Gå til innhold

Dill og dall med leksene.

Anbefalte innlegg

Gjest andre klasse

Jeg har en gutt som sliter med lesingen. Greit nok at han strever og greit nok av vi må hjelpe ham tolmodig.

MEN.

Det er et dill og dull og dall av en annen verden. Normalt kan han sitte rolig. Når han skal lese beveger han seg så mye at det blir umulig å følge en linje. Eller så legger han hodet på bordet og hvordan går det da med synsvinkelen?

Han bruker 70% av tiden som går til å klage og diskutere at han ikke vil gjøre dette. Eller så forlanger han mat eller vann for annet hvert ord. Hvilket han ikke nødvendigvis får.

Når han gjør noe han liker har han en konsentrasjon langt over alderen.

Det er til å bli passelig gal av.

Akkurat nå fikk han diverse advarsler om at nå fikk pappa heller ta over. Det går best når jeg hjelper ham, men jeg synes han må vise et visst minstemål av respekt og lyhørhet for det jeg sier.

Akkurat nå sitter en gutt å hyler etter mamma med en rolig, men bestemt far ved siden av seg.

Alle gode tips til hvordan takle leksekampen mottas med stor takk. (Han skal utredes av PPT, sjekke syn og hørsel etc.)

Jeg forventer ikke at dette skal gå som en lek, men om vi kommer ned i at litt mindre enn 50% av tiden går med til dill hjelper det masse.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/195692-dill-og-dall-med-leksene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

skorpionfisken

Jeg synes du har taklet det bra med å la en rolig men bestemt pappa overta jeg :-).

Hva med belønninger i form av noen han vil veldig dersom han klarer det på en viss tid? Bruk stoppeklokke, det synes små gutter er gøy. La ham selv starte og stoppe den og så kan dere notere "rundetider" i et skjema som ender i en belønning når et visst antall "runder" er unnagjort?

Jeg har ei tuppe på 5 år som er akkurat sånn når tennene skal pusses. Da skal hun sitte _der_ og ikke _der_, hun skal bare gjøre ditt og datt først og helst skal hun skravle mens jeg prøver å pusse også. *Sukk*

Men jeg tror gjentatt info om at "dersom du nå står i ro her til jeg er ferdig så går det myyye fortere!" har begynt å sige inn... :o)

Har ingen erfaring enda, storesøster har bare hatt 1 lekse så langt og den gjorde hun med glede.

Men jeg har noen tanker.

1. Ha leksetid til samme tid hver dag - og helst så fort som mulig etter skolen.

2. Ikke gjør lekser på tom mage. Skal de gjøres før middag, så gi gutten noe å spise som ikke sender blodsukkeret til himmels (nøtter, yoghurt, grønnsaker etc.)

3. Belønningssystem?

Som sagt, jeg aner ikke om dere allerede gjør dette, eller om det vil fungere - men noen tanker fra meg er det i alle fall.

Vi har 3. klassing og 1. klassing nå.

3. klassingen er en gutt med goood tid. Han ligger litt bak sine jevnaldrende faglig sett.

Derfor har jeg funnet ut at mengdetrening er tingen.

Leseleksa skal leses 5 ganger (pålegg fra skolen). Men vi gjør det sånn, at hvis han leser leksa 10 ganger, eller leser ut ei barnebok, får han et klistermerke på et skjema.

Og etter 10 merker, vanker det en premie. Første gangen var det pokemonkort, og nå fikk han nettopp kjøpt seg en bionicle som han ønsket seg.

Det samme skal vi gjøre med matematikken. Hvis han gjør ei side ekstra i matematikk (+ leksa, naturligvis), får han klistermerke.

Søstra dras med på lasset, hun får nemlig premie for at broren er så flink! Men etterhvert blir det samme systemet for henne.

Jeg er ikke sikker på hvor pedagogisk riktig dette systemet vårt er, men det fungerer! For oss er det utrolig viktig.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...