Gå til innhold

Hvor lenge hjelper dere til med kroppsvask?

Anbefalte innlegg

"Men hun klarer da utmerket godt å såpe seg inn og skylle kroppen."

En 2-åring greier sikkert til og med også å "såpe seg inn og skylle kroppen", men det er liksom dette med å vaske seg ordentlig alle stedene jeg tenker på.

Jammen "alle stedene"... vi pleier å si at de skal vaske ansikt, hender, armer, ben, tissen, rumpa, halsen... og det gjør de. De første gangene sto vi ved siden av og veiledet (siden de ikke alltid visste hvor ting som halsen og ryggen var). Nå ser jeg jo at de såper inn hele kroppen (unntatt ansiktet hvor de ikke bruker såpe), og da er jeg overbevist om at de blir tilstrekkelig rene. :-) Og ja, de begynte å vaske seg selv i dusjen i 2-års alderen.

Fortsetter under...

• Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Knotten

21

• jubalong70

5

• Mandolaika

5

• Velouria

3

Mest aktive i denne tråden

Jammen "alle stedene"... vi pleier å si at de skal vaske ansikt, hender, armer, ben, tissen, rumpa, halsen... og det gjør de. De første gangene sto vi ved siden av og veiledet (siden de ikke alltid visste hvor ting som halsen og ryggen var). Nå ser jeg jo at de såper inn hele kroppen (unntatt ansiktet hvor de ikke bruker såpe), og da er jeg overbevist om at de blir tilstrekkelig rene. :-) Og ja, de begynte å vaske seg selv i dusjen i 2-års alderen.

Ok, jeg gir meg og jeg er imponert!

Det har bare ikke falt meg inn at jeg skulle prøve så tidlig på dette.

*S*

Her:

Jeg spør godtfolket 'hva vi skal ha til middag i dag, og om de har lyst på noe spesielt?'

Svar fra den yngste: 'Det får du tenke ut selv, det er din jobb.'

Sånn har det vært her også, men siden jeg i følge 6 åringen har en tendens til å lage "kjip middag" har hun begynt å komme med forslag selv også. Favoritten er noe så spennende som wokede grønnsaker og ris.

Gjest KariKruskakli

Husker ikke nå de to eldste begynte dusje selv, men det kan vel ha vært i den alderen.

4-åringen dusjer sammen med meg. Hun vil helst både vaske kropp og hår selv,men jeg må hjelpe til hvis rompa skal bli vasket og håret ordentlig skyldt.

Sånn har det vært her også, men siden jeg i følge 6 åringen har en tendens til å lage "kjip middag" har hun begynt å komme med forslag selv også. Favoritten er noe så spennende som wokede grønnsaker og ris.

Ja, wok er ok.

Jeg må bare nevne at ettersom årene går, er middagsbiten noe av det verste...

Alle idéer er brukt opp for lengst. Og jeg har begynt å mislike middagslaging i middagstiden.

Annonse

Sønnen min har ordnet seg selv siden vi skiftet fra badekar til dusjkabinett. Tror han var 5 1/2 da.

Jeg tror ikke vannforbruket står helt i forhold til resultatet (dvs. jeg tror det sprutes og spyles MYE på andre steder enn kroppen hans), men han er alltid renere etter enn før :-|

Jeg hjelper til med hårvasken. Den liker han ikke, og er mest opptatt av å holde en klut foran ansiktet.

Ja, wok er ok.

Jeg må bare nevne at ettersom årene går, er middagsbiten noe av det verste...

Alle idéer er brukt opp for lengst. Og jeg har begynt å mislike middagslaging i middagstiden.

Samme her! Det går veldig mye i det samme, særlig om mannen (som normalt ukependler) er mye hjemme, for han er en aldri så liten smule kresen.

Når vi er alene, hender det jeg får ånden over meg og lager noe spennende - som gutta som regel ikke liker noe særlig. Da tenker jeg en trøstetanke for meg selv; "Ja, ja, de får i allefall se at mat kan se forskjellig ut..."

:)

Sønnen min har ordnet seg selv siden vi skiftet fra badekar til dusjkabinett. Tror han var 5 1/2 da.

Jeg tror ikke vannforbruket står helt i forhold til resultatet (dvs. jeg tror det sprutes og spyles MYE på andre steder enn kroppen hans), men han er alltid renere etter enn før :-|

Jeg hjelper til med hårvasken. Den liker han ikke, og er mest opptatt av å holde en klut foran ansiktet.

He, he, her er vannforbruket garantert ikke i forhold til antall kvadratcentimeter hud som skal vaskes :)

Husker ikke nå de to eldste begynte dusje selv, men det kan vel ha vært i den alderen.

4-åringen dusjer sammen med meg. Hun vil helst både vaske kropp og hår selv,men jeg må hjelpe til hvis rompa skal bli vasket og håret ordentlig skyldt.

Min minste, som blir 4 i november, prøver seg selv innimellom han også, men kan ikke fordra hårvask, så om det håret noen gang skal være rent, trengs det omtrent tvang til. I allefall en myndig hånd ;)

Vi vektlegger at de skal være litt selvstendige, og har derfor oppfordret dem til å vaske seg selv, kle av og på, osv.

Har en 3 åring og en på snart 4,5 år, og begge to dusjer selv, vasker kroppen, men må ha litt hjelp med hårvask. Eldste (gutt) klarer å skylle håret (nesten) selv, men må ha litt hjelp for å få ut all shampoen. Yngste (jente) er litt redd for vann i øynene og tør ikke dusje håret selv ennå. Begge to hjelper til med shamponering.

Jeg sitter heller ikke og "overvåker" når de dusjer, jeg stoler på at de vasker seg ordentlig selv, men det hender jeg spør "har du husket å vaske...". Noen ganger dusjer de hver for seg, andre ganger sammen.

Jeg syns nok at en 6-åring bør kunne dusje selv, med bare litt hjelp til å være sikker på at shampoen er ute.

Ja, jeg føler liksom at han er moden nok og han vil jo for det meste ordne alt selv også. Det går mer på om jeg tror han er like grundig alltid - og om det faktisk kanskje er bedre at jeg lar han holde på selv om han ikek blir like ren som om jeg skulle gå til verks :)

Nå ser jeg at de fleste lar 6-åringen dusje selv, så han er jo i godt selskap :)

Annonse

Han gjør det noen ganger på egenhånd, og jeg eller pappaen gjør det noen ganger. Det er noe med vannforbruket og resultatet av egenvask som ikke alltid står helt i stil. ;)

Jeg føler liksom at det er greit at jeg hjelper til en gang innimellom, slik at jeg vet at han dann og vann er skikkelig vasket :)

Samme her! Det går veldig mye i det samme, særlig om mannen (som normalt ukependler) er mye hjemme, for han er en aldri så liten smule kresen.

Når vi er alene, hender det jeg får ånden over meg og lager noe spennende - som gutta som regel ikke liker noe særlig. Da tenker jeg en trøstetanke for meg selv; "Ja, ja, de får i allefall se at mat kan se forskjellig ut..."

:)

Hm, minner meg om en Pondus-stripe der Beate smeller i sin mann at 'I dag er det DIN tur til å overraske med middag! - hvorpå Pondus repliserer med å servere... pop-corn!

Poden blir 7 snart og vasker hendene selv etter dobesøk og slikt, det gjør Lille Frø på 5 også og det har de nå gjort i flere år.

Jeg hjelper dem med dusjinga foreløbig, men tror poden skal få prøve seg på hårvasken selv nå. Han er litt bedagelig og liker å få hjelp nemlig. :o)

Minstemann hos oss mangler også "klare selv"-genet...(er enda bare tre år, men... Har venner med mindre barn som nekter å få hjelp...)

Hm, minner meg om en Pondus-stripe der Beate smeller i sin mann at 'I dag er det DIN tur til å overraske med middag! - hvorpå Pondus repliserer med å servere... pop-corn!

*LOL* Det kunne min mann ha gjort også ;) Han har svært begrenset meny å by på; ostesmørbrød fra microen eller wienerpølser.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...