arro Skrevet 23. august 2005 Del Skrevet 23. august 2005 Har en datter fra Kina på 2 1/2 år som er laktoseintolerant, prøver med jevne mellomrom å gi vanlig melk, men hun tåler det dårlig. Håper på at hun skal vokse det av seg,men vet ikke om hun gjør det. Er det noen som har erfaring med dette? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/195351-laktoseintolerans/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest chinamom Skrevet 23. august 2005 Del Skrevet 23. august 2005 Hei, Laktoseintolerans er en normaltilstand hos de som bl.a. er født i Kina, Korea - dvs. at ca. 70 prosent av befolkningen har dette i varierende grad. De er født med laktaseenzym som varer i den såkalte "ammeperioden" - og deretter utvikler de laktoseintoleranse. Det kan skje fra babystadiet, men er visstnok mest vanlig ved 1-2 års alder - og helt frem til 5. Mest sannsynlig vil hun derfor ikke vokse det av seg - men det skader jo ikke å sjekke med jevne mellomrom. Etter som hun blir eldre kan hun også kanskje tolerere mindre mengder laktose som du finner i joghurt, vellagret ost. Det er ikke noe problem å klare seg uten melkesukker i kosten - les ingrediensene når du kjøper mat, husk at vanlig plantemargarin inneholder melk. Du får kjøpt soja og rismelk som er tilsatt calcium. Det er også mulig å få morsmelkerstatning på blå resept. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/195351-laktoseintolerans/#findComment-1364527 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anonymus Skrevet 23. august 2005 Del Skrevet 23. august 2005 Hei, Laktoseintolerans er en normaltilstand hos de som bl.a. er født i Kina, Korea - dvs. at ca. 70 prosent av befolkningen har dette i varierende grad. De er født med laktaseenzym som varer i den såkalte "ammeperioden" - og deretter utvikler de laktoseintoleranse. Det kan skje fra babystadiet, men er visstnok mest vanlig ved 1-2 års alder - og helt frem til 5. Mest sannsynlig vil hun derfor ikke vokse det av seg - men det skader jo ikke å sjekke med jevne mellomrom. Etter som hun blir eldre kan hun også kanskje tolerere mindre mengder laktose som du finner i joghurt, vellagret ost. Det er ikke noe problem å klare seg uten melkesukker i kosten - les ingrediensene når du kjøper mat, husk at vanlig plantemargarin inneholder melk. Du får kjøpt soja og rismelk som er tilsatt calcium. Det er også mulig å få morsmelkerstatning på blå resept. Lykke til! Hei. Jeg har en egenfødt med melkeallergi av alvorlig art. Dvs det var det intil hun ble 6 år. Nå kan hun spise litt youghurt og grøt og vanlig is. Kaker og boller etc. går bra. Jeg tror ikke jeg ville prøvd melkeprodukter så ofte. Det tar tid før kroppen kommer seg etter en reaksjon. Vi satte 6 år og skolestart som teststart i samarbeid med sykehuset og det har gått bra. Barnehager er veldig flinke til å følge dietter og elt er tilrettelagt og trygt. Slik opplever jeg det ikke på skolen. Hun kunne komme hjem uten å ha spist fordi ingen kunne fortelle henne hva hun kunne ta. Det gjør skade det også... Nå har vi en liten fra Kina som elsker NAN, men jeg lurer på om hun får mageknip av vanlig melk. Har prøvd litt risgrøt og da har det vært mye skriking på natten. Hvordan merker dere det? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/195351-laktoseintolerans/#findComment-1364944 Del på andre sider Flere delingsvalg…
arro Skrevet 23. august 2005 Forfatter Del Skrevet 23. august 2005 Hei. Jeg har en egenfødt med melkeallergi av alvorlig art. Dvs det var det intil hun ble 6 år. Nå kan hun spise litt youghurt og grøt og vanlig is. Kaker og boller etc. går bra. Jeg tror ikke jeg ville prøvd melkeprodukter så ofte. Det tar tid før kroppen kommer seg etter en reaksjon. Vi satte 6 år og skolestart som teststart i samarbeid med sykehuset og det har gått bra. Barnehager er veldig flinke til å følge dietter og elt er tilrettelagt og trygt. Slik opplever jeg det ikke på skolen. Hun kunne komme hjem uten å ha spist fordi ingen kunne fortelle henne hva hun kunne ta. Det gjør skade det også... Nå har vi en liten fra Kina som elsker NAN, men jeg lurer på om hun får mageknip av vanlig melk. Har prøvd litt risgrøt og da har det vært mye skriking på natten. Hvordan merker dere det? Svar til Anonymus: Vi ser reaksjon ved at hun blir veldig løs i magen og er ikke helt tilfreds. Vi merker det ikke så mye når hun får melk i maten, men vi merker det med en gang dersom hun har fått i seg vanlig melk, krem, is o.l. Hun tåler youghurt og får litt av det, ellers er vi forsiktige med å gi henne noe med mye melk i. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/195351-laktoseintolerans/#findComment-1365016 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest chinamom Skrevet 23. august 2005 Del Skrevet 23. august 2005 Hei. Jeg har en egenfødt med melkeallergi av alvorlig art. Dvs det var det intil hun ble 6 år. Nå kan hun spise litt youghurt og grøt og vanlig is. Kaker og boller etc. går bra. Jeg tror ikke jeg ville prøvd melkeprodukter så ofte. Det tar tid før kroppen kommer seg etter en reaksjon. Vi satte 6 år og skolestart som teststart i samarbeid med sykehuset og det har gått bra. Barnehager er veldig flinke til å følge dietter og elt er tilrettelagt og trygt. Slik opplever jeg det ikke på skolen. Hun kunne komme hjem uten å ha spist fordi ingen kunne fortelle henne hva hun kunne ta. Det gjør skade det også... Nå har vi en liten fra Kina som elsker NAN, men jeg lurer på om hun får mageknip av vanlig melk. Har prøvd litt risgrøt og da har det vært mye skriking på natten. Hvordan merker dere det? Er selvfølgelig enig med deg om at man ikke bør prøve for ofte. Bør gå lang tid imellom. Vi ble anbefalt å teste etter et års tid ifb laktoseintoleranse. Melkeintoleranse viser seg som en magereaksjon - luft i magen, grønn, oljeaktig avføring med spesiell lukt. Dersom man bare er litt laktoseintolerant - dvs. har litt enzym og kan spalte litt av melkesukkeret, vil reaksjonen være mindre ekstrem. Minstemann har laktoseintoleranse - og tåler ingenting. Dersom han får i seg noe med en uvesentlig mengde melk (f. eks. smuler fra nabobarnets brød eller noe stekt i vanlig margarin)i for han grønn avføring - skulle han få i seg litt joghurt, eller annet med litt laktose i blir avføringen helt flytende, og grønn. Disse reaksjonene kommer rimelig raskt etter inntak. Når han fikk diagnosen begynte det med at han fikk diare og vondt i magen - uro og skriking. Han tålte nan og babygrøt med melkepulver frem til 9 måneder. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/195351-laktoseintolerans/#findComment-1365047 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest chinamom Skrevet 23. august 2005 Del Skrevet 23. august 2005 Dersom dere skal utrede laktoseintolerans må dere utelukke all form for melkesukker i en ukes tid, for deretter å introdusere det. Dersom hun er helt fin den uken, og symptomene er tilbake igjen ved introduksjon av melk er det sannsynligvis noe med melken. Ta kontakt med lege for gjennomføring av dette, og evt. blodprøver for melkeproteinallergi. Da vil dere kunne få erstatning på blå resept. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/195351-laktoseintolerans/#findComment-1365055 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest cebuline Skrevet 23. august 2005 Del Skrevet 23. august 2005 Det sies at de ikke vokser det av seg. Melkeallergi kan de vokse av seg derimot. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/195351-laktoseintolerans/#findComment-1365166 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ban Skrevet 24. august 2005 Del Skrevet 24. august 2005 Jeg har to barn med melkeintoleranse av ulik grad. Eldstemann på 8 1/2 tåler noe melk i mat. Blir konsentrasjonen for stor så får han hard avføring og han blir utrolig utilpass og deppa. Atypiske symptomer mao. Minstemann på fire tåler lite. Vi har vært helt melkefrie en god stund for så og introdusere melk igjen. Hun får magekramper, grønn ekkel avføring som faktisk lukter sur melk, og blir utrolig i ulage. For en mnd. sluttet vi helt med melk til begge to. Minstemann har ikke vondt i magen i det hele tatt. Hun sover bedre og spiser mer. Hun får soyamelk på blå resept. Det er ikke tvil om hennes melkeintoleranse. På mandag ga de henne prim på maten i bhg. (For det er det jo ikke melk i!!!!) Hun hadde diare og mageknip hele kvelden og sov dårlig om natten. De skjønte alvoret i bhg heldigvis. Blodprøven du kan ta hos fastlegen er ikke nødvendigvis noen indikasjon på om man er melkeintolerant eller ikke. Begge barna min testet negativt og begge er melkeintolerante. Diett er greit og enkelt. Mange her inne med gode tips til middag osv. Jeg tror ikke de vokser det av seg, men det ser ut som om de kan tåle litt mer etterhvert om man innfører litt og litt melk i diett. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/195351-laktoseintolerans/#findComment-1365457 Del på andre sider Flere delingsvalg…
skorpionfisken Skrevet 24. august 2005 Del Skrevet 24. august 2005 Min kinesiske datter er 9 år. Hun har gradvis tålt mer og mer melk. Først var youghurt ok, så youghusrtis, så softis, så vanlig is. Litt melk i sauser og kaker har gått bra fra ca 3 års alder. De siste to årene har også vafler og grøt vært ok. Nå prøver hun å drikke vanlig melk, problemet her er at vanlig melk ikke smaker godt for henne fordi hun er så vant til å drikke den laktosereduserte melka, som jeg synes smaker pyton. I går drakk hun en halvliter skummamelk med oboy i, da hadde hun litt vondt i magen like etterpå, men det gikk over etter en stund. Hun reagerte veldig på melkeprodukter før, hun ble også utredet så vi vet at hun var laktoseintolerant. Nå tåler hun nesten alt, så det går faktisk ann å vokse det av seg. Jeg har hørt at de vil ha det resten av livet så jeg har holdt igjen med prøvingen, men hun sørger for å prøve selv når hun er borte hos andre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/195351-laktoseintolerans/#findComment-1365586 Del på andre sider Flere delingsvalg…
noppy Skrevet 24. august 2005 Del Skrevet 24. august 2005 Jeg har to barn med melkeintoleranse av ulik grad. Eldstemann på 8 1/2 tåler noe melk i mat. Blir konsentrasjonen for stor så får han hard avføring og han blir utrolig utilpass og deppa. Atypiske symptomer mao. Minstemann på fire tåler lite. Vi har vært helt melkefrie en god stund for så og introdusere melk igjen. Hun får magekramper, grønn ekkel avføring som faktisk lukter sur melk, og blir utrolig i ulage. For en mnd. sluttet vi helt med melk til begge to. Minstemann har ikke vondt i magen i det hele tatt. Hun sover bedre og spiser mer. Hun får soyamelk på blå resept. Det er ikke tvil om hennes melkeintoleranse. På mandag ga de henne prim på maten i bhg. (For det er det jo ikke melk i!!!!) Hun hadde diare og mageknip hele kvelden og sov dårlig om natten. De skjønte alvoret i bhg heldigvis. Blodprøven du kan ta hos fastlegen er ikke nødvendigvis noen indikasjon på om man er melkeintolerant eller ikke. Begge barna min testet negativt og begge er melkeintolerante. Diett er greit og enkelt. Mange her inne med gode tips til middag osv. Jeg tror ikke de vokser det av seg, men det ser ut som om de kan tåle litt mer etterhvert om man innfører litt og litt melk i diett. Lykke til! vet du litt mer om atypiske reaksjoner på laktoseintoleranse-evt. hvor jeg kan finne ut mer? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/195351-laktoseintolerans/#findComment-1365674 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ban Skrevet 24. august 2005 Del Skrevet 24. august 2005 vet du litt mer om atypiske reaksjoner på laktoseintoleranse-evt. hvor jeg kan finne ut mer? Nei, jeg gjør ikke det desverre. Det tok lang tid før vi og legen akseptere det som melkeintoleranse. Det med humør harjeg aldri trodd på, men det er helt klart tilfelle med eldstemann hos oss. Han blir så lei seg for ingenting. Han blir sur og tverr. Hard mage har han alltid hatt. Det har vi klart å få i balanse med laktulose og diett. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/195351-laktoseintolerans/#findComment-1365746 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest chinamom Skrevet 24. august 2005 Del Skrevet 24. august 2005 vet du litt mer om atypiske reaksjoner på laktoseintoleranse-evt. hvor jeg kan finne ut mer? Det kan også forekomme elveblest, nupper i huden ol. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/195351-laktoseintolerans/#findComment-1365996 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest chinamom Skrevet 24. august 2005 Del Skrevet 24. august 2005 Jeg har to barn med melkeintoleranse av ulik grad. Eldstemann på 8 1/2 tåler noe melk i mat. Blir konsentrasjonen for stor så får han hard avføring og han blir utrolig utilpass og deppa. Atypiske symptomer mao. Minstemann på fire tåler lite. Vi har vært helt melkefrie en god stund for så og introdusere melk igjen. Hun får magekramper, grønn ekkel avføring som faktisk lukter sur melk, og blir utrolig i ulage. For en mnd. sluttet vi helt med melk til begge to. Minstemann har ikke vondt i magen i det hele tatt. Hun sover bedre og spiser mer. Hun får soyamelk på blå resept. Det er ikke tvil om hennes melkeintoleranse. På mandag ga de henne prim på maten i bhg. (For det er det jo ikke melk i!!!!) Hun hadde diare og mageknip hele kvelden og sov dårlig om natten. De skjønte alvoret i bhg heldigvis. Blodprøven du kan ta hos fastlegen er ikke nødvendigvis noen indikasjon på om man er melkeintolerant eller ikke. Begge barna min testet negativt og begge er melkeintolerante. Diett er greit og enkelt. Mange her inne med gode tips til middag osv. Jeg tror ikke de vokser det av seg, men det ser ut som om de kan tåle litt mer etterhvert om man innfører litt og litt melk i diett. Lykke til! Såvidt jeg har forstått skal blodprøven hos legen gjelde melkeproteinet - og man skal da evt. ta en belastningstest for å sjekke ut laktoseintolerans hvis det ikke er klare symptomer og reaksjoner ved provokasjonstesting ved diett. Det er klar forskjell på å være laktoseintolerant og melkeproteinallergist. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/195351-laktoseintolerans/#findComment-1366006 Del på andre sider Flere delingsvalg…
cool Skrevet 24. august 2005 Del Skrevet 24. august 2005 Jeg har selv slitt med en dårlig mage i mange år før jeg fant ut at det skyldtes laktoseintoleranse. Når jeg kuttet ut melkeprodukter tok det ca. 6 uker før magen min var fungerende igjen. Jeg fikk hard mage, av og til litt løs mage, magesmerter - spesielt om morgenen, og var kvalm/ uvel ca. 1/2 time etter melkeinntak. Nå holder jeg meg helt borte fra melkeprodukter. Etter 6 ukers perioden uten melk ble jeg anbefalt å gradvis forsøke små mengder i sammen med annen mat. For meg så gikk ikke dette. Jeg har sannsynligvis svært lite av det melkespaltende enzymet igjen. Noen har litt produksjon av dette enzymet og tåler derfor litt melk daglig. Det er ikke mulig for kroppen å bli bedre av dette da det skyldes enzymmangel. Når kroppen først har sluttet å produsere dette enzymet kan den ikke begynne igjen. Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/195351-laktoseintolerans/#findComment-1366023 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tilla Skrevet 24. august 2005 Del Skrevet 24. august 2005 Jeg har to barn med melkeintoleranse av ulik grad. Eldstemann på 8 1/2 tåler noe melk i mat. Blir konsentrasjonen for stor så får han hard avføring og han blir utrolig utilpass og deppa. Atypiske symptomer mao. Minstemann på fire tåler lite. Vi har vært helt melkefrie en god stund for så og introdusere melk igjen. Hun får magekramper, grønn ekkel avføring som faktisk lukter sur melk, og blir utrolig i ulage. For en mnd. sluttet vi helt med melk til begge to. Minstemann har ikke vondt i magen i det hele tatt. Hun sover bedre og spiser mer. Hun får soyamelk på blå resept. Det er ikke tvil om hennes melkeintoleranse. På mandag ga de henne prim på maten i bhg. (For det er det jo ikke melk i!!!!) Hun hadde diare og mageknip hele kvelden og sov dårlig om natten. De skjønte alvoret i bhg heldigvis. Blodprøven du kan ta hos fastlegen er ikke nødvendigvis noen indikasjon på om man er melkeintolerant eller ikke. Begge barna min testet negativt og begge er melkeintolerante. Diett er greit og enkelt. Mange her inne med gode tips til middag osv. Jeg tror ikke de vokser det av seg, men det ser ut som om de kan tåle litt mer etterhvert om man innfører litt og litt melk i diett. Lykke til! Vi var inne til utredning på sykehuset i forbindelse med laktoseintolerans. Fikk melk på resept og beskjed om å holde henne helt melkefri i ca et år. Men etter det er planen at vi skal begynne å prøve med melkeprodukter. Legen mente at det var stor sansynlighet for at hun ville vokse det av seg. Men nå ble jeg litt usikker på dette. Jeg trodde det var veldig vanlig å ha laktoseintolerans i perioder av livet for så å bli kvitt det igjen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/195351-laktoseintolerans/#findComment-1366025 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ban Skrevet 24. august 2005 Del Skrevet 24. august 2005 Vi var inne til utredning på sykehuset i forbindelse med laktoseintolerans. Fikk melk på resept og beskjed om å holde henne helt melkefri i ca et år. Men etter det er planen at vi skal begynne å prøve med melkeprodukter. Legen mente at det var stor sansynlighet for at hun ville vokse det av seg. Men nå ble jeg litt usikker på dette. Jeg trodde det var veldig vanlig å ha laktoseintolerans i perioder av livet for så å bli kvitt det igjen. Det er akkurat det vi har gjort også. Det gikk dårlig med melk derfor er vi tilbake til melkefri diett igjen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/195351-laktoseintolerans/#findComment-1366032 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hubei Skrevet 24. august 2005 Del Skrevet 24. august 2005 Jeg har selv en datter fra Kina på snart 3 år som ikke tåler vanlig melk p.g.a. laktoseintoleranse. Hun tåler surnede melkeprodukter som yogurt, biola, skummet kulturmelk (kefir) og rømme (elsker rømmegrøt). Etter det jeg har lest meg til, vil hun kunne tåle mindre mengder med melk etterhvert som hun blir større. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/195351-laktoseintolerans/#findComment-1366083 Del på andre sider Flere delingsvalg…
snø Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 Nei, jeg gjør ikke det desverre. Det tok lang tid før vi og legen akseptere det som melkeintoleranse. Det med humør harjeg aldri trodd på, men det er helt klart tilfelle med eldstemann hos oss. Han blir så lei seg for ingenting. Han blir sur og tverr. Hard mage har han alltid hatt. Det har vi klart å få i balanse med laktulose og diett. Hmmm, kan humøret bli påvirket av laktoseintoleranse??? Bella vår har sannsynligvis laktoseintoleranse. Vi gikk over til Soyamelk, men har ikke hatt helt melkefri diett. Hun har av og til klaget litt over vondt i magen, men mye mindre enn før. Hun har også mye mindre luft i magen, og mer normal avføring. Imidlertid hender det at hun kommer og sier "mamma, eg e så leie meg", og når jeg spør hvorfor, så svarer hun at hun vet ikke. Men det hjelper å sitte på fanget og kose litt. Jeg har hele tiden tenkt at det er en måte å få oppmerksomhet og kos på. I det siste har hun klaget mer og mer på vondt i magen, selv om vi har hatt lite og ingenting melk i kosten. Men hun drakk en del soyamelk. Da vi var i Hellas i sommer, så var hun fullstendig symptomfri, og da drakk hun heller ikke soyamelk. Så nå har vi gått over til rismelk, for vi begynte å lure på om hun ikke tålte soyamelken heller. Kanskje jeg skulle forsøke helt melkefri diett en stund, og se om hun slutter å være lei seg uten grunn da? Det er ikke ofte det skjer, men jeg synes det er så rart, for hun er jo egentlig verdens blideste unge, og disse "eg e så lei meg"-anfallene kommer helt ut av det blå. Beste hilsen fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/195351-laktoseintolerans/#findComment-1366906 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 Hmmm, kan humøret bli påvirket av laktoseintoleranse??? Bella vår har sannsynligvis laktoseintoleranse. Vi gikk over til Soyamelk, men har ikke hatt helt melkefri diett. Hun har av og til klaget litt over vondt i magen, men mye mindre enn før. Hun har også mye mindre luft i magen, og mer normal avføring. Imidlertid hender det at hun kommer og sier "mamma, eg e så leie meg", og når jeg spør hvorfor, så svarer hun at hun vet ikke. Men det hjelper å sitte på fanget og kose litt. Jeg har hele tiden tenkt at det er en måte å få oppmerksomhet og kos på. I det siste har hun klaget mer og mer på vondt i magen, selv om vi har hatt lite og ingenting melk i kosten. Men hun drakk en del soyamelk. Da vi var i Hellas i sommer, så var hun fullstendig symptomfri, og da drakk hun heller ikke soyamelk. Så nå har vi gått over til rismelk, for vi begynte å lure på om hun ikke tålte soyamelken heller. Kanskje jeg skulle forsøke helt melkefri diett en stund, og se om hun slutter å være lei seg uten grunn da? Det er ikke ofte det skjer, men jeg synes det er så rart, for hun er jo egentlig verdens blideste unge, og disse "eg e så lei meg"-anfallene kommer helt ut av det blå. Beste hilsen fra Det vil jeg så absolutt tro! Hvis inntak av melk eller soya gir henne ubehag, selv om hun kanskje ikke klarer å sette ord på det, så er det ikke rart om hun blir litt nedfor og utafor av det. Prøv melkefri diett et par uker og se hvordan det går. Blir hun mye bedre da bør du ta kontakt med lege for å få snakke med en dietetiker for å være sikker på at hun får i seg det hun skal. Men et par uker uten melkeprodukter går fint. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/195351-laktoseintolerans/#findComment-1366913 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest chinamom Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 Hmmm, kan humøret bli påvirket av laktoseintoleranse??? Bella vår har sannsynligvis laktoseintoleranse. Vi gikk over til Soyamelk, men har ikke hatt helt melkefri diett. Hun har av og til klaget litt over vondt i magen, men mye mindre enn før. Hun har også mye mindre luft i magen, og mer normal avføring. Imidlertid hender det at hun kommer og sier "mamma, eg e så leie meg", og når jeg spør hvorfor, så svarer hun at hun vet ikke. Men det hjelper å sitte på fanget og kose litt. Jeg har hele tiden tenkt at det er en måte å få oppmerksomhet og kos på. I det siste har hun klaget mer og mer på vondt i magen, selv om vi har hatt lite og ingenting melk i kosten. Men hun drakk en del soyamelk. Da vi var i Hellas i sommer, så var hun fullstendig symptomfri, og da drakk hun heller ikke soyamelk. Så nå har vi gått over til rismelk, for vi begynte å lure på om hun ikke tålte soyamelken heller. Kanskje jeg skulle forsøke helt melkefri diett en stund, og se om hun slutter å være lei seg uten grunn da? Det er ikke ofte det skjer, men jeg synes det er så rart, for hun er jo egentlig verdens blideste unge, og disse "eg e så lei meg"-anfallene kommer helt ut av det blå. Beste hilsen fra Når minstemann fikk diagnosen laktoseintolerant, var legen veldig bestemt på å sjekke ut disposisjon for soja allergi. Han mente det kunne ofte være en sammenheng. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/195351-laktoseintolerans/#findComment-1366997 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.