Gå til innhold

taushetsplikt og barnehagen

Anbefalte innlegg

Her ville JEG kalt inn avd.leder til et møte, både for at det klargjøres hvem som skal få sensitiv informasjon og hvordan den skal overleveres. Høres ut som dette er litt mer enn bare "Per har kranglet med Knut i dag".

Deretter kan du diskutere selve saken med avd.leder.

Fortsetter under...

Det er forskjell på å la være å synge og på å demonstrativt erklære at "Jeg nekter å synge!!!" Det kan hende det var det siste som var tilfellet her.

Uansett synes jeg måten å håndtere det på slik den har blitt beskrevet er totalt på tryne.

Om et barn ved en eller annen anledning erklærer at h*n nekter å synge er det jo bare å si "Greit, men vær så snill å ikke forstyrre oss andre." Aldri i verden om en unge skal få lokket meg ut i storkonflikt over en sang. Det blir for dumt. Jeg NEKTER! ;-)

Generelt synes jeg å fjerne et barn fra brorens bursdagsfeiring, er alt for strengt. Det må i så fall være om ungen hadde provosert alle til vanvidd de fire siste dagene og dette var dråpen.

Uansett, ingen sak for bestemor.

Barnas bragder i løpet av dagen vil jeg gjerne ha fortal høyt og tydelig i barnas påhør. Deres forseelser, om jeg trenger å vite det, får fortelles diskret uten at barnet hører det. Skal barnet høre på skal h*n også være en del av samtalen.

mvh

Fint svar :) Jeg vet ærlig talt ikke om han var totalt utrivelig, men ped.lederen sa bare at han ikke ville synge og den som ikke ville synge, fikk ikke feire bursdag.

Det var måten Bestemor fikk servert dette på over hodet til gutten, som fikk henne til å tørne. Og Bestemor er en særdeles tålmodig person, men med utpreget rettferdighetssans.

Dessuten, jeg syntes veldig synd på Lillebror...

Ja, de burde absolutt sett på hvorfor. (Nå vet vi strengt talt ikke hva de forsøkte.)

Iblant kan et "Har du så lyst til at det var du som hadde bursdag?" i en vennlig tone, være nok til å smelte isen.

Men terskelen for å fjerne et barn fra en så spesiell begivenhet, bør være svært høy. Terskelen for å komme inn i fellesskapet igjen ved spesielle begivenheter bør være lav.

Man kan heller statuere eksempler under vanlig samlingsstund.

Slik dette ble beskrevet får jeg følelsen av at både barnet og personalet gikk i vranglås. Da får ikke barnet en utvei. Full konfrontasjon blir resultatet. Full konfrontasjon bør legges til andre anledninger.

Men nå bedriver jeg spekulasjoner. Jeg var jo ikke til stedet.

mvh

Jeg var jo heller ikke der, men ut fra det som ble beskrevet, forstod jeg at det ikke kom på tale å få en tone av hans munn. Jeg forstod imidlertid ikke på ped.leder at han hadde vært ufin utover å ikke ville synge. Regelen var at den som ikke sang, den fikk ikke kake, men måtte gå ut mens de andre koste seg.

Jeg er helt på linje med deg hva reaksjoner angår. Det er lov å se an situasjonene litt.

Dessuten tror jeg ikek han så det som straff, for en annen kompis fulgte med på lasset. I praksis betød det fri, ut og leke uten voksne.

Straffen måtte liksom Lillebror ta.

Da ped.lederen tok dette opp med meg dagen etter, hevdet jeg nettopp dette; at Lillebroren, som ser sånn opp til Storebror, ikke fikk ha han med på feiringen gikk kun utover Lillebror.

Svaret hennes var "Ja, hvis du ser det sånn..."

Hun beklaget i allefall på det sterkeste at dette var øst ut over _bestemor_ og av en assistent-vikar.

Jeg var jo heller ikke der, men ut fra det som ble beskrevet, forstod jeg at det ikke kom på tale å få en tone av hans munn. Jeg forstod imidlertid ikke på ped.leder at han hadde vært ufin utover å ikke ville synge. Regelen var at den som ikke sang, den fikk ikke kake, men måtte gå ut mens de andre koste seg.

Jeg er helt på linje med deg hva reaksjoner angår. Det er lov å se an situasjonene litt.

Dessuten tror jeg ikek han så det som straff, for en annen kompis fulgte med på lasset. I praksis betød det fri, ut og leke uten voksne.

Da ped.lederen tok dette opp med meg dagen etter, hevdet jeg nettopp dette; at Lillebroren, som ser sånn opp til Storebror, ikke fikk ha han med på feiringen gikk kun utover Lillebror.

Hun beklaget i allefall på det sterkeste at dette var øst ut over _bestemor_ og av en assistent-vikar.

Ingen sang, ingen kake...

Den skjønte jeg ikke vitsen med. Da vet jo ungene akkurat hva de skal gjøre for å forstyrre en fødselsdagsfeiring og dra oppmerksomheten bort fra bursdagsbarnet.

Dessuten mener jeg at det å synge s_k_a_l være frivillig. Man kan ikke tulle, tøyse, forstyrre og vise ringakt. Men å tvinge noen til å synge synes jeg blir helt feil. Det er jo ikke amerikansk militære heller.

Min erfaring tilsier også at enkleste måten å få de uvillige med i sangen på er å ignorere tausheten.

Flott at de var med på at bestemor burde sluppet å få beskjeen.

mvh

Fint svar :) Jeg vet ærlig talt ikke om han var totalt utrivelig, men ped.lederen sa bare at han ikke ville synge og den som ikke ville synge, fikk ikke feire bursdag.

Det var måten Bestemor fikk servert dette på over hodet til gutten, som fikk henne til å tørne. Og Bestemor er en særdeles tålmodig person, men med utpreget rettferdighetssans.

Dessuten, jeg syntes veldig synd på Lillebror...

Meningsløs regel etter mitt syn.

Grepa bestemor og grepa mamma.

Er det ikke deilig med voksne som kan bli indignert på barns vegne?

mvh

Gjest M.Angelica

Helt upassende, både å legge det på Bestefar og måten det ble sagt på.

Har opplevd noe liknende, faktisk. Bestemor skulle hente i barnehagen på Lillebrors bursdag. En vikar vreket ut av seg at Storebror ikke hadde fått noe kake i dag, altså! For han hadde vært så vanskelig, ville ikke synge for lillebroren sin og sånn! Så han ble sendt ut. ---alt i et litt frekt tonefall og over hodet på Storebror.

Bestemor opplevde det hele som svært ubehagelig.

Dagen etter kom ped.leder og fortalte det samme, og jeg sa jeg hadde fått beskjed. Hun ble himmelfallen over at dette var blitt sagt til Bestemor og beklaget på det sterkeste.

Det er vel kanskje derfor det er viktig med et utdannet personale i b.hg? ;)

Men seriøst, det er dessverre alt for mye rart som ramler inn dørene i en b.hg (tenker på personalet)

Annonse

Det er vel kanskje derfor det er viktig med et utdannet personale i b.hg? ;)

Men seriøst, det er dessverre alt for mye rart som ramler inn dørene i en b.hg (tenker på personalet)

Det der har så mye med alminnelig folkeskikk og gjøre at det skulle være overflødig med høyskoleeksamen. ;-)

For øvrig er ikke høyskoleeksamen en garanti for folkeskikk.

mvh

Mener også at de brøt taushetsplikten her. dette bør dere ta opp med rette vedkommende.

Videre virker det spesielt å skulle ta opp som et "problem" at lillegutten er obsternasig allerede etter to uker, hvor han tydeligvis trenger tid på å tilpasse seg ny situasjon, de burde sannelig vise litt mer tålmodighet før man innkalte til møte etc. om saken. Virker så skremmende og strengt, liksom.

På den annen side er god dialog med bhg og personalet der utrolig viktig for barnets del, så jeg ville ha tatt opp hele problemstillingen på eget initiativ litt fort, og ikke ventet med å bli innkalt av noen. Ville ikke vært sint og konfronterende, men vennlig og løsningsorientert i tonen. Slik får dere litt det psykiske "overtaket" i situasjonen.

I alle andre deler av samfunnet er da det å delta i allsang, frivillig?

Ser bort fra kor hvor man faktisk melder seg inn fordi man _vil_ synge.

* ser for meg firmafester (ingen pils til maten for den som ikke synger velkomstsangen!), bryllup, idrettsarrangement osv. med samme regel *

I alle andre deler av samfunnet er da det å delta i allsang, frivillig?

Ser bort fra kor hvor man faktisk melder seg inn fordi man _vil_ synge.

* ser for meg firmafester (ingen pils til maten for den som ikke synger velkomstsangen!), bryllup, idrettsarrangement osv. med samme regel *

Kunne bli noen kjedelige fester, ja, om bare syngedamer og menner fikk pils ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...