Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jenta mi blir 1 år nå i september. Jeg skal ut i jobb om få dager og da skal vesla til dagmamma. Dagmammaen har en gutt på samme alder.

Vesla sover pr i dag 2 ganger for dagen mens gutten til dagmammaen sover 1 gang.

Går det an å få vesla også til å sove bare 1 gang for dagen, eller må vi vente til hun er klar selv.

Noen som har prøvd dette med hell?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/195464-fra-2-til-1-sovestund/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøvde å få snuppa som ble 1 år for 1 mnd siden til å gå over til 1 soving om dagen i forbindelse med barnehagestart, men det var ikke så vellykket. Har derfor funnet ut at vi må fortsette med 2 sovinger en stund til, ellers blir hun sliten altfor tidlig på kvelden, survete og vil ikke spise osv..

Vårt barn gikk fra 2 til 1 lut ca ved 12-måneders alder. Da han 2 mnd senere begynte i bhg, måtte han få en liten lur rett etter hjemkomst fra bhg, for han var så sliten av alle inntrykkene.

Dette medførte senere legging, men til gjengjeld slapp vi å ha en sur unge hele ettermiddagen, så det var absolutt verdt det.

Nå husker jeg ikke lenger hvor lenge han holdt på med denne "ekstra"-luren - kanskje 4-5-6 uker??

Uansett tror jeg det er veldig vanlig, både når man går fra 2 til 1 lur og fra 1 til 0, at dette ikke skjer på et blunk. Det er vanlig å ta en liten lur en og annen dag i en overgangsfase.

Ja, vi la om da hun var 14 mnd. Gikk noen dager hvor hun ble litt trøtt om ettermiddagen, men så gikk det seg raskt til. Gikk fra 10-11 og 14-15 til 12-14. Hun sov altså like lenge, men alt i en soving. Det var mye enklere både hjemme og i barnehagen.

Gjest Elextra

Våre gikk over fra to til én lur i 9-10 måneders alder. Har inntrykk av at det er ganske vanlig.

Tror også ganske mange påvirker barnet til å droppe den siste luren, rett og slett fordi det blir vanskelig å legge etterhvert (eller våkner svært tidlig). Det gjorde også vi, særlig med den første.

Så ja, jeg tror nok det går greit å venne henne av med den ene luren, selv om det selvølgelig er store individuelle forskjeller her.

Prøvde å få snuppa som ble 1 år for 1 mnd siden til å gå over til 1 soving om dagen i forbindelse med barnehagestart, men det var ikke så vellykket. Har derfor funnet ut at vi må fortsette med 2 sovinger en stund til, ellers blir hun sliten altfor tidlig på kvelden, survete og vil ikke spise osv..

Akkurat slik er det med min lille pjokk, også! Lurer på om de er like gamle!? Min er født 6.juli...

Annonse

snuppa er født 21.juli. Litt trøbbel med den sovingen, siden den ofte kolliderer med lunsjen i barnehagen, regner med det ordner seg utpå høsten...

Pjokken min sover fra 10.30 til 12, han... Sover altså over lunsjen, men får mat når han våkner. Ikke noe problem! Men han er jo dautrøtt når vi henter ham, da!Sovner som regel i bilen, og sover en times tid.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...