Gå til innhold

Ennå i sjokk


Gjest Letti

Anbefalte innlegg

Ja, i går fikk jeg sjokk. For å gjøre historien så kort som mulig. Gutten min er snart 4 uker, vi strevde fælt med ammingen på sykehuset og det endte med at vi dro hjem med brystskjold som den eneste muligheten for å få i han noe melk i det hele tatt. Den første uken gikk fint, jeg kontrollerte med å pumpe meg noe i tillegg. Da vi veide han etter 2 uker hadde han gått opp de ekstra gramene som han hadde gått ned på sykehuset og vi var alle fornøyd. Fortsatte da bare med amming fra brystskjold. ( Vi trener også uten, men det går overhode ikke ) Syntes han var tynn og vi bestemte oss for å kontoll veie han igjen etter nye 2 uker,vi trodde jo det bare var oss som var hysteriske. Så da i går veide vi han igjen på helsestasjonen og han hadde gått ned nesten 300 gram. Tror dere jeg fikk sjokk, jeg begynte jo bare å grine. Heldigvis fikk jeg snakket med helsesøsteren vår og nå har vi startet med morsmelkerstatning + det jeg får ut av brystet. Så her i gården går det nå i tvangsforing nesten.

Det jeg synes er så rart er at uansett hvor mye jeg stimulerer brystene ved pumping etc. , får jeg bare ut toppen 60 ml, noen med tips, hva jeg skal gjøre?

Takknemlig for svar

letti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg får aldri ut mer enn 40ml med pumping,men vesla legger på seg bra.

Jeg klarer liksom ikke holde utdrivningsrefleksen i gang med pumpa.

Skal prøve å få meg resept på den nesesprayen som setter i gang utdrivningsrefleksen.

Kanskje dette også hadde vært noe for deg hvis du har tenkt å pumpe endel?

Lykke til iallefall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får aldri ut mer enn 40ml med pumping,men vesla legger på seg bra.

Jeg klarer liksom ikke holde utdrivningsrefleksen i gang med pumpa.

Skal prøve å få meg resept på den nesesprayen som setter i gang utdrivningsrefleksen.

Kanskje dette også hadde vært noe for deg hvis du har tenkt å pumpe endel?

Lykke til iallefall!

Har brukt nesesprayen også, men det kan jo bli litt for mye av det gode også, prøver nå uten. Få¨r dessverre ikke mer ut med sprayen heller, men takk for tipset. letti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt nesesprayen også, men det kan jo bli litt for mye av det gode også, prøver nå uten. Få¨r dessverre ikke mer ut med sprayen heller, men takk for tipset. letti

ah,nei..det fungerer vel best om en ikke har brukt for mye av det:)

Jeg tenkte jeg skulle prøve det kun for pumping,håper det fungerer for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres kanskje ut som et tåpelig tips - og muligens fungerer det ikke hvis du har litt problemer med pumpingen - men jeg oppdaget at dersom jeg satt og leste et "baby-blad" (BIM-bladet f.eks.) strømmet melken lettere... Det er jo ofte sånn at melken sprenger på når man tenker på lillegullet, og dette "trikset" har jeg brukt noen ganger ved pumping... Lykke til med både videre amming og pumpe!

Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et vennepar av oss har opplevd det samme. Datteren deres la ikke på seg mye i begynnelsen. F eks 150 gr på 4 uker. De fikk beskjed på og nærmest tvangfore babyen/gi den masse mat. De gir morsmelkerstatning.

Men når babyen var noen mnd gammel, så ga det seg plutselig og babyen hadde lagt godt på seg når de var til en kontroll for vel 2-3 mnd siden.

Vet ennå ikke hvorfor babyen ikke la på seg noe særlig i begynnelsen, men de var jo veldig bekymret og det stresset dem grådig opp.

Men du kan tro de var lettet da det var over.

jeg håper det går like bra hos dere og og ønsker dere lykke til :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Letti.

Jeg sliter med nøyaktig samme problem :-(

Litt stress og melken forsvinner.

Etter at min lille ble henvist til Ullevåll, på grunn av andre ting, og hun ikke hadde rørt seg i gram på over tre uker, fikk jeg beskjed om å gi erstatning. Lett for dem å si det. Min lille ville IKKE ha hverken flaske eller erstatning. Hun var strålende fornøyd med mamma`n sitt tilbud. Vi fortsatte tvangsforing, vi kan ikke gi mat andre steder enn hjemme, for det tar nesten en 1\2 time før hun tar flaska og drikker 50 til 60 ml. Jeg fikk i tillegg av legen på Ullevål en medesin som heter Efipran, den hjalp på min produskjon av melk. Og det gjorde den.

Men jeg tror det handler mye om din selvtillit og ro. For jeg oppdager at dager jeg føler meg litt ovenpå og ikke maser så fælt med flaska. Så er hun faktisk fornøyd.

Våknet i natt med brystspreng etter en rolig og god dag i går. Så i dag er jeg full av selvtillit og pågangsmot. Idag skal det ammes, til h*****te med ersatningen.

Jeg ønsker deg lykke til og prøv så godt du kan å holde deg rolig. :-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anette Huitfeldt, jordmor

Kjære Letti.Jeg skjønner at dette er en lite hyggelig opplevelse for deg. Flere studier har vist at bruk av brystskjold kan redusere melkemengden barnet får i seg med opptil 22-42%. Brystet blir ikke stimulert på samme måte som ved diing fordi det ikke blir noen hudkontakt og det blir vanskeligere for brystet å bli tømt av barnets bølgelignende tungebevegelser. Barnet kan få samme sugeteknikk som ved bruk av smokk og utvikle sugeforvirring. Jeg vet ikke hvorfor skjoldet ble brukt i første omgang men hvis du gir noen flere opplysninger om dette kan jeg komme tilbake med noen forslag om hvordan prøve å avvenne barnet fra skjoldet. Det finnes forskjellige årsaker til at mor produserer lite melk som feks.for lavt stoffskifte, lite utviklete brystkjertler, brystoperert, stress og feil ammeteknikk. Det er ikke alltid pumping gir en god indikasjon på hvor mye melk man produserer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Letti.Jeg skjønner at dette er en lite hyggelig opplevelse for deg. Flere studier har vist at bruk av brystskjold kan redusere melkemengden barnet får i seg med opptil 22-42%. Brystet blir ikke stimulert på samme måte som ved diing fordi det ikke blir noen hudkontakt og det blir vanskeligere for brystet å bli tømt av barnets bølgelignende tungebevegelser. Barnet kan få samme sugeteknikk som ved bruk av smokk og utvikle sugeforvirring. Jeg vet ikke hvorfor skjoldet ble brukt i første omgang men hvis du gir noen flere opplysninger om dette kan jeg komme tilbake med noen forslag om hvordan prøve å avvenne barnet fra skjoldet. Det finnes forskjellige årsaker til at mor produserer lite melk som feks.for lavt stoffskifte, lite utviklete brystkjertler, brystoperert, stress og feil ammeteknikk. Det er ikke alltid pumping gir en god indikasjon på hvor mye melk man produserer.

Hei jordmor Anette

Det var nettopp i boken til Gro N at jeg oppdaget dette at brystskjold ikke er noe hensikt og derfor dro jeg rett til helsestasjonen. Grunnen vi trente med dette på sykehuset var at brystvortenen mine er svært elastiske, det blir ingen knopp ut av det. Etter skjoldet er det litt knopp og vi trener på at han skal ta det, men det går bare ikke. Har prøvd tipsene fra Gro N med å klippe litt av skjoldet etc, uten hell, masserer brystet under skjoldbruket og da kommer det noe melk frem. Nå pumper jeg og gir noe tillegg fra flaske, det fungere og har faktisk fått produksjonen noe opp, hele 75 ml brystmelk. Så nå går det i blandet ernæring 75 ml brystmelk og 30 - 50 ml erstatning.

Er takknemlig for tips hvis du kan hjelpe meg da. Letti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anette Huitfeldt, jordmor

Hei jordmor Anette

Det var nettopp i boken til Gro N at jeg oppdaget dette at brystskjold ikke er noe hensikt og derfor dro jeg rett til helsestasjonen. Grunnen vi trente med dette på sykehuset var at brystvortenen mine er svært elastiske, det blir ingen knopp ut av det. Etter skjoldet er det litt knopp og vi trener på at han skal ta det, men det går bare ikke. Har prøvd tipsene fra Gro N med å klippe litt av skjoldet etc, uten hell, masserer brystet under skjoldbruket og da kommer det noe melk frem. Nå pumper jeg og gir noe tillegg fra flaske, det fungere og har faktisk fått produksjonen noe opp, hele 75 ml brystmelk. Så nå går det i blandet ernæring 75 ml brystmelk og 30 - 50 ml erstatning.

Er takknemlig for tips hvis du kan hjelpe meg da. Letti

Kjære Letti. Det var hyggelig å høre at du har fått opp produksjonen og jeg skjønner du har prøvd mange forskjellige ting. Det kan hjelpe å legge barnet til brystet etter noen minutters pumping eller suging på brystskjold, når brystknoppene står litt mere ut og barnet ikke er alfor sultent. Hvis det er veldig fuktig rundt areola kan du tørke brystet først så barnet ikke sklir så lett av. Det er viktig å huske at barnet skal die av brystet og ikke av brystknoppen. Derfor kan det være lurt å gå gjennom de helt grunnleggende teknikkene når barnet skal til brystet. Alltid barnet til brystet og ikke omvendt. Stimuler barnet til å gape høyt for så å bringe det raskt til brystet. En teknikk kan være å tilby undersiden av brystet. Når barnet gaper høyt, vipper du brystet raskt inn og opp mot ganen så mye bryst kommer inn. En annen mulighet er å gi hjelpebryst som kan kjøpes på apotek. En tynn sonde festes til brystknoppen med litt teip. (Kan også legges inn i skjoldet) Innholdet i flasken kommer til barnet når det suger. På denne måten får barnet både morsmelk og det det trenger av ekstra morsmelkerstatning på samme tid, og man kan da kutte ut flasken/flaskesmokk. Hvis du synes at det du gjør fungerer greit kan alle disse nye ideene gjøre det mere komplisert og frustrerende. Problemet kan løses etter hvert med tid og tålmodighet. Det viktigste er at det du gjør er på en måte som er akseptabelt for deg og ikke sliter deg helt ut. Gå gjerne gjennom disse forslagene med helsesøster på helsestasjonen eller på en ammepolikinikk i nærheten av der du bor, hvis det finnes. Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...