Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

En type fottøy som var vanlig i nord-norge før i tida. Mormor lagde dem til oss da vi var små. Det er en tykk ullsokk som strikkes veldig stor og deretter toves slik at den krymper og ulla blir veldig tykk. Så er det en slags såle under, også av ull. De kan bare brukes på snø og i minusgrader. Vi syntes de var deilige, omtrent som å løpe på sokkelesten i snøen :o)

Hørtes deilig ut! :-)

Selv elsket jeg de dagene det var kaldt nok for å bruke "skaller", altså sko sydd av reinsdyrskinn. Det var også omtrent som å gå i sokkellesten ute! :-)

Men nå bor jeg på østlandet, og det er som regel for vått/mildt etc her til at min sønn har fått prøvd gleden av slike vintersko!

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

6

• Knotten

4

• kaffepiken

4

• kakki1365380609

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hørtes deilig ut! :-)

Selv elsket jeg de dagene det var kaldt nok for å bruke "skaller", altså sko sydd av reinsdyrskinn. Det var også omtrent som å gå i sokkellesten ute! :-)

Men nå bor jeg på østlandet, og det er som regel for vått/mildt etc her til at min sønn har fått prøvd gleden av slike vintersko!

Ja, det er ikke klima for lugger her vi bor heller. Dessuten lager ikke mormor dem mer. Man burde vel egentlig ikke la slikt håndverk gå i glemmeboka. Men jeg kan jo ikke strikke sokker engang, så det blir neppe meg som fører tradisjonen videre..

Skrevet

Det er også underlig at de overlevde for hundre år siden også, om man skal se det slik.

Jeg liker å vite at barna mine er tørre og varme når jeg sender dem fra meg for dagen. Hvorfor skal jeg kjøpe ting som ikke holder fukt ute og barna blir kalde og ikke vil ut og leke?

Her i sørnorge på Vestlandet er det mye slaps, vind og regn samtidig som det gjerne ligger snø. Da tar jeg på Reima som tåler føret slik at ungen vil være ute og kan lege ute uten å bli klissvåt i baken eller på beina, og bør bytte klær flere ganger om dagen.

Jeg kjøper ikke mer enn det jeg mener er nødvendig og gjerne på salg året i forveien og dressene går i arv.

Om det er noen trøst var det bare rundt halvparten som overlevde for hundre år siden.

Vi har "litt" høyere overlevelsessnitt nå for tiden.

Skrevet

Vi har hatt begge deler. Cherroxen er for kald/klam for kalde dager, men er super i sørpe.

Mye enklere å vaske en GoreTex vintersko.

De har visstnok Cherrox på tilbud på Obs til 149,-

kakki1365380609
Skrevet

Om det er noen trøst var det bare rundt halvparten som overlevde for hundre år siden.

Vi har "litt" høyere overlevelsessnitt nå for tiden.

:o) Ja, der ser du hvor fint det er å ha Cherrox, Reima-Tec, Gore-Tex og alt annet som er high-tec og vann- og smussavvisende......he he

Skrevet

De cherroxene jeg hadde tidlig på 70-tallet var utrolig kule å skli ned den bratte og lange stien i bakken på vei til skolen med når det var snø! Fullstendig uten mønster når de ble litt slitt. Utrolig fart på dem. He he. *mimre*

Skrevet

Jeg har hørt at cherrox ikke skal brukes når det er mindre enn ca -5 grader.

Vi har bestandig kjøpt både cherrox (Skofus) og vintersko som er beregnet for kalde dager. Men her vi bor så er det flest cherrox-dager - sukk...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...