Gjest Lappeteppet Skrevet 24. august 2005 Skrevet 24. august 2005 Jeg lurer på om dere pleier å lappe bukser på knær og i baken når de er slitt? Jeg har to gutter som sliter bukser veldig fort, de leker mye på gulvet og buksene blir veldig fort slitt på knærne og i baken. En bukse kan være utslitt på knær/i baken etter bare 5-6 måneder, men er ellers heeelt fin. Litt drøyt å kaste da? Det finnes billige lapper å få kjøpt som man kan sy på. Gjør dere det eller blir slike klær kassert? Kan man bli mobbet for at man har lappete klær? 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 24. august 2005 Skrevet 24. august 2005 Jeg kjøper mye hverdagsklær på H&M, og slike klær bryr jeg meg ikke med å reparare. De er billige, og går rett i søpla når det er slitt hull. Sjelden jeg gidder å reparere dyrere klær heller, men da legger jeg dem i hvertfall til side med ambisjoner om det . 0 Siter
Gjest Lappeteppet Skrevet 24. august 2005 Skrevet 24. august 2005 Jeg kjøper mye hverdagsklær på H&M, og slike klær bryr jeg meg ikke med å reparare. De er billige, og går rett i søpla når det er slitt hull. Sjelden jeg gidder å reparere dyrere klær heller, men da legger jeg dem i hvertfall til side med ambisjoner om det . Jeg er vokst opp med at det var mye mer vanlig å reparere på klær enn det er nå. Nnå er det mye mer bruk og kast og folk har stort sett økonomi til det, har jeg inntrykk av. Og barneklær er jo ikke avskrekkende dyrt i dag, iallefall ikke på H&M osv. Jeg har symaskin nemlig, så jeg har ingen grunn egentlig til å la være å sy på lapper.... Er resten av plagget totalt utslitt lar jeg selvfølgelig være, men hvis det kun er på knær og i baken så får jeg prøve med lapper tror jeg. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 24. august 2005 Skrevet 24. august 2005 Jeg er vokst opp med at det var mye mer vanlig å reparere på klær enn det er nå. Nnå er det mye mer bruk og kast og folk har stort sett økonomi til det, har jeg inntrykk av. Og barneklær er jo ikke avskrekkende dyrt i dag, iallefall ikke på H&M osv. Jeg har symaskin nemlig, så jeg har ingen grunn egentlig til å la være å sy på lapper.... Er resten av plagget totalt utslitt lar jeg selvfølgelig være, men hvis det kun er på knær og i baken så får jeg prøve med lapper tror jeg. Det høres jo fornuftig ut, hvis du har lyst og tid til det :-). 0 Siter
Gjest Lappeteppet Skrevet 24. august 2005 Skrevet 24. august 2005 Det høres jo fornuftig ut, hvis du har lyst og tid til det :-). Har ikke lyst og har egentlig ikke tid heller, men bør føler jeg. Får se.... 0 Siter
Helmi Skrevet 24. august 2005 Skrevet 24. august 2005 Ja visst, jeg har både reparert og lappet barnetøy i alle år. Hadde ikke fallt meg inn å kaste noe som er fullt brukbart. Det er da ingen sak å sy en lapp - uansett om plagget er fra H&M eller dyrere butikker. 0 Siter
morsan Skrevet 24. august 2005 Skrevet 24. august 2005 Kommer vel an på. Hos oss slites ikke knærne så fort som du beskriver, så når det går hull der er det ofte ganske tynnslitt både her og der, og buksa kasseres derfor. Noen bukser med ødelagte klær har blitt omgjort til shortser, og atter andre, som bare har hatt et lite hull, har fått en morsom figur brodert over hullet. Men så hender det ikke sjelden at ødelagte plagg blir lagt til sides for reparasjon, og så ligger de der så lenge at de har blitt for små.... ;-) Ja, ja, intensjonene har ihvertfall vært tilstede!! *S* 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 24. august 2005 Skrevet 24. august 2005 Kommer vel an på. Hos oss slites ikke knærne så fort som du beskriver, så når det går hull der er det ofte ganske tynnslitt både her og der, og buksa kasseres derfor. Noen bukser med ødelagte klær har blitt omgjort til shortser, og atter andre, som bare har hatt et lite hull, har fått en morsom figur brodert over hullet. Men så hender det ikke sjelden at ødelagte plagg blir lagt til sides for reparasjon, og så ligger de der så lenge at de har blitt for små.... ;-) Ja, ja, intensjonene har ihvertfall vært tilstede!! *S* Slik er det her og, blir det først slitt ett hull, kommer snart et til, og plagget er oftest bare til å kaste. Og intensjonene om reparasjoner har jeg nærmest gitt helt på båten, selv det å sy i knapper synes nesten uoverkommelig *sukk* 0 Siter
bb71 Skrevet 24. august 2005 Skrevet 24. august 2005 Må med skam si: nei! Har så mye klær at når noe blir ødelagt så kastes det.... Vi har nesten bare arvetøy, det er allikevel nesten aldri noe som blir ødelagt. Foreløbig sliter ikke barna her så mye på tøyet. Ellers har jeg egentlig sansen for å ta vare på ting, bruke omigjen og reparere.... Her er det ingen nød som får naken kvinne til å spinne.... 0 Siter
karisma Skrevet 24. august 2005 Skrevet 24. august 2005 Her blir aldri klær lappet, hverken dyre eller billige. 0 Siter
amber sun Skrevet 24. august 2005 Skrevet 24. august 2005 Jeg pleier å kaste når de får hull. For det kommer gjerne et nytt rett etterpå når det først har begynt. Dessuten er det jo ikke spesielt dyrt å kjøpe noe nytt på f eks H&M også. 0 Siter
calendula Skrevet 24. august 2005 Skrevet 24. august 2005 Jeg lapper og reparerer alltid, uansett om plagget var billig eller dyrt. Jeg er ganske flink med symaskina og synes ikke klærne er "stygge" etter reperasjon... 0 Siter
kaffepiken Skrevet 24. august 2005 Skrevet 24. august 2005 Kommer vel an på. Hos oss slites ikke knærne så fort som du beskriver, så når det går hull der er det ofte ganske tynnslitt både her og der, og buksa kasseres derfor. Noen bukser med ødelagte klær har blitt omgjort til shortser, og atter andre, som bare har hatt et lite hull, har fått en morsom figur brodert over hullet. Men så hender det ikke sjelden at ødelagte plagg blir lagt til sides for reparasjon, og så ligger de der så lenge at de har blitt for små.... ;-) Ja, ja, intensjonene har ihvertfall vært tilstede!! *S* Jeg har mange intensjoner jeg også. Og en kurv full av hullete bukser som har ligget siden i fjor... Jaja. 0 Siter
labine Skrevet 24. august 2005 Skrevet 24. august 2005 i utgangspunktet reparerer jeg ikke klær, unntaket er om det er klær som sitter godt på gutta og som jeg syns er fine (har tynne gutter så jeg syns det kan være vanskelig å finne bukser som sitter bra) 0 Siter
puttelull Skrevet 24. august 2005 Skrevet 24. august 2005 Jeg lapper klærne til ungene min! Ikke fordi de er spesielt dyre, men fordi jeg synes det er gøy å lappe, og synes også det er vikti gå gi ungene en litt annen holdning til forbruket i samfunnet vårt! Det er ikke bare å kjøpe nytt! Man må ta vare på det man har! I barnehagen sier personalet at det ikke er vanskelig å vite hvem sine votter, strikka strømper osv. det er, fordi jeg er den eneste som lapper!;-) Ungene har aldri klagd på lappingen min, men de er jo også forholdsvis små, enda! 0 Siter
Gjest Fenrisulven Skrevet 24. august 2005 Skrevet 24. august 2005 Det henner at jeg lapper litt, men som så mange i tråden her sier så er jo tøy så billig at man heller kjøper nytt. MEN, jeg kaster aldri klær! Det leveres til Fretex eller til en lokal innsamling som går til Gambia. Det ikke Fretex kan selge eller dele ut klippes jo til madrassfyll har jeg hørt og for barna i Gambia spiller det liten rolle om buksa er litt slitt. Du trenger jo ikke kjøpe lapper heller, ta den ene buksa og lapp den andre med. Kan man bli mobbet for at man har lappete klær? Det skulle f*#% ikke forundre meg, men jeg velger å tro at så ikke skjer. Så gal kan da ikke verden ha blitt?!?!? 0 Siter
....AV Skrevet 24. august 2005 Skrevet 24. august 2005 Jeg lapper hvis det er enkelthull, f.eks. hvis han har hengt seg opp i noe så det har blitt en flenge/hull, eller hvis det er yndlingsbuksa. Hvis den er generelt slitt, kastes den. 0 Siter
Lisabeth Skrevet 24. august 2005 Skrevet 24. august 2005 Det henner at jeg lapper litt, men som så mange i tråden her sier så er jo tøy så billig at man heller kjøper nytt. MEN, jeg kaster aldri klær! Det leveres til Fretex eller til en lokal innsamling som går til Gambia. Det ikke Fretex kan selge eller dele ut klippes jo til madrassfyll har jeg hørt og for barna i Gambia spiller det liten rolle om buksa er litt slitt. Du trenger jo ikke kjøpe lapper heller, ta den ene buksa og lapp den andre med. Kan man bli mobbet for at man har lappete klær? Det skulle f*#% ikke forundre meg, men jeg velger å tro at så ikke skjer. Så gal kan da ikke verden ha blitt?!?!? Jeg leverer aldri utslitte, hullete eller flekkete klær til fretex eller innsamlingsaksjoner. Jeg har sett mange eksempler på at Fretex klager på at folk leverer søppel. Jeg synes dessuten det er meningsløst å sende nesten utslitte klær jorda rundt. Nesten utslitte klær varer kun kort tid. Da blir det en dyr "gave" både for miljøet og for de som organiserer innsamling. Det er min mening. 0 Siter
Gjest Lappeteppet Skrevet 24. august 2005 Skrevet 24. august 2005 Jeg leverer aldri utslitte, hullete eller flekkete klær til fretex eller innsamlingsaksjoner. Jeg har sett mange eksempler på at Fretex klager på at folk leverer søppel. Jeg synes dessuten det er meningsløst å sende nesten utslitte klær jorda rundt. Nesten utslitte klær varer kun kort tid. Da blir det en dyr "gave" både for miljøet og for de som organiserer innsamling. Det er min mening. Det er jeg enig med deg i. Klær som er så slitte at jeg ikke vil bruke dem selv eller synes er modne for søpla, leverer jeg ikke til Fretex eller andre innsamlingsaksjoner. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.