Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Enig!

Om jeg skal høre på dere synes jeg det er helt utrolig at vi som er født tidligere enn 1990 faktisk har overlevd barndommen!!

Jeg (som er født på midten av 70-tallet) hadde stakkar ikke en eneste gore tex sko i hele barndommen, og jeg eier heller ikke nå noen!

Men cherrox husker jeg, og beksømstøvler (om det var det det het- uforete skinnstøvler),

selvfølgelig nesnalabber, og billige snow jogs! Og jeg kan ikke huske at jeg hadde noe spesielt traumatisk barndom, heller ikke at jeg frøs spesielt mye og i tillegg var jeg faktisk svært lite syk!

Ikke hadde jeg Reimadress heller, og ikke hadde jeg hørt om beavernylon.

Helt utrolig at datides foreldre kunne finne på sånt noe!! (bor i nord, der -25 grader er helt normalt). Har ennå ikke betalt mere enn 500 kr for et par barnesko (gjerne bare halvparten). Og barna mine går i friluftsbarnehage, og er ute i all slags vær.

Jeg har erfart, både på barna og meg selv, at det viktigste er å ha store nok, helst for store sko, med skikkelige ullsokker i (gjerne svigermors tovete). Helt supert!!

Er forresten veldig fornøyd med minsteguttens Kavat-sko, kjøpt på salg for 7 år siden (!), og ARVET (gud forby...) etter storebror.

Synes dagens merkejag er helt tåpelig, og at foreldre i sørnorge kjøper Reimadress til 1000 kr som er ment til å holde barn i indre Finnmark og nord Finland varme.. Helt tåpelig..De går faktisk likt kledd der det er -5 og der det er -30 grader om vinteren. Sprøtt..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/195491-sko-cherrox/page/2/#findComment-1366609
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

6

• Knotten

4

• kaffepiken

4

• kakki1365380609

3

Mest aktive i denne tråden

Om jeg skal høre på dere synes jeg det er helt utrolig at vi som er født tidligere enn 1990 faktisk har overlevd barndommen!!

Jeg (som er født på midten av 70-tallet) hadde stakkar ikke en eneste gore tex sko i hele barndommen, og jeg eier heller ikke nå noen!

Men cherrox husker jeg, og beksømstøvler (om det var det det het- uforete skinnstøvler),

selvfølgelig nesnalabber, og billige snow jogs! Og jeg kan ikke huske at jeg hadde noe spesielt traumatisk barndom, heller ikke at jeg frøs spesielt mye og i tillegg var jeg faktisk svært lite syk!

Helt utrolig at datides foreldre kunne finne på sånt noe!! (bor i nord, der -25 grader er helt normalt). Har ennå ikke betalt mere enn 500 kr for et par barnesko (gjerne bare halvparten). Og barna mine går i friluftsbarnehage, og er ute i all slags vær.

Jeg har erfart, både på barna og meg selv, at det viktigste er å ha store nok, helst for store sko, med skikkelige ullsokker i (gjerne svigermors tovete). Helt supert!!

Er forresten veldig fornøyd med minsteguttens Kavat-sko, kjøpt på salg for 7 år siden (!), og ARVET (gud forby...) etter storebror.

Synes dagens merkejag er helt tåpelig, og at foreldre i sørnorge kjøper Reimadress til 1000 kr som er ment til å holde barn i indre Finnmark og nord Finland varme.. Helt tåpelig..De går faktisk likt kledd der det er -5 og der det er -30 grader om vinteren. Sprøtt..

Godt sagt!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/195491-sko-cherrox/page/2/#findComment-1366624
Del på andre sider

Gjest sol etter regn

Men barna er ikke "overkledd" likevel.. Reimadressene holder varmen og "puster" i omtrent all slags temperatur..

Men, ser poenget ditt og er enig i prinsippet! :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/195491-sko-cherrox/page/2/#findComment-1366757
Del på andre sider

Gjest M.Angelica

He he..jeg tenkte faktisk på det samme. Nå har ikke jeg barn selv da (mulig jeg blir noe overhysterisk når den tid kommer ;)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/195491-sko-cherrox/page/2/#findComment-1366772
Del på andre sider

Cherrox kan fort bli en lettvint-løsning som brukes altfor ofte. Og ikke bare er det kaldt og klamt - de sitter ikke så godt på foten som skikkelige vintersko.

Derfor har vi kun hatt Gore-Tex-sko til vinterbruk.

Til de skikkelige sølete dagene har vi hatt gummistøvler med innleggsåle i ull og tykke sokker. Dette er ikke så vesensforskjellig fra cherrox - gummi er gummi - men det har ihvertfall disse fordelene fremfor cherrox:

- Bhg-personalet (og sikkert også fedre) har en høyere terskel for å la barnet bruke dette, og derfor blir det ikke den "lettvintløsningen" som cherrox ofte blir

- de kan ta ut såle og sokker og tørke dem -> unngår lettere den sure lukta som gjerne setter seg i forede gummistøvler

- de har et etterbruksområde som vanlige gummistøvler når foten har vokst litt! *S*

Sånn gjør vi det også.

Gummistøvler med raggiser inne for våte, ikke så kalde dager, og gore-tex til skikkelig kulde.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/195491-sko-cherrox/page/2/#findComment-1366814
Del på andre sider

Annonse

Sånn gjør vi det også.

Gummistøvler med raggiser inne for våte, ikke så kalde dager, og gore-tex til skikkelig kulde.

Jeg gjorde også det, gummistøvler med oldemorstikkede tykke ullsokker, men var barnehagen fornøyde???

Nope!

Fikk beskjed om at de ville ha cherrox til poden i oktober eller noe. Det var flere plussgrader og jeg mente at gummistøvler med ullsåle i og raggiser måtte være mer enn nok, at han aldri var kald på bena med dette skoantrekket hjemme.

Det hjalp ikke, og mor måtte krype til G-sport etter cherroxer....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/195491-sko-cherrox/page/2/#findComment-1366889
Del på andre sider

Trodde ikke cherrox fantes når du var liten jeg?

Kanskje du ikke er så gammel som meg,men det ble kalt skutersko de vi hadde.

der var det uttagbar tøffel nedi.

Varm var de også,men i et helt annet materiell enn cherrox som blir iskalde i minusgrader.

Jeg hadde også cherrox da jeg var lita på 70-tallet :)

De ble laget på Viking og der jobbet min bestefar. Husker vi reiste din og kjøpte sekunda...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/195491-sko-cherrox/page/2/#findComment-1366897
Del på andre sider

kakki1365380609

Det er også underlig at de overlevde for hundre år siden også, om man skal se det slik.

Jeg liker å vite at barna mine er tørre og varme når jeg sender dem fra meg for dagen. Hvorfor skal jeg kjøpe ting som ikke holder fukt ute og barna blir kalde og ikke vil ut og leke?

Her i sørnorge på Vestlandet er det mye slaps, vind og regn samtidig som det gjerne ligger snø. Da tar jeg på Reima som tåler føret slik at ungen vil være ute og kan lege ute uten å bli klissvåt i baken eller på beina, og bør bytte klær flere ganger om dagen.

Jeg kjøper ikke mer enn det jeg mener er nødvendig og gjerne på salg året i forveien og dressene går i arv.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/195491-sko-cherrox/page/2/#findComment-1366959
Del på andre sider

Jeg gjorde også det, gummistøvler med oldemorstikkede tykke ullsokker, men var barnehagen fornøyde???

Nope!

Fikk beskjed om at de ville ha cherrox til poden i oktober eller noe. Det var flere plussgrader og jeg mente at gummistøvler med ullsåle i og raggiser måtte være mer enn nok, at han aldri var kald på bena med dette skoantrekket hjemme.

Noen i den bhg som bare tenker dit nesa rekker?? ;-)

Med løse såler og sokker får jo barnet ULL på føttene, fremfor det kunstfôret!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/195491-sko-cherrox/page/2/#findComment-1367000
Del på andre sider

Cherrox kan fort bli en lettvint-løsning som brukes altfor ofte. Og ikke bare er det kaldt og klamt - de sitter ikke så godt på foten som skikkelige vintersko.

Derfor har vi kun hatt Gore-Tex-sko til vinterbruk.

Til de skikkelige sølete dagene har vi hatt gummistøvler med innleggsåle i ull og tykke sokker. Dette er ikke så vesensforskjellig fra cherrox - gummi er gummi - men det har ihvertfall disse fordelene fremfor cherrox:

- Bhg-personalet (og sikkert også fedre) har en høyere terskel for å la barnet bruke dette, og derfor blir det ikke den "lettvintløsningen" som cherrox ofte blir

- de kan ta ut såle og sokker og tørke dem -> unngår lettere den sure lukta som gjerne setter seg i forede gummistøvler

- de har et etterbruksområde som vanlige gummistøvler når foten har vokst litt! *S*

Jeg er ikke enig med deg. Hos oss foretrekker ungene selv cherrox, og da må jo det være fordi de er greie å ha på. Men nå bruker vi alltid ullsokker, både i vanlige gummistøvler, cherrox, og i vinterskoene, så klamme føtter vet vi vel knapt hva er.

Jeg brukte selv cherrox hele vinteren som barn, vinter etter vinter, og kan heller ikke si at jeg husker at jeg var klam eller våt på beina. Vanlige gummistøvler derimot har jeg alltid mislikt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/195491-sko-cherrox/page/2/#findComment-1367001
Del på andre sider

Noen i den bhg som bare tenker dit nesa rekker?? ;-)

Med løse såler og sokker får jo barnet ULL på føttene, fremfor det kunstfôret!

Ja, det sa jeg også :) Må neste bare le, vettu, i allefall gadd jeg ikke krangle med dem om det når normal argumentasjon ikke holdt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/195491-sko-cherrox/page/2/#findComment-1367005
Del på andre sider

Det er også underlig at de overlevde for hundre år siden også, om man skal se det slik.

Jeg liker å vite at barna mine er tørre og varme når jeg sender dem fra meg for dagen. Hvorfor skal jeg kjøpe ting som ikke holder fukt ute og barna blir kalde og ikke vil ut og leke?

Her i sørnorge på Vestlandet er det mye slaps, vind og regn samtidig som det gjerne ligger snø. Da tar jeg på Reima som tåler føret slik at ungen vil være ute og kan lege ute uten å bli klissvåt i baken eller på beina, og bør bytte klær flere ganger om dagen.

Jeg kjøper ikke mer enn det jeg mener er nødvendig og gjerne på salg året i forveien og dressene går i arv.

"Det er også underlig at de overlevde for hundre år siden også, om man skal se det slik."

He he, JA! Og slik kan man vel bare fortsette bakover i generasjon etter generasjon til man kommer til steinalderen! ;-)

Tenker de aller fleste DOL-mødrene hadde blitt irritert dersom barnets besteforeldre la ut om at det måtte da være mer enn bra nok slik som det var for dem da de var små før krigen!! :-)

Verden går heldigvis fremover! :-)

Hilsen en som var for stor for cherrox, og som hadde vintersko i skinn! ;-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/195491-sko-cherrox/page/2/#findComment-1367010
Del på andre sider

Annonse

For meg er ikke vestlandet i sørnorge da... det jeg mener er at en ikke trenger Reima for å holde vann og kulde ute. Går like fint med dresser til nesten halve prisen. Har faktisk prøvd dresser i alle prisklasser (Reima og), og har funnet ut at evnen til å stenge ute fukt, holde på varme, kvalitet og slitesterkhet ikke er lineær med prisen på klærne. Overhode ikke. Og ja, mine barn er også tørre og varme og også pent kledd;) Noen som tør å innrømme at Reima o.l i mange tilfeller kjøpes slik at alle kan se at man er fornuftige omsorgsfulle foreldre med god økonomi som kun kjøper det bese til barnet sitt? Litt press kanskje? Har faktisk tilsammen 19 års erfaring med egne barn, har jobbet både i småskole og i barnehage, og sett at barn med Reimadresser og Gore Tex ikke er gjennomsnittlig varmere eller tørrere eller gladere enn andre barn.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/195491-sko-cherrox/page/2/#findComment-1367016
Del på andre sider

Jeg er ikke enig med deg. Hos oss foretrekker ungene selv cherrox, og da må jo det være fordi de er greie å ha på. Men nå bruker vi alltid ullsokker, både i vanlige gummistøvler, cherrox, og i vinterskoene, så klamme føtter vet vi vel knapt hva er.

Jeg brukte selv cherrox hele vinteren som barn, vinter etter vinter, og kan heller ikke si at jeg husker at jeg var klam eller våt på beina. Vanlige gummistøvler derimot har jeg alltid mislikt.

Barn velger vel like gjerne cherrox nettopp fordi de er så lette å få på og av.

Hvis barn alltid skulle få bestemme selv, hadde det vel vært mye sjokoladekake til middag rundt omrking!

*he he*

Men hvis dere er fornøyd så må dere for all del fortsette med det. Men jeg liker ikke å gå i gummistøvler over lang tid - selv ikke med ullsokker oppi, så da bør jeg jo ikke si at det er OK for barnet mitt å gjøre det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/195491-sko-cherrox/page/2/#findComment-1367017
Del på andre sider

kakki1365380609

For meg er ikke vestlandet i sørnorge da... det jeg mener er at en ikke trenger Reima for å holde vann og kulde ute. Går like fint med dresser til nesten halve prisen. Har faktisk prøvd dresser i alle prisklasser (Reima og), og har funnet ut at evnen til å stenge ute fukt, holde på varme, kvalitet og slitesterkhet ikke er lineær med prisen på klærne. Overhode ikke. Og ja, mine barn er også tørre og varme og også pent kledd;) Noen som tør å innrømme at Reima o.l i mange tilfeller kjøpes slik at alle kan se at man er fornuftige omsorgsfulle foreldre med god økonomi som kun kjøper det bese til barnet sitt? Litt press kanskje? Har faktisk tilsammen 19 års erfaring med egne barn, har jobbet både i småskole og i barnehage, og sett at barn med Reimadresser og Gore Tex ikke er gjennomsnittlig varmere eller tørrere eller gladere enn andre barn.

Jer er enig i at mange billigere klær sikkert er like gode som dyrere merker. Jeg pleier å ha en billigere variant som brukes hjemme og som reservedress.

Jeg har aldri kjøpt en Reimadress til full pris og synes da det er greit å kjøpe en som jeg vet er ok i stedet for ende opp med å kjøpe to eller flere i løpet av en sesong pga kvalitet.

Synes også det er mer lettvint med en dress som tørker fort og ikke er så tykk som de som er foret er. Og unngå lag på lag-klær som bare blir til bry i bhg og skole.

Men jeg er enig i at det er alt for mye fokus på merker og unødvendig pengebruk på "siste nye" innen hightec-barneklær.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/195491-sko-cherrox/page/2/#findComment-1367040
Del på andre sider

Glemte å si at Reima er som andre merkeklær...klærne er verd 2/3 av prisen. Resten betaler du for Reimalogoen.

Men som sagt, har Reimadress til eldstegutten, og den er kjempegod. Kjøpte den fordi det var det beste alternativet da. Til de to småsøsknene hans har jeg funnet like gode og billigere alternativ.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/195491-sko-cherrox/page/2/#findComment-1367059
Del på andre sider

Nope!

Da hadde jeg blitt sur. Barnehagen kan da ikke _bestemme_ hva slags tøy/sko man har til ungene sine, vel!?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/195491-sko-cherrox/page/2/#findComment-1367078
Del på andre sider

Hva er lugger?

En type fottøy som var vanlig i nord-norge før i tida. Mormor lagde dem til oss da vi var små. Det er en tykk ullsokk som strikkes veldig stor og deretter toves slik at den krymper og ulla blir veldig tykk. Så er det en slags såle under, også av ull. De kan bare brukes på snø og i minusgrader. Vi syntes de var deilige, omtrent som å løpe på sokkelesten i snøen :o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/195491-sko-cherrox/page/2/#findComment-1367089
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...