Gå til innhold

Når begynner de å lære noe i 1.klasse?


Anbefalte innlegg

6åringen har nå gått 2 dager på skolen, og liker seg godt.

MEN - hun venter og venter på at de skal begynne å lære noe. Altså noe nytt.

Ikke bare sånn "nå kan dere tegne rundt hånda", f eks.

Når begynner de å lære noe ordentlig i 1.klasse? Noe med bokstaver, tall, dyr, jorda, samfunn...et eller annet som gir litt input i en førsteklassings ekstremt nysgjerrige hjerne?

:)

Fortsetter under...

  • Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Knotten

    8

  • morsan

    4

  • Lisabeth

    4

  • serendipity

    3

Mest aktive i denne tråden

1.trinn har fått to timer til i år og læring skal ha en vesentlig større plass enn tidligere, sa læreren til oss.

Blant annet skal de allerede i 1. klasse lære å lese og skrive. Tidligere lå det på 2.trinn.

Men når, ja...

En far spurte poden ved henting i dag; "Nå, har læreren lært deg noe i dag, da?" Poden;"Neeei....ikke noe særlig.."

Lærer;"Fortell Pappa om den fine sangen du har lært!"

Håper ikke det er betegnende for fortsettelsen, for jeg har også en som veldig gjerne vil lære masse NÅ!!!

Tror ikke det er så mye fakta-læring i 1. klasse, det virker mer som om de skal lære å finne fram på skolen, rekke opp hånda, sitte stille i samlingsstund, komme seg fra SFO til klasserommet og tilbake igjen...

Det er ihvertfall det de har drevet med de 4 dagene vi har hatt skolebarn hittil...

Så, i dag hadde de tegnet seg sjøl, skrevet navnet sitt, og hvilken bokstav som er først i navnet.

-så nå begynner det kanskje å ligne noe?

De tar det veldig rolig i 1. klasse. Min sønn hadde ikke lekser hele første året. Det var mye lek og ikke så mye skole syntes jeg. Likevel hadde mer enn 80% knekt lesekoden i løpet av første klasse ble jeg fortalt. Så noe fornuftig har de vel drevet med.

Ungene lærer noe nytt hele tida. En del av skoledagen går med til sosialisering og å tilpasse seg overgangen fra barnehagebarn til skolebarn. De aller første dagene i første klasse må man regne med at dette tar ekstra mye tid. Barnet ditt og alle de andre må finne sin plass i klasserommet, slik at læringsmiljøet i løassen blir best mulig.

Jeg synes vi som foreldre har et visst ansvar for at ungene får et positivt læringsmiljø i klassen. Dersom vi går rundt med holdningen at ungene ikke lærer noe, tror jeg _ikke_ vi gir ungene noe godt utgangspunkt.

Barna lærer både bokstaver, tall, om natur og miljø, KRL, kunst og håndtverk, de syges og spiller, baker og leker i første klasse. De rekker bare ikke gjennom hele pensum på to dager ;o)

Annonse

Aldri. 1. klasse er bare tull....

Nei, der er jeg dypt uenig med deg, altså!

Den første tida skal ungene sosialiseres. Du må huske på at enkelte unger aldri har satt sine bein i en barnehage, og trenger tid til å venne seg til skoledagen. For barnehagebarn vil dette som oftest gå raskere.

Så, etterhvert, kommer tall og bokstaver "lekende" inn.

Gi tål, 1. klasse er utrolig viktig, synes

Min datter gikk i 1. klasse i fjor og de lærte en hel del. De lærte rundt 10 bokstaver. Ikke a-b-c, men heller s-o-l osv. Bokstaver det går an å lage ord av. De lærte tallene fra 1 til 10 og regnet med dem. De hadde lekser 2-3 ganger hver uke. En tegnelekse, hvor de som kunne skrive også gjorde det, en leselekse, og noen ganger lekser med tall og mengder.

I tillegg hadde de lekser som var tilpasset den enkeltes nivå. De som hadde knekt lesekoden fikk regler og litt lengre tekster å lese. Både med store og små bokstaver dersom vi ønsket det. Vi bad også om noe mer utforderende med tall og fikk ekstrahefter i matematikk.

Og så lærte de selvsagt masse annet utenom de typiske skolefagene.

1. klasse var slett ikke kjedelig på "vår" skole! :)

I klassen til min gutt hadde de om lik og ulik i dag. De fikk ark med tegninger med typisk "finn feilen" og skulle merke av det som var feil. De har også hatt oppgaver der tall har vært gjemt i en tegning, og de skulle fargelegge disse tallene. Border, og følge mønster og linjer har de også hatt.

Synes det virker veldig greit, jeg!

Annonse

Ungene lærer noe nytt hele tida. En del av skoledagen går med til sosialisering og å tilpasse seg overgangen fra barnehagebarn til skolebarn. De aller første dagene i første klasse må man regne med at dette tar ekstra mye tid. Barnet ditt og alle de andre må finne sin plass i klasserommet, slik at læringsmiljøet i løassen blir best mulig.

Jeg synes vi som foreldre har et visst ansvar for at ungene får et positivt læringsmiljø i klassen. Dersom vi går rundt med holdningen at ungene ikke lærer noe, tror jeg _ikke_ vi gir ungene noe godt utgangspunkt.

Barna lærer både bokstaver, tall, om natur og miljø, KRL, kunst og håndtverk, de syges og spiller, baker og leker i første klasse. De rekker bare ikke gjennom hele pensum på to dager ;o)

Veldig bra innlegg. Enig med deg :-)

Ungene lærer noe nytt hele tida. En del av skoledagen går med til sosialisering og å tilpasse seg overgangen fra barnehagebarn til skolebarn. De aller første dagene i første klasse må man regne med at dette tar ekstra mye tid. Barnet ditt og alle de andre må finne sin plass i klasserommet, slik at læringsmiljøet i løassen blir best mulig.

Jeg synes vi som foreldre har et visst ansvar for at ungene får et positivt læringsmiljø i klassen. Dersom vi går rundt med holdningen at ungene ikke lærer noe, tror jeg _ikke_ vi gir ungene noe godt utgangspunkt.

Barna lærer både bokstaver, tall, om natur og miljø, KRL, kunst og håndtverk, de syges og spiller, baker og leker i første klasse. De rekker bare ikke gjennom hele pensum på to dager ;o)

Helt enig, Lisabeth!

For øvrig syns jeg førsteklassingen her i huset har lært _masse_ på den halvannen skoledagen han har vært gjennom til nå. Litt engelsk, litt om å skrive bokstaver, masse om hva som er lov og ikke på skolen - og det er nok bare toppen av isfjellet, for tålmodigheten til å svare på sånne nysgjerrige voksenspørsmål er ikke så stor. :-)

Dessuten har de hatt fått lekser for hele uka, og det er stas!

det spørs vel helt hva de har vedtatt i din kommune . Oslo har vdtatt regne og skriveopplæring fra førsteklasse . Så allerde andre dagen lærte de en bokstav og deretter en i uka . I tilegg til matte , tegning osv . Mya av det de lærer i førsteklasse er jo bat i sammen . Feks kan de ha relgion og tegning i samme time ved å lese noe og tegne til dette . Min førsteklassing lærte å lese og skrive ,regne , sosiale regler osv . For noen kan det ta litt lang tid . Og storesøster kjedet seg i begynnelsen , men etter jul gikk det mye bedre . Da hadde hun lært seg kjørereglene på skolen .

Gjest Østfoldsmurf

Snuppa mi hadde sin 5. skoledag i dag, og det var klart for "uteskole". De hadde vært på tur, kunne hun fortelle, og lært om kort og lang, kortest og lengst!

Tipper de fleste kunne litt om dette fra før, men det kan jo være greit at alle får det repetert og vist på en morsom måte med eksempler fra naturen!

Aldri. 1. klasse er bare tull....

Mi har lært masse gjennom sitt første skoleår!

Hele klassen har lært å skrive alle bokstaver -både små og store, de har jobbet mye med regnestykker som pluss/minus, de har lært mange nye sanger, blitt kjent med mange, og masse masse mer.

Nesten daglig hadde ho noe nytt å fortelle :o)

Så jeg har en annen erfaring enn deg -heldigvis.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...