Gå til innhold

Er jeg kravstor til barnehagen?

Anbefalte innlegg

Gjest trudemika

Den lille er nå begynt i barnehage.Dette er ikke svært populært.Spesielt er det vanskelig å få levert minsten på morgenen.Da er det gjerne bare et barn eller to som er kommet.

Jeg går inn sammen med barnet for at hun skal finne roen.

Det er bare en ansatt på jobb.I stede for å prøve å få barnet med i en lek-setter hun seg ned å drikker kaffe!!?

Dette synes jeg er helt på grensen altså!

Alene med tre ettåringer..De ansatte spiser forøvrig sammen med barna utenom sin egen 35 min matpause.

Neste kom på jobb etter 15 min.

I tilvenningsperioden reagerte jeg forresten på de ansattes pauser.Klart dem måtte få ta seg pauser,men når pauser(utenom mat)ble 25 minutter,er det etter min mening for få til å ta seg av barna store deler av dagen.

Er dette vanlig?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/195459-er-jeg-kravstor-til-barnehagen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mandolaika

6

• laban

1

• tuss&troll

1

• Sofies mamma

1

Mest aktive i denne tråden

Det er ikke vanlig, men kanskje de har lagt seg til rutiner i denne barnehagen som de ser fungerer, uten at det nødvendigvis er riktig.

Kanskje du bare skal forsøke å si til personalet at du tenker på å gå, og at en av de NÅ må ta over. Bare still krav, det har du rett til.

Barna kommer først, kaffe kan de drikke senere!

;-)

Kommer an på så mye.

Ved levering, hvis du syns det er vanskelig å få levert barnet, ta det opp og bli enig med barnehagen om en "metode" for å løse leveringen. Noen barn (og foreldre) foretrekker at mor eller far følger barnet inn på avdelingen, setter barnet ved bordet for å spise frokost eller setter barnet i gang med lek. Andre barn og foreldre foretrekker å si hadet allerede i garderoben. Barnehagens personale vet ikke hva du / dere ønsker før dere har sagt i fra.

At den voksne drikker kaffe syns jeg ikke er noe "merkelig". Hvis hun oppfatter at du / dere har funnet ut at det er greit å bruke tid ved leveringen, så er det liten grunn for henne å blande seg inn i det. Det er jo ikke alltid så hyggelig hvis man føler at personalet nærmest røsker til seg ungen og jager foreldrene på dør heller.

Hvis du / dere ønsker noe spesielt, f.eks. at en voksen skal overta barnet med en gang, eller noe sånt, så må du nok si i fra. I vår barnehage hender det ofte at de ansatte på avdelingen også spiser frokost sammen med barna, både voksne og barn har med egen matpakke. Jeg har ikke reagert noe spesielt på det, jeg syns det gir en koselig og hyggelig stemning, avslappet og trivelig, når også de voksne spiser frokosten sin sammen med barna.

Vær litt forsiktig med måten du ordlegger deg på, prøv å ikke komme i angrep. Men vær klar og tydelig på at du synes leveringen er vanskelig, og at du vil ha hjelp til å løse dette.

Da ber du om at de møter deg i garderoben, at du forlater barnet ditt der.

At de er alene de første minuttene på morgenen er helt vanlig.

Hvordan barnehagene legger opp pausene sine, blir opp til barnehagene, hvilke rutiner de har.

Når personalet sitter med barna å spiser så er jo ikke det mye til pause ..... de har endel barn de må hjelpe, så de fortjener virkelig å få seg en skikkelig pause uten barn. Hadde de hatt betalt for matpausa si, hadde det stilt seg annerledes.

Gjest Persille

Spise sammen med barna er ikke pause - det er jobb. I tillegg kan de antagelig ikke forlate bhg i pausen sin, og er dermed på jobb da også.

Men; de skal ikke sitte å drikke kaffe og se på barna leke - og dette er det jeg sliter så forferdelig med! Jeg prøver å finne ansatte som forstår det, og som deler min holdning, men det er jaggu ikke lett...

Jeg har én - men de andre har blitt byttet ut i tur og orden....

Annonse

Gjest i det minste

Barnet er ETT år?? Da trenger de foreldene sine mer enn noe annet. Det er derfor barnet ikke vil være i barnehagen, ikke fordi en eller annen kjerring sitter og drikker kaffe.

Er bra unger ikke er avhengig av at familien har råd til å betale husleie, klær og mat fremover.

Barnet er ETT år?? Da trenger de foreldene sine mer enn noe annet. Det er derfor barnet ikke vil være i barnehagen, ikke fordi en eller annen kjerring sitter og drikker kaffe.

Pøh, hva skal de med kjerringer i barnehagen, om de bare skal drikke kaffe da?

Jobber du i barnehage, så er du der for barna og foreldrene, ikke for å drikke kaffen din.

BASTA!

Annonse

Gjest sommerfugler

Hvor gammel er du? Enten er du fra den eldre generasjonen eller så er du en liten snørrunge som ikke har innsett hvordan det virkelige livet er.

I dagens samfunn må, i de fleste tilfeller, både mor og far jobbe for å ha råd til å leve

Gjest M.Angelica

"Jeg går inn sammen med barnet for at hun skal finne roen."

Et tips: Det hadde kanskje vært enklere om du sa hadet i garderoben og personalet tok barnet med inn og satte det i lek.. =)

"Det er bare en ansatt på jobb."

Hvis dette er en avd. med tre ansatte, så er det vanlig at det er en som er på jobb om morgenen. Den andre kommer litt senere (mellomvakt)

"I stede for å prøve å få barnet med i en lek-setter hun seg ned å drikker kaffe!!?"

Hørtes litt merkelig ut. Ville hun ikke blande seg inn med deg og barnet? Er hun usikker på hva hun skal gjør eller har hun jobbet der lenge?

"Dette synes jeg er helt på grensen altså! Alene med tre ettåringer.."

Det er helt vanlig. På en småbarnsavdeling er det ofte beregnet 1 voksen pr tredje barn. På stor avd. er det 6 barn år voksen. Dette er ikke regler b.hg bestemmer, men kommunen.

"De ansatte spiser forøvrig sammen med barna utenom sin egen 35 min matpause."

Det er vanlig. Tidligvakten har kanskje ikke rukket å spist hjemme (som barna) og spiser sammen med de i b.hg. Til lunch får vi mat akkurat som de.

"Neste kom på jobb etter 15 min."

Man har som oftest tre forskjellige vakter, tidligvakt, mellomvakt og seinvakt. Om morgenen er man alene med barna, og på slutten av dagen er det bare en voksen på jobb.

"I tilvenningsperioden reagerte jeg forresten på de ansattes pauser.Klart dem måtte få ta seg pauser,men når pauser(utenom mat)ble 25 minutter,er det etter min mening for få til å ta seg av barna store deler av dagen."

Har du ikke pausen på jobben din du? Alle som jobber har rett på pause. Å spise sammen med barna er IKKE pause. Spes. i tilvenningen så er det jo slitsomme dager for barn OG voksne. Vi trenger faktisk en halvtime til å lade litt krefter vi voksne også. Det vanlige er forresten å ha 30 min pause..

Hvis du er misfornøyd med hva som blir gjort under levering, bør du ta dette opp med personalet. Det er viktig å avklare forventninger til hverandre. =)

Et tips: Det hadde kanskje vært enklere om du sa hadet i garderoben og personalet tok barnet med inn og satte det i lek.. =)

Hvis dette er en avd. med tre ansatte, så er det vanlig at det er en som er på jobb om morgenen. Den andre kommer litt senere (mellomvakt)

"I stede for å prøve å få barnet med i en lek-setter hun seg ned å drikker kaffe!!?"

Hørtes litt merkelig ut. Ville hun ikke blande seg inn med deg og barnet? Er hun usikker på hva hun skal gjør eller har hun jobbet der lenge?

Det er helt vanlig. På en småbarnsavdeling er det ofte beregnet 1 voksen pr tredje barn. På stor avd. er det 6 barn år voksen. Dette er ikke regler b.hg bestemmer, men kommunen.

Det er vanlig. Tidligvakten har kanskje ikke rukket å spist hjemme (som barna) og spiser sammen med de i b.hg. Til lunch får vi mat akkurat som de.

Man har som oftest tre forskjellige vakter, tidligvakt, mellomvakt og seinvakt. Om morgenen er man alene med barna, og på slutten av dagen er det bare en voksen på jobb.

"I tilvenningsperioden reagerte jeg forresten på de ansattes pauser.Klart dem måtte få ta seg pauser,men når pauser(utenom mat)ble 25 minutter,er det etter min mening for få til å ta seg av barna store deler av dagen."

Har du ikke pausen på jobben din du? Alle som jobber har rett på pause. Å spise sammen med barna er IKKE pause. Spes. i tilvenningen så er det jo slitsomme dager for barn OG voksne. Vi trenger faktisk en halvtime til å lade litt krefter vi voksne også. Det vanlige er forresten å ha 30 min pause..

Hvis du er misfornøyd med hva som blir gjort under levering, bør du ta dette opp med personalet. Det er viktig å avklare forventninger til hverandre. =)

Skriver bare under her, jeg.

Bra skrevet, M.Angelica. :)

enig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...