Gå til innhold

Melkefritt kosthold - tips

Anbefalte innlegg

Gjest chinamom

Til alle dere andre som har litt større barn (3+) hvordan dekker dere inn calcium behovet?

Hva bruker dere når dere lager grøt, pannekaker, ol?

Og til dere som i tillegg ikke tåler soja: hva steker dere maten i (slik at maten blir godtatt uten bismak)

Tar gjerne imot gode tips til middagsretter

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/195631-melkefritt-kosthold-tips/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Troya1365380348

Hei

Har to jenter som har laktoseintoleranse. De er snart 3 og snart 5 år. Den største tar rett og slett en kalsiumtablett hver morgen som hun svelger. De kan spise gul ost og de fleste smøreoster. Ikke brunost og prim. De kan spise soyayoghurt tilsatt kalsium - vi kjøper disse i Sverige. Vi bruker tine melk laktoseredusert med sjokoladesmak, den er det plenty med kalsium i. Tine laktoseredusert vanlig melk bruker vi i all slags mat - pannekaker, vafler, tilsetninger i saus ol. Men våre barn får soyamelk fra apoteket. Trygdekontoret dekker det frem til de er 10 år. Rismelk kan også brukers, det blir helt OK. Vi bruker også Menkomel produkter.

Dette ble langt. Håper det var til noe hjelp. Lykke til.

Lykkelig kinamor

På apotek får du kjøpt forskjellige slags kalsium-tabletter. Weifa selger tyggetabletter som smaker godt, disse spiser min 3-åring av og til - hun spiser også ost og vi bruker noe laktoseredusert melk og syrnet melk. Da håper jeg hun får i seg nok!

Annonse

I følge ernæringsfysiologen som vi har vært hos så kan barn med soyaallergi bruke soyaolje likevel. Det de reagerer på er proteinene og disse er skilt ut når oljen lages. Ikke spør meg hvordan, men det var i alle fall det vi fikk beskjed om. Vår datter har melke- og soya allergi.

Vi bruker å steke maten i solsikkeolje, rapsolje eller jordnøttolje.

Gjest Roseman

Vet ikke om detter gjelder melkeallergi eller laktoseintoleranse, men i sistnevnte tilfelle har apoteket Kerulac dråper som kan brukes i all matlaging med vanlig melk. Disse virker på samme måte som det enzymet i magen som normalt spalter melkesukkeret. Vet ikke om det har noen bismak, bruker selv Kerutab, tabletter med samme virkning. Ellers fungerer fløte blandet med vann til "melk" for meg, da fløte inneholder minimalt med melkesukker. Det samme gjelder vanlig meierismør (til steking o.l.).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...