Rafiki5 Skrevet 24. august 2005 Skrevet 24. august 2005 Jeg har en sønn på 8 år som nekter å spise frukt og grønt. Dette har han nektet å gjøre siden han ble "gammel nok" til å si nei. De gangene vi har klart å overtale ham (eller tvunget ham) til å prøve, så blir han fysisk syk og brekker seg. Han sier han blir dårlig bare av å se frukt,grønt og bær, og kan f.eks. ikke ha et syltetøyglass stående ved siden av seg når han skal spise. Han er ellers småspist og selektiv i hva han liker. Til tross for at han ikke har spist frukt og grønt på mange år er han en aktiv og sterk gutt.Vi har ingen matallergi i familien, og søsknene hans spiser frukt og grønt. Vi mener denne vegringen for frukt og grønt, må være psykisk. En slags fiks ide, som ser skremmende ut når han kaster opp mat. Så langt har vi valgt å ikke gjøre noe stort ut av det. Han slipper å spise frukt, grønt og bær. I stedet sørger vi får at han får vitamin- og mineraltabletter hver dag. Men, er det noe vi gjøre for å hjelpe ham til å komme over denne "fikse ideen"? Er det noe som han vil vokse av seg? Eller er det noe som bør utredes av en spesialist? Er svært interessert i å høre andres erfaringer eller råd. 0 Siter
Gjest neofix Skrevet 24. august 2005 Skrevet 24. august 2005 Oi, det var ikke så enkelt! Det er jo ikke godt å si hvorfor han ikke vil spise frukt, grønt og bær, om det bare er en "fiks ide" eller om kroppen hans reagerer på det på noen måte. Jeg tror jeg ville valgt å gjøre minst mulig nummer ut av det. La han velge det bort, uten å si noe om det. Sørg for kosttilskudd slik dere allerede gjør. Prøv å foreslå ting som fruktjuice, eller yoghurt med frukt i. 0 Siter
Gjest 5 om dagen i dag Skrevet 24. august 2005 Skrevet 24. august 2005 Vår var også slik men bare en periode.... Nektet alt av frukt og bær. det vi gjorde va at når vi spiste frukt og bær og slikt "nektet" vi ham å ta og smake. dette gjorde at han fattet interesse for dette igjen og skulle etter en stund absolutt smake. Nå spiser han både frukt bær og grønnsaker. Hos oss hjalp det å dele opp frukten og legge den litt delkat pået fat + at vi "smglet" litt bær inn ifm dessert som is osv. Lykke til 0 Siter
Gjest sansara Skrevet 24. august 2005 Skrevet 24. august 2005 Oi, det var ikke så enkelt! Det er jo ikke godt å si hvorfor han ikke vil spise frukt, grønt og bær, om det bare er en "fiks ide" eller om kroppen hans reagerer på det på noen måte. Jeg tror jeg ville valgt å gjøre minst mulig nummer ut av det. La han velge det bort, uten å si noe om det. Sørg for kosttilskudd slik dere allerede gjør. Prøv å foreslå ting som fruktjuice, eller yoghurt med frukt i. Jeg tenker det samme som neofix. Er liksom feil å tvinge det i ham. Gjør ofte vondt verre. Håper da virkelig at det er en fiks idè som han vokser av seg. Tenk så mye godt han går glipp av! Hva med å evt. lage til noen skikkelig flotte drinker som inneholder noe av dette. Smoothies osv., for å få ham til å få lyst på? Ikke vet jeg, men jeg ville ikke laget masse styr ut av det. Er redd det bare blir verre av det. 0 Siter
annapanna Skrevet 24. august 2005 Skrevet 24. august 2005 Jeg tenker det samme som neofix. Er liksom feil å tvinge det i ham. Gjør ofte vondt verre. Håper da virkelig at det er en fiks idè som han vokser av seg. Tenk så mye godt han går glipp av! Hva med å evt. lage til noen skikkelig flotte drinker som inneholder noe av dette. Smoothies osv., for å få ham til å få lyst på? Ikke vet jeg, men jeg ville ikke laget masse styr ut av det. Er redd det bare blir verre av det. Hva med å lage smoothies - det er en hit her i huset. Skaff dere en blender og hiv oppi ting han har likt før (morsomst å gjøre det selv) - vår beste blanding består av frosne bær (bringebær el jordbær), en banan, appelsinjuice og eplejuice - kjør til glatt blanding, server med sugerør. Smaker som milkshake. Kan også ha i fruktyoughurt hvis han liker det. 0 Siter
Gjest sol etter regn Skrevet 24. august 2005 Skrevet 24. august 2005 Hva med å lage smoothies - det er en hit her i huset. Skaff dere en blender og hiv oppi ting han har likt før (morsomst å gjøre det selv) - vår beste blanding består av frosne bær (bringebær el jordbær), en banan, appelsinjuice og eplejuice - kjør til glatt blanding, server med sugerør. Smaker som milkshake. Kan også ha i fruktyoughurt hvis han liker det. og isbiter!! deilig når det er iiiskaldt 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.