Gå til innhold

"Tvinge" barnet til å ta medisin?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Som de andre sier er det 3 ting vi tvinger gjennom - tannpuss, solkremn og medisiner. :o)

Har presset ned medisiner på mine flere ganger jeg, lite morsomt, men nødvendig.

Lille Frø har omsider funnet ut at nesespray mot tett nese kanskje ikke er såååå ille alikevel. Etter en gang vi var på hytta og hun tetnet så vanvittig at hun lå i sengen og ropte:"Jeg er så tett! Jeg får ikke puste!" og vi ikke fikk tak i nesespray før dagen etter...

Klarer vi ikke å gi medisin ved overtalelse eller belønning har vi ikke andre valg enn å tvinge medisinen inn...

Nå er det ikke mye medisin mine unger har måttet ta, men det har vel skjedd et par ganger at pappaen har holdt en sprellende unge mens jeg har gitt medisinen.

Femåringen hadde en periode der hun nekta å ta nesespray. For henne var det helt nødvendig for å unngå øreverk. En gang øreverken var på vei, nekta hun å ta sprayen og jeg forklarte at hun da sikkert ville få vondt i øret i løpet av natta. Jeg var litt fæl som nesten håpet det skulle skje...

Utpå natta våkna hun og hadde vondt, fikk stikkpille og nesepray. Neste morgen var hun fin igjen, så nå er det aldri noe problem å gi nesepray lenger ;-)

Gjest Det lurer jeg litt på nå

Her tvinges også medisiner, solkrem og tannpuss.

Vår erfaring er at den nesesprayen som kan sprayes opp-ned (Nazaren?) er mye mindre traumatisk enn dråpene. Raskt, og enkelt å få rett dose i rett hull i ansiktet ;-)

Kan det brukes av barn - bruker foreløbig kun satvannsdråoer?

Her tvinges det inn. Ofte under sterke protester, men ungene her vet at mor og far mener det de sier. Derfor går det som regel greit.

Vi har fra de var små ikke tolerert noe dikkedarier hverken med medisiner, øyedråper, nesedråper eller andre "grusomme" ting som tannpuss o.l.

Det er bare noe som skal gjøres.

Men de får gjerne ha favorittkosedyret hos seg, og de kan også få belønning etterpå.

Gjest Det lurer jeg litt på nå

Som de andre sier er det 3 ting vi tvinger gjennom - tannpuss, solkremn og medisiner. :o)

Har presset ned medisiner på mine flere ganger jeg, lite morsomt, men nødvendig.

Lille Frø har omsider funnet ut at nesespray mot tett nese kanskje ikke er såååå ille alikevel. Etter en gang vi var på hytta og hun tetnet så vanvittig at hun lå i sengen og ropte:"Jeg er så tett! Jeg får ikke puste!" og vi ikke fikk tak i nesespray før dagen etter...

Hvilke dråper bruker dere? Vi bruker kun saltvannsdråper (til 2-åring), kan vi bruke sterkere saker?

Annonse

Enkelte ting bare må man. Det har ungene godt av å lære.

Men fy flate som jeg stridde den ene gangen guttungen skulle ta penicillin. Fikk først en type han skulle ha i seg 20 ml av (tror jeg det var), det var bare å glemme. Fikk beskjed om å skjule det i yoghurt, men prøv sjøl å røre ut 20 ml væske i en liten yoghurt! Vi fikk en annen type han skulle ta 5 ml av, og det klarte vi såvidt etter masse lokking og truing.

Vis meg den ungen som tar den skrekkelige penicillinmiksturen frivillig...

Her må det nok som regel regelrett tvang til.

*Rekker hånda i været*

Gutten min fikk en 14 dagers kur med antibiotikamikstur da han var 2 år. Han syntes det var skikkelig nam, og spurte regelmessig om det ikke snart var på tide å ta medisin :o)

Kan det brukes av barn - bruker foreløbig kun satvannsdråoer?

Hvis det er tilstrekkelig, er det det aller beste. Det andre er medisiner, og det er relativt sterkt for slimhinnene til småbarn. Jeg har ikke brukt det annet enn når det ikke får sove om natten eller vi skal fly. Utover det har det vært saltvann frem til de ble halvannet til to år.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...