Gå til innhold

Trives 6-åringer på sfo?

Anbefalte innlegg

Gjest bortkastet?
Skrevet

6-åringen min vil ikke gå på sfo. Han vil hjem etter skolen. Siden jeg er hjemme i permisjon så har jeg ofte hentet ham rett etter skolen selv om han har plass der tre ganger i uka. Nå er det jo sikkert mye inntrykk i begynnelsen på skolen så det kan jo være at det er nok for ham. Men jeg tenkte at han ville ha godt av å være på sfo siden han ikke har barn å leke med hjemme.

Vil andres 6-åringer på sfo? Er det viktig at de får gått der for å få venner?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

6-åringen her storkoser seg på SFO!

Vår SFO er virkelig noe for seg selv - i positiv forstand.

Jeg har aldri opplevd maken! Det er så man føler man kommer "hjem" når man kommer dit.

8-åringen synes det er like kjekt å gå der som han alltid har syntes.

Om det er nødvendig, vet jeg sannelig ikke. Men det ville blitt temmelig kjedelig for mine to å ikke gått der, tror jeg. Selv om to av vennene deres ikke går på SFO.

Skrevet

Min 6-årige gutt trives på SFO. Han er født sent på året og har veldig stort lekebehov fortsatt, og det er viktig m.t.p. å få seg kamerater.

Det er omtrent ingen å leke med her hjemme på dagtid, så det ville blitt veldig kjedelig for ham. Han får heller ikke lov til å gå ut alene og leke her vi bor, så det ville blitt ganske vanskelig om han skulle kommet rett hjem fra skolen.

Hvis han hadde sagt at han virkelig ikke ønsket å gå der, vet jeg ikke hva jeg hadde gjort egentlig. Litt vanskelig å tvinge noe til å gå der hvis de ikke vil.

Kanskje du bare skal se an litt, så kanskje han ønsker å gå der etterhvert når han har blitt litt varmere i trøya og mer kjent med og trygg på skolesituasjonen.

Skrevet

Min førsteklassing stortrives på SFO, det gjør kameratene hans også. Jeg tror ikke han skiller så veldig på SFO og skole, for 1.klasserommene brukes av SFO og ligger i samme fløy.

Ikke har han noe valg heller, ettersom det ikke er noen hjemme før i 16-tida.

Skrevet

Ja, jenta mi trives kjempegodt. Vi har en fantastisk bra sfo her, det er nesten så en skulle tro det ikke kunne være mulig.

Hun ville forøvrig kjedet seg ganske fort hvis hun ikke hadde kunnet leke med vennene sine på sfo etter skolen. Så det er nødvendig også pga lekebehov, og ikke bare fordi jeg jobber.

Skrevet

Gutten min har sfo to dager i uka. Frem til nå har han kunnet ha korte dager frodi jeg har vært hjemme, men 1. spetember begynner jeg å jobbe, og da må han være der til halv fem de to dagene.

Min gutt synes det er gøy på sfo, men da jeg spurte om han ville komme tidligere hjem i morgen, så ville han det. Det er mange inntrykk på skolen, og mange personer å forholde seg til, så han er ganske sliten etter skolen. Her vi bor kryr det av unger, så han leker masse med nabobarna på ettermiddagen og kvelden.

Kan du ikke redusere sfo til to dager i uka, og så la han være der til f.eks klokka tre? Da får han lekt litt med de andre etter skoletid, men får komme forholdsvis tidlig hjem.

Skrevet

Siden det er så tidlig i skoleåret ville jeg kanskje sett det an litt før jeg reduserte plassen. På SFO får de lekt sammen med barn fra de andre klassene og får muligheten til å bli kjent med mange fler. Kan godt hende han trives mye bedre når han blir mer varm i trøya og føler seg tryggere?

De som er på SFO sammen blir bedre kjent med hverandre enn med dem som går rett hjem.

Skrevet

Det sies at barn som ikke går på sfo er noe mer utsatt for ikke å finne seg venner i skolemiljøet og at de ikke føler seg like hjemme på skolen. Det er selvfølgelig individuelt det som alt annet, men jeg ville ha prøvd en mye lengre periode før jeg ga opp.

Skrevet

Her går "alle" på SFO, så det er der det er noen å leke med, ikke hjemme. Sønnen min trives overalt hvor det er jevnaldrende gutter og blir aldri sliten.

Jeg ville ventet med å gjøre noe drastisk med plassen. Ting kan endre seg, f.eks. når det blir mørkt om ettermiddagen og alt foregår mer innendørs.

Hvis jeg var deg, ville jeg hatt en fast rutine - f.eks. at han ble hentet tidlig én av de 3 dagene, men var til kl. 15 eller noe sånt de to andre (eller omvendt). På den måten har du litt mer tid til deg selv og babyen hvis dere f.eks. skal dra på besøk en dag, og dere slipper å bestemme fra dag til dag når han skal hjem.

Det er også mange fritidsordninger som har faste gruppeaktiviteter når skoleåret kommer ordentlig igang, som baking, sjakk osv. Det kan ha litt å si for det sosiale om han f.eks. kan være med på én av disse.

Skrevet

Vår skolestarter stortrives på SFO. Hun har halv plass, og synes godt hun kunne få lov til å være der hver eneste dag. Men jeg henter henne etter skoleslutt når lillesøstera har fri fra barnehagen (2 dager i uka).

Jeg tror ikke det er så viktig for barnet å være på SFO for å få venner. De har jo endel friminutt også som de bruker til lek og jeg er sikker på at de får like gode venner der som på SFO.

Skrevet

Min 6 åring stortrives på SFO, vi har ikke bodd her så lenge så det er en gylden mulighet for henne å skaffe seg venner. Her ligger SFO vegg i vegg med klasserommet og de aller fleste går på SFO, så selv om jeg er hjemme om dagen vil vi ha henne der.

Skrevet

Siden han ikke har mulighet for å leke hjemme etter skolen, ville jeg ha beholdt plassen og heller brukt den litt etter forgodtbefinnende i starten.

Selv har vi ikke sfo-plass, men poden har lekemuligheter med andre etter skolen.

Jeg synes prinsipielt at sfo ikke skal være et "must". Sfo er et tilbud til de som ikke har andre muligheter - i allefall var det slik det hele startet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...