Gå til innhold

Hvilke krav har ADHD-barn ift oppfølging på SFO?

Anbefalte innlegg

Gjest Mamma-A

Har en sønn på snart 8 med ADHD. Vi har slitt hele veien siden skolestart med at SFO ikke greier å gjennomføre nødvendig oppfølging av gutten. Han sliter sosialt med tilknytningsvansker ovefor både medelever og de voksne, men på SFO er det kun ansatt "skoleungdom" uten kompetanse på dette området. Utskiftningen er også stor, dermed blir gutten vår spesielt skadelidende.

Vi har hatt en ansvarsgruppe på skolen/SFO hele tiden, og i møtene blir dette tatt opp og diskutert hver gang. Gutten vår er helt utslitt når han kommer hjem, ofte har han ikke fått spist og hvordan han er kledd (yttertøy om vinteren o.s.v.) er helt tilfeldig. Ingen hjelper ham, selv om SFO skal ha fått midler til å dekke ham ekstra med èn assistent en del timer i uka.

Nå har de begynt på ny SFO-base med nye voksne, igjen!!!, og alt vi har formidlet tidligere er "borte". Vi må altså starte på nytt med opplæring av personalet ift. oppfølging av gutten vår. Jeg hører også at de ikke har fått ressurser til ekstra personale i år, dessuten er lokalene slik at barna ikke får egne knagger i gangen men må dele plass to og to. Det sier seg selv at for en med ADHD som sliter med å holde orden på egne ting blir dette totalt kaos. De er nesten 90 barn samlet på èn SFO-base.

Nå vurderer jeg å trappe ned jobben min for å være hjemme med ham istedenfor at han går på SFO i år. Dette går bare ikke.

Hvilke rettigheter har vi egentlig ift. oppfølging på SFO? Er det sånn at har man et ADHD-barn må man regne med å slutte i jobben, eller?? Noen som kan vise til en lovparagraf eller forskrift som vi kan slå i bordet med?

Fortsetter under...

annen adhd-mamma

Du må snakke med pp-tjenesten og si at du vil søke om ekstra ressurser til gutten din. Dersom pp anbefaler dette skal du klage om du får avslag på søknaden. Klageinstansen er fylket.

Hvis han har et vedtak om at han trenger ressurser kan du klage om du mener at ressursene ikke blir brukt til han og hans behov.

Gjest Mamma-A

Du må snakke med pp-tjenesten og si at du vil søke om ekstra ressurser til gutten din. Dersom pp anbefaler dette skal du klage om du får avslag på søknaden. Klageinstansen er fylket.

Hvis han har et vedtak om at han trenger ressurser kan du klage om du mener at ressursene ikke blir brukt til han og hans behov.

Takker for raskt svar.

Skolen har allerrede ressurser, problemet er SFO. SFO har søkt om midler, men ikke fått fra bydelen.

Kan PPT presse på når det gjelder SFO også, da? Trodde de hadde ansvar kun for skole-delen jeg. Blir veldig usikker når SFO sier at de kun er et "oppholdssted" og et fritidsstilbud. Sånn sett skyver de jo fra seg alt ansvar for oppfølging av gutten. Det jeg lurer på er egentlig hvilke rettigheter vi har ift. oppfølging på SFO.

annen adhd-mamma

Takker for raskt svar.

Skolen har allerrede ressurser, problemet er SFO. SFO har søkt om midler, men ikke fått fra bydelen.

Kan PPT presse på når det gjelder SFO også, da? Trodde de hadde ansvar kun for skole-delen jeg. Blir veldig usikker når SFO sier at de kun er et "oppholdssted" og et fritidsstilbud. Sånn sett skyver de jo fra seg alt ansvar for oppfølging av gutten. Det jeg lurer på er egentlig hvilke rettigheter vi har ift. oppfølging på SFO.

I lov om grunnskolen finner jeg:

§ 13-7. Skolefritidsordninga

Kommunen skal ha eit tilbod om skolefritidsordning før og etter skoletid for 1.-4. årstrinn, og for barn med særskilte behov på 1.-7. årstrinn.

Skolefritidsordninga skal leggje til rette for leik, kultur- og fritidsaktivitetar med utgangspunkt i alder, funksjonsnivå og interesser hos barna. Skolefritidsordninga skal gi barna omsorg og tilsyn. * Funksjonshemma barn skal givast gode utviklingsvilkår. *

Areala, både ute og inne, skal vere eigna for formålet.

Skolefritidsordninga skal ha vedtekter om

a. eigarforhold

b. kven som er opptaksmyndigheit

c. opptakskriterium

d. opptaksperiode og oppseiing av skolefritidsplassen

e. foreldrebetaling

f. leike- og opphaldsareal

g. dagleg opphaldstid og årleg opningstid

h. bemanning og leiing

Når skolefritidsordninga er knytt til skolar, skal rektor til vanleg vere leiar. Departementet kan gjere unntak frå kravet.

Kommunen kan krevje utgiftene til skolefritidsordninga dekte gjennom eigenbetaling frå foreldra.

Regelen i § 10-9 første og tredje ledd gjeld for tilsetjing i skolefritidsordninga.

Kommunen kan nytte andre til å oppfylle plikta til å ha eit tilbod om skolefritidsordning, dersom dei elles oppfyller vilkåra i denne paragrafen. Kommunen fører tilsyn med private skolefritidsordningar.

Departementet kan gi nærmare forskrifter om skolefritidsordninga.

Det står tydelig at funksjonshemmede barn skal gis gode utviklingsvilkår. Sønnen din har ikke fått det i sfo fordi det ikke er tilrettelagt for han.

Du må ikke finne deg i å stå og tigge, du må legge av deg skyldfølelsen fordi gutten din er krevende, han har en funksjonshemming som medfører at han ikke fungerer som andre barn.

Du kan jo kontakte f.eks. FFO for å få forslag derfra om hva du kan gjøre for at sfo skal fungere for gutten din.

Det er ikke riktig at foreldre skal føle seg tvunget til å redusere på jobben fordi sfo ikke fungerer.

Hvis du likevel finner ut at du vil redusere arbeidstiden din må du huske at det kan utløse mer i hjelpestønad. (Jeg går ut fra at du har grunn- og hjelpestønad til gutten din?)

FFO`s rettighetssenter:

http://www.rettighetssenteret.no/

Gjest Mamma-A

I lov om grunnskolen finner jeg:

§ 13-7. Skolefritidsordninga

Kommunen skal ha eit tilbod om skolefritidsordning før og etter skoletid for 1.-4. årstrinn, og for barn med særskilte behov på 1.-7. årstrinn.

Skolefritidsordninga skal leggje til rette for leik, kultur- og fritidsaktivitetar med utgangspunkt i alder, funksjonsnivå og interesser hos barna. Skolefritidsordninga skal gi barna omsorg og tilsyn. * Funksjonshemma barn skal givast gode utviklingsvilkår. *

Areala, både ute og inne, skal vere eigna for formålet.

Skolefritidsordninga skal ha vedtekter om

a. eigarforhold

b. kven som er opptaksmyndigheit

c. opptakskriterium

d. opptaksperiode og oppseiing av skolefritidsplassen

e. foreldrebetaling

f. leike- og opphaldsareal

g. dagleg opphaldstid og årleg opningstid

h. bemanning og leiing

Når skolefritidsordninga er knytt til skolar, skal rektor til vanleg vere leiar. Departementet kan gjere unntak frå kravet.

Kommunen kan krevje utgiftene til skolefritidsordninga dekte gjennom eigenbetaling frå foreldra.

Regelen i § 10-9 første og tredje ledd gjeld for tilsetjing i skolefritidsordninga.

Kommunen kan nytte andre til å oppfylle plikta til å ha eit tilbod om skolefritidsordning, dersom dei elles oppfyller vilkåra i denne paragrafen. Kommunen fører tilsyn med private skolefritidsordningar.

Departementet kan gi nærmare forskrifter om skolefritidsordninga.

Det står tydelig at funksjonshemmede barn skal gis gode utviklingsvilkår. Sønnen din har ikke fått det i sfo fordi det ikke er tilrettelagt for han.

Du må ikke finne deg i å stå og tigge, du må legge av deg skyldfølelsen fordi gutten din er krevende, han har en funksjonshemming som medfører at han ikke fungerer som andre barn.

Du kan jo kontakte f.eks. FFO for å få forslag derfra om hva du kan gjøre for at sfo skal fungere for gutten din.

Det er ikke riktig at foreldre skal føle seg tvunget til å redusere på jobben fordi sfo ikke fungerer.

Hvis du likevel finner ut at du vil redusere arbeidstiden din må du huske at det kan utløse mer i hjelpestønad. (Jeg går ut fra at du har grunn- og hjelpestønad til gutten din?)

FFO`s rettighetssenter:

http://www.rettighetssenteret.no/

Takk skal du ha for oppmuntrende ord og gode råd!

Vi har grunn- og hjelpestønad, jeg har også anket vedtaket om hjelpestønad sats 2. Mener det står ganske tydelig i forskriftene at barn med adferds- og sosiale tilpasningsproblemer kan utløse høyere sats.

Nå vet jeg litt mer om hva jeg skal slå i bordet med til SFO, takk igjen:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...