en langsom overgang med mor eller far tilstede i barnehagen vil være en garanti for at det går godt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/195243-jeg-trenger-veiledning-og-hjelp-til-%C3%A5-velge/#findComment-1364509 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 23. august 2005 Del Skrevet 23. august 2005 Hvordan vil det kjennes om det ikke funker så godt i barnehagen og du har tatt han vekk fra en super dagmamma? Det er kun de siste 20 årene at det har blitt slik at barn MÅ gå i barnehage for å klare å vokse opp. Før klarte man seg fint uten. Kvaliteten på og trivslen i en barnehage er mer personavhengig en den er pedagogisk-oppleggavhengig. Det du har nå holder særdeles høy kvalitet? Har du en super dagmamma så la han få nyte det en stund til. Etter som de fleste barn allerede er kollektivisert i barnehage før de starter på skolen, kan jo barnehage være en ide et eller to år i forveien. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/195243-jeg-trenger-veiledning-og-hjelp-til-%C3%A5-velge/#findComment-1365335 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sansara Skrevet 24. august 2005 Del Skrevet 24. august 2005 Hvordan vil det kjennes om det ikke funker så godt i barnehagen og du har tatt han vekk fra en super dagmamma? Det er kun de siste 20 årene at det har blitt slik at barn MÅ gå i barnehage for å klare å vokse opp. Før klarte man seg fint uten. Kvaliteten på og trivslen i en barnehage er mer personavhengig en den er pedagogisk-oppleggavhengig. Det du har nå holder særdeles høy kvalitet? Har du en super dagmamma så la han få nyte det en stund til. Etter som de fleste barn allerede er kollektivisert i barnehage før de starter på skolen, kan jo barnehage være en ide et eller to år i forveien. mvh Hei. Jeg ble overbevist av dine svar lenge før du la inn dette. Tusen Takk. Jeg bestemte meg for å fortsette med det tilbudet vi har idag. En superduper dagmamma og en fornøyd gutt. Jeg er ikke overbevist om at alle barn har det like greit i barnehagen når de er så små, og jeg tror alle trenger litt mer tid på å forberede seg mentalt på å gå over til barnehage og ny hverdag. For oss passet dette best, og jeg er lettet og fornøyd over valget jeg har tatt. Takk for supre råd. Det hjalp virkelig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/195243-jeg-trenger-veiledning-og-hjelp-til-%C3%A5-velge/#findComment-1366513 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 24. august 2005 Del Skrevet 24. august 2005 Hei. Jeg ble overbevist av dine svar lenge før du la inn dette. Tusen Takk. Jeg bestemte meg for å fortsette med det tilbudet vi har idag. En superduper dagmamma og en fornøyd gutt. Jeg er ikke overbevist om at alle barn har det like greit i barnehagen når de er så små, og jeg tror alle trenger litt mer tid på å forberede seg mentalt på å gå over til barnehage og ny hverdag. For oss passet dette best, og jeg er lettet og fornøyd over valget jeg har tatt. Takk for supre råd. Det hjalp virkelig. Takk for oppmuntrende respons. Nyt høsten! mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/195243-jeg-trenger-veiledning-og-hjelp-til-%C3%A5-velge/#findComment-1366583 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.