Gå til innhold

søvn

Anbefalte innlegg

buggy1365380895

Sønnen min på 10 mnd nekter å sove hvis jeg ikke ligger sammen med ham. Jeg har prøvd å legge han i sin egen seng og gå inn hvert 5 min. Han blir så hysterisk at han kaster opp etter 10-15 min. Når jeg tar han opp er han så oppskaket at jeg bruker lang tild på å roe han igjen. Jeg er alenemor og han hadde kolikk til han var 5 mnd. Når han hadde kolikk sov han i en vogn inne fordi han måtte vugges i søvn. Nå klarer han ikke finne søvnen selv. Jo mer trøtt han blir, desto mer urolig blir han. Jeg må holde hendene hans under dynen for at han skal bli rolig nok til å sovne. Når jeg ligger sammen med han sover han hele natten men det går hardt utover min søvn. Nå skal jeg begynne å studere igjen og er litt fortvilet over hvordan jeg skal klare dette? Er det noen råd? Jeg har også prøvd å skyve sengen hans inntil min egen og tatt bort den ene siden av sengen hans. De få gangene jeg da klarte å legge han der, klatret han over i min seng i løpet av natten.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/195489-s%C3%B8vn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Post dette på foreldre-småbarn forum, der er det sikkert mange gode råd å få. Ellers så ville jeg prøvd å sikre at han er mett og ikke overtrøtt når du legger ham. La ham ha leke å sysle med i senga, eventuelt ha en uro med musikk over senga. Lag en fast rutine, f.eks. bad, pysj, tannpuss, lese, synge, sette på musikk og god natt. blir denne rutinen innarbeidet vil han etterhvert innstille seg på søvn når ritualet er i gang. Roer han seg når du er i rommet? Da ville jeg vært der, og gradevis bevege deg ut av rommet (over noen uker). Virker det helt umulig ville jeg droppa prosjektet en måned eller to, så prøvd igjen. Personlig ville jeg ikke ha latt ham skrike seg helt bort før han sovner av utmattelse.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/195489-s%C3%B8vn/#findComment-1368463
Del på andre sider

Dette er en stor utfordring som du bør løse før du begynner å studere igjen.

Du må legge barnet før det blir overtrøtt.

Barnet bør være god og mett.

Hva med å synge nattasang(er) og avslutte med et god natt?

Barnet vil nok gråte en del kvelder, men det er viktig at du har ritualer på leggingen.

Du bør gå inn med jevne mellomrom når han skriker.

Er sengen til barnet inne på ditt soverom?

Å skrive dette er jo underlig lett, å gjennomføre er forferdelig vanskelig.

Jeg anbefaler deg å ta kontakt med helsestasjonen, som bør og skal kunne gi deg god hjelp på dette.

Selv slet vi veldig med 1. mann og oppdaget at vi ikke ble tatt på alvor hos noen. Vi hadde til slutt problem med å mestre hverdagen, altså jobben,samlivet m.m.

Det verste opplevde vi hos vikaren til fastlegen min, som kom med denne kommentaren:

" jaha, og hva skal jeg kunne gjøre med dette?"

Du skulle vel også ha hatt litt hjelp i denne fasen, det er jo så tungt å gjennomføre dette alene. Har du noen som kan bidra på nattestid?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/195489-s%C3%B8vn/#findComment-1376577
Del på andre sider

buggy1365380895

Barnet vil nok gråte en del kvelder, men det er viktig at du har ritualer på leggingen.

Jeg anbefaler deg å ta kontakt med helsestasjonen, som bør og skal kunne gi deg god hjelp på dette.

Selv slet vi veldig med 1. mann og oppdaget at vi ikke ble tatt på alvor hos noen. Vi hadde til slutt problem med å mestre hverdagen, altså jobben,samlivet m.m.

Det verste opplevde vi hos vikaren til fastlegen min, som kom med denne kommentaren:

Du skulle vel også ha hatt litt hjelp i denne fasen, det er jo så tungt å gjennomføre dette alene. Har du noen som kan bidra på nattestid?

Nei, jeg er nok alene om saken. Har vært på helsestasjonen for å få hjelp, og jeg har fått råd som desverre ikke har hjulpet. Hver kveld kl 18.30 gir jeg han et bad, så er det mat i stille omgivelser også legger jeg han. Han har en flaske melk så han skal være rolig og jeg synger for han. Hvis jeg prøver å legge han alene blir han hysterisk. Han vil ikke sove hvis det ikke er i min seng sammen med meg. Det er en vanskelig situasjon.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/195489-s%C3%B8vn/#findComment-1378043
Del på andre sider

Du står foran en utfordring som absolutt er mulig å løse, men det vil medføre slit for deg og tårer fra minsten.

Han har fått en dårlig vane. Nå er tiden klar for å gjøre noe med den dårlige vanen.

Siden jeg ikke kjenner situasjonen fullstendig kommer jeg med forslag som kanskje allerede er gjennomført, du får bare bære over med meg.

1. La ham få egen seng på eget rom. Gjør dette til et koselig sted der det bor noen gode kosedyr han er glad i og evt. smokk/kos osv.

2. Ha et fast kveldsstell til en fast tid HVER ENESTE KVELD. Og da mener jeg virkelig hver eneste kveld i den perioden dette står på. Ikke dra på besøk eller få besøk i leggetiden. Nå er det leggingen som er i fokus.

3. Du skriver at han får et bad hver kveld, fortsett med det. Det er en rolig og koselig avslutning på dagen.

Gi ham kveldsmat og melk før dere går inn på soverommet hans. Les litt i en bok, eller syng i noen minutter. 3-10 minutter er nok.Alt ettersom hvor stor tålmodighet han har.

3. Så skal han legges i sin egen seng.

Legg ham ned, bre over ham og syng en fast nattasang. Denne sangen gjentar dere hver eneste kveld. (Velg en du selv synes er fin!)

4. Sett deg på en stol/krakk ved siden av sengen. Ikke vær sosial med ham, bare sitt der slik at han ser deg. Reiser han seg opp, legger du ham ned og sier natta en gang til. Ikke bli utålmodig, bare gjenta og gjenta helt til han sovner.

Ikke bry deg om at han skriker. Bare sitt ved siden av ham. Du kan gjerne lese en bok el.l. (eller late som om du gjør det - ikke så lett å konsentrere seg når ungen skriker, jeg vet det.)

4. Etterhvert som han roer seg mer på kvelden og leggingen går lettere, så flytter du stolen litt bort fra senga hans. MEn la den fremdeles stå slik at han ser deg når han ligger i senga.

5. Når det også begynner å gå bra kan du flytte deg enda lenger bort - kanskje til rett utenfor døra. Da er det fint å lese i noe som lager litt lyd slik at han hører deg.

6. Så er det gjort. Når han klarer å sovne ved at du sitter utenfor døra hans, så klarer han høyst sannsynlig å sovne når du sitter på stua eller et annet sted ikke så langt unna.

Cluet er å ikke være sosial når det er leggetid. Ikke gi ham masse kos og masse trøst. Jeg vet det er vanskelig. Vi vil jo gjerne trøste et barn som gråter. Men han trenger nå hjelp til å finne søvnen selv. Og for å klare det trenger han hjelp fra deg. Det er du som må være den sterke og vise ham at det ikke er farlig å sovne inn alene.

Du må derfor også vise ham med kroppsspråket ditt at det du gjør er helt i orden. Du har kontrollen, og alt er greit. Han kan bare slappe av, for du passer på ham.

Lykke til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/195489-s%C3%B8vn/#findComment-1381408
Del på andre sider

buggy1365380895

Tusen takk for gode råd, jeg setter virkelig stor pris på det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/195489-s%C3%B8vn/#findComment-1383253
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære buggy. Dette høres strevsomt ut. Barn som har startet livet med kolikk trenger ofte lengre tid til å lære å regulere seg i forhold til søvn.Barn er forskjellige i forhold til å søke trygghet og kontakt. Hvis du fortsatt nattammer, kan det kanskje være en vei å gå med å gi kveldspupp for så å ikke tilby noe pupp før til morgenen. Da får han ikke noe følelse av premie når han våkner. Jeg ville anbefale deg å ta kontakt med helsesøsteren din slik at dere sammen kan legge opp en plan som passer for deg og barnet ditt. Det er godt å få støtte å oppfølging underveis, for det er tøfft å stå i. Helsestasjonen er ofte kjennt med slike situasjoner og kan være en støtte for deg. Har du prøvd å bruke noen annen trygge voksne som kan sove hos han,men at han sover i egen seng slik at du kan få litt avlastning og søvn. Barn er ganske smarte, de ønsker ikke å gi fra seg goder de har innarbeidet så lett. Barn som får seg soverperioder om dagen, får seg en tur ut daglig og får dagslys på netthinnen, sover bedre om natten.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/195489-s%C3%B8vn/#findComment-1397508
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...