Gå til innhold

Reparere slitte barneklær?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lapper regntøy, ulltøy/ullsokker og dresser. Også snekkerbukser, de blir jo bare enda stiligere med lapper på knærne!

Skrevet

Jeg har et forferdelig dårlig forhold til nål og tråd, så her utøves det ingen klesreperasjoner mer avansert enn å sette i en kanpp,

Men ungene tar med seg yndlingsklærne sine til svigermor og får de lappet der.Selv sokker får de ho til å stoppe.... Dere skulle sett ullpysjen til 6 åringen, den er lappet og bøtt så den ser helt utrolig ut. Men han trenger ingen ny enda sier han....

Skrevet

Jeg lapper ikke arvetøy som blir hullete, da tenker jeg at de har gjort tjenesten - av og til er guttungen tredje eller fjerde bruker.

Men noen nye bukser har fått fine lapper på knærne - og han synes det er skikkelig tøft. ;o)

Skrevet

Jeg syr sømmer som går opp, snurper sammen hull og revner og setter i nye knapper. Grensen går ved ting som krever symaskin (jeg har verken maskin, evne eller lyst til større syarbeider).

Men jeg setter ikke på lapper (unntatt på dresser og regntøy der det følger med lapper). Kan det ikke snurpes sammen med nål og tråd, er plagget utslitt.

Minsten lever et liv som medfører stadige flenger og revner i klærne, bl.a. så det er ingen grunn til å kjøpe dyre klær som skal holde fasongen i 100 år, til ham. Det er ingen som skal arve tøyet hans, heller.

Skrevet

Slik er det her og, blir det først slitt ett hull, kommer snart et til, og plagget er oftest bare til å kaste.

Og intensjonene om reparasjoner har jeg nærmest gitt helt på båten, selv det å sy i knapper synes nesten uoverkommelig *sukk*

Det eneste jeg synes er overkommelig, er slike minireparasjoner som jeg kan foreta mens jeg likevel skal sitte i sofaen og se på et program, dvs det som kan fikses med HÅNDHOLDT nål! ;-)

Jeg har symaskin, men det er litt for mye dørstokkmil å sette alt i stand og sy i vei.... :-(

Skrevet

Det henner at jeg lapper litt, men som så mange i tråden her sier så er jo tøy så billig at man heller kjøper nytt.

MEN, jeg kaster aldri klær! Det leveres til Fretex eller til en lokal innsamling som går til Gambia. Det ikke Fretex kan selge eller dele ut klippes jo til madrassfyll har jeg hørt og for barna i Gambia spiller det liten rolle om buksa er litt slitt.

Du trenger jo ikke kjøpe lapper heller, ta den ene buksa og lapp den andre med.

Kan man bli mobbet for at man har lappete klær?

Det skulle f*#% ikke forundre meg, men jeg velger å tro at så ikke skjer. Så gal kan da ikke verden ha blitt?!?!?

Men sender Fretex klærne til Gambia, da?

Trodde de solgte dem i Norge og brukte PENGENE der de trengs. Det koster jo ganske mye å frakte slitte klær fra Norge til hjelpeområdene, og man får ofte mye mer for pengene der nede, samt at man stimulerer det lokale næringslivet! ;-)

Som barn satt jeg klistret til skjermen hver gang det var en reportasje om nødlidende i Afrika osv, for jeg lurte på om jeg kunne kjenne igjen at en av dem gikk med min avlagte genser el lign! ;-)

Gjest Fenrisulven
Skrevet

Men sender Fretex klærne til Gambia, da?

Trodde de solgte dem i Norge og brukte PENGENE der de trengs. Det koster jo ganske mye å frakte slitte klær fra Norge til hjelpeområdene, og man får ofte mye mer for pengene der nede, samt at man stimulerer det lokale næringslivet! ;-)

Som barn satt jeg klistret til skjermen hver gang det var en reportasje om nødlidende i Afrika osv, for jeg lurte på om jeg kunne kjenne igjen at en av dem gikk med min avlagte genser el lign! ;-)

Litt klønete skrevet,forklaring følger:

Jeg leverer noe til Fretex som da gjør det Fretex gjør med klær.

+

at det er en lokalforening som driver en skole i Gambia. De er veldig glad for å få barneklær. Klær og annet utstyr som behøves på skolen samles til det er nok til å fylle en container, så blir denne containeren sendt med båt på billigste mulige måte.

Hilsen

Gjest Fenrisulven
Skrevet

Jeg leverer aldri utslitte, hullete eller flekkete klær til fretex eller innsamlingsaksjoner. Jeg har sett mange eksempler på at Fretex klager på at folk leverer søppel. Jeg synes dessuten det er meningsløst å sende nesten utslitte klær jorda rundt. Nesten utslitte klær varer kun kort tid. Da blir det en dyr "gave" både for miljøet og for de som organiserer innsamling.

Det er min mening.

Nå er det vel ikke snakk om fullstendig utslitte klær her, men klær som har et lite hull eller er litt slitt på kne.

Det kan bli en fin shorts ut av det.

Du har helt rett i at Fretex får inn mye som ikke kan benyttes, spesielt møbler og andre ting.

Prøvde her å kopiere en link så du kan se hvilke andre bruksområder de innsamlede klærne har.

http://www.fretex.no/modules/module_123/templates/publisher_fretex_template_detail_1.asp?iShowTop=0&strParams=8%233%23%2D1&iCategoryId=73&iInfoId=10089&strSubMenuLvl1=134&strSubMenuLvl2=136&strSubMenuLvl3=-1

Skrevet

Jeg har et forferdelig dårlig forhold til nål og tråd, så her utøves det ingen klesreperasjoner mer avansert enn å sette i en kanpp,

Men ungene tar med seg yndlingsklærne sine til svigermor og får de lappet der.Selv sokker får de ho til å stoppe.... Dere skulle sett ullpysjen til 6 åringen, den er lappet og bøtt så den ser helt utrolig ut. Men han trenger ingen ny enda sier han....

Sånn er det her også, men det er moren min som reparerer her. Hver gang de skal på besøk til henne, eller hun kommer hit legger de fram favorittklærne som trenger reparasjon ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...