Gå til innhold

Regler om tær

Anbefalte innlegg

Gjest trebjødn
Skrevet

Er det noen som husker reglene man fikk høre som små? Jeg husker at bestefar fra Voss kunne noen fine om tærne mine da jeg var lita....nå husker jeg bare at det var noe med totil og gubben hesten....kan noen hjelpe???

Skrevet

Her er det mange varianter, avhengig av f.eks. dialektbakgrunn.

Her er den min (nå) gamle far lærte meg (fra lilletåa og bortover):

tittil (vet ikke om det burde staves titil og totil)

tottil

tillerot

megelfru? (en forvanskning av negelfru? neglefru?)

og store gubben hesten

Gjest girasol
Skrevet

Nå leste jeg først "regler" (som i "lover"...) :-O Så jeg tenkte det dreide seg om regler for hvordan tær skal være ;-) Har nemlig et sett med spesielle tær sjøl, he, he.

Æh, dette var skikkelig utenfor tema...

Gjest sier vi her :o)
Skrevet

Titil

Tåtil

Tillaros

Muggefru

Store gubben hesten

Skrevet

Vi har en annen en som går andre veien:

Tåa

Totilla

Tillerosa

Koktosa

...og litjtuppa!

Gjest trebjødn
Skrevet

Her er det mange varianter, avhengig av f.eks. dialektbakgrunn.

Her er den min (nå) gamle far lærte meg (fra lilletåa og bortover):

tittil (vet ikke om det burde staves titil og totil)

tottil

tillerot

megelfru? (en forvanskning av negelfru? neglefru?)

og store gubben hesten

Denne hørtes kjent ut ja :). Er dere mange som bruker regler til barna deres?? Baby fikk ei reglebok i dåpsgave og vi tenkte å prøve oss på noen av dem. (Men det sto ingen tåregler inni der...) Tok ride ride ranke i dag en god del ganger og h*n lo en slik trillende latter at selv mor måtte le.

Skrevet

Fra lilletåa:

Titil

Tåtil

Tillarot

Neggelfru

og store gubben hesten.

(min mann pleier å si "..og store gubben sjøl" for det lærte

han dahan var liten. Det finnes nok mange varianter:)

Skrevet

Den vi brukte er egenblandet av den versjonen jeg hørte som barn, og den versjonen min mann hørte som barn (og skulle ikke forundre meg om disse to versjonene var litt "originale" også! *S*):

Starter med lilletåa:

Tittil - Tåtill - Apalfru - Langemann - Storegubben Hesten

Skrevet

Den vi brukte er egenblandet av den versjonen jeg hørte som barn, og den versjonen min mann hørte som barn (og skulle ikke forundre meg om disse to versjonene var litt "originale" også! *S*):

Starter med lilletåa:

Tittil - Tåtill - Apalfru - Langemann - Storegubben Hesten

Uff, skjønner at barnet mitt har blitt stort alt, når jeg ser hvor lett det er å glemme! *S*

Altså, slik skulle det være:

Tittil - Tåtill - Tillerot - Apalfru - Storegubben Hesten

Gjest LucySky
Skrevet

Denne hørtes kjent ut ja :). Er dere mange som bruker regler til barna deres?? Baby fikk ei reglebok i dåpsgave og vi tenkte å prøve oss på noen av dem. (Men det sto ingen tåregler inni der...) Tok ride ride ranke i dag en god del ganger og h*n lo en slik trillende latter at selv mor måtte le.

Lærte av mormor, som var fra Vega:

Storetå

Hampafru

Kellamu

Dårdi

- og Lille kublionette!

Skrevet

Titel, tåtel, tillarot, negelfru og Store Gubben Sjøøøøl!

Svigermor er fra Voss og sier det ikke helt på samme måte. Tror det er megelfru og store gubben hesten :-)

Andre:

Ei lita ert, ei lita ert, ei lita ert, ei lita ert - og en stor stor bønne!

Sko min fole, sko min hest, hvilken tå sitter aller best? (slå under foten på barnet mens du sier det) Er det den? Er det den? Er det den? er det den? Nei, DEN (storetåa) tåa sitter aller best!

Alle mine tre har elsket disse reglene :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...