Gå til innhold

"Tvinge" barnet til å ta medisin?

Anbefalte innlegg

Gjest Det lurer jeg litt på nå

Litt feil overskrift egentlig, men det jeg lurer på:

Vet jo at når barn skal ta medisin, så finnes det mange måter å "lure" den i dem på, f.eks å blande den i saft. Men hva med nesedråper ved forkjølelse, hvis barna ikke vil - tar dere og drypper likevel (det er jo for barnets beste...) eller lar dere være? Blir jo kanskje det samme som med solkrem her i huset, ikke så populært, men smørt blir man likevel...?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/195652-tvinge-barnet-til-%C3%A5-ta-medisin/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har nok tvunget barnet, ja. Prøver å være konsekvent, og det har gitt resultater. Nå tar de medisin uten store protester (he-he bortsett fra lillebror ved øyekatarr - øyedråper er IKKE populært, og fryktelig vanskelig å få til dersom barnet ikke samarbeider. Han er bare tre år, men det som fungerer litt er at han får holde flaska selv også.)

Vi har barn med astma og allergi, så medisin blir ikke så uvanlig, så tvang/konsekvent gjennomføring i starten gir etterhvert samarbeidsvillige barn, er vår erfaring og tipset vi fikk på sykehuset også.

Man gir jo ikke medisiner for moro skyld. Barn er ikke i stand til å vurdere dette selv, så i slike situasjoner lar vi ikke barnet bestemme, nei. Syns stort sett det har gått greit i de få tilfellene vi har måttet bruke tvang. Man må bare være bestemt og få det unnagjort litt kjapt.

Det med nesedråper er vel litt forskjellig hvor nødvendig det er. Men mine barn har tendens til ørebetennelse så her brukes det som regel nesespray ved forkjølelse, i håp om å slippe ørebetennelser.

Må man så må man, men er det mest for komfortens skyld får hun velge selv.

Antibiotika og øyedråper mot øyekatarr har vi tvunget igjennom.

Nesedråper får hun velge selv, om vi ikke skal fly og jeg tror hun får vondt i ørene. Hun vet det hjelper, men hvis hun foretrekker å være tett istedet får hun bare være det.

Annonse

Klart man må tvinge barnet til å ta medisin dersom det ikke nytter med lirking osv. Medisin er nødvendig, og barnet vil bli sykt uten.

Det er helt klart en situasjon hvor tvang noen ganger må tas i bruk, dette gjelder også tannpuss.

Vi har forøvrig pleid å gjøre det sånn at vi har klar en eller annen godbit til etter at medisinene er tatt (f eks en bit ost eller noe annet hun liker godt), og da vet hun at dersom hun tar medisinen får hun ostebiten etterpå.

Vi har også gjennom årene fortalt henne at medisinen er nødvendig for at hun skal bli frisk, og at selv om det smaker fælt så er det nødvendig og må tas.

Her i huset er det "tvang" ja... Men helst da de var mindre. Nå er yngste 4, og forstår at medisinen må tas selvom den smaker grusomt. Det har hun skjønt lenge...

Dette her med å lure ting inn i ditt og datt gjennomskuer de allikevel, som regel. Jeg er mer for å si at "ja, det smaker vondt, men du må" - også kan de få en slurk/bit av noe annet for å døyve smaken etterpå.

Annonse

Gjest vatthjerte

Klart man må tvinge barnet til å ta medisin dersom det ikke nytter med lirking osv. Medisin er nødvendig, og barnet vil bli sykt uten.

Det er helt klart en situasjon hvor tvang noen ganger må tas i bruk, dette gjelder også tannpuss.

Vi har forøvrig pleid å gjøre det sånn at vi har klar en eller annen godbit til etter at medisinene er tatt (f eks en bit ost eller noe annet hun liker godt), og da vet hun at dersom hun tar medisinen får hun ostebiten etterpå.

Vi har også gjennom årene fortalt henne at medisinen er nødvendig for at hun skal bli frisk, og at selv om det smaker fælt så er det nødvendig og må tas.

En ostebit?? Er det en katt du snakker om?? ;)

En ostebit?? Er det en katt du snakker om?? ;)

hehehe kunne høres sånn ut ;-D

Men altså, ost er noe av det hun liker best. Og en ostebit etter medisin har vært helt konge her i huset. :)

Dermed blir det en ostebit som premie, selv om hun ikke er en katt (bare en gepard noen ganger, etter eget utsagn ;) - )

Gjest vatthjerte

hehehe kunne høres sånn ut ;-D

Men altså, ost er noe av det hun liker best. Og en ostebit etter medisin har vært helt konge her i huset. :)

Dermed blir det en ostebit som premie, selv om hun ikke er en katt (bare en gepard noen ganger, etter eget utsagn ;) - )

:)

Er det ikke litt selvsagt at også barn må få noe godt etter medisin da. Vi vokse tar jo det vi vil ha, og de fleste døyver vel vond smak med noe godt?

Sånn gjør vi det også, noenting bare _må_ man selvom man overhodet ikke har lyst, det gjelder jo både voksne og barn.

Jeg fikk kjeft av legen engang jeg fordi jeg ikke var hard nok til å tvinge i barnet på 2 år penicilin.

Ikke noe smart trekk å gi seg, husk at det er DU som bestemmer, ikke barnet.

Ja, enig med deg om at "Jeg er sjefen", men det yngste barnet vårt klarte å brekke seg med vilje. Dvs det nyttet ikke å tvinge i hn pencilin, for hn spydde opp alt like etterpå. Dette skjedde gang på gang..men håper deter går over med alderen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...