Gå til innhold

Lære å lese....

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

fei1365380229

Våre barn har vært skikkelig "treige" til å lære å lese.

Alle tre lærte det ca. til jul i 2.klasse.

Jenta vår som nå går i 3.klasse har virkelig blitt flink fort og de to andre (gutter) går nå i 8.kl og 6.kl er blant de beste i sine klasser til å lese/leseforståelse så jeg tror ikke det er noe å stresse med.

Poden leste blokkbokstaver ganske flytende da han fyllte 4 og lærte seg de små bokstavene selv da han var 4 1/2 år. Nå har han begynt i andre klasse og leser lett min formskrift.

Tuppa fyllte netopp 5 år og klarer med litt hjelp å lese ord som is og bil. :o) Hun kan alle bokstavene og kan skrive noen navn da.

Annonse

Den yngste jenta vår begynte i 4 års alderen og leser rent nå.Hun er 5,5 år og skal begynne på skolen neste år(som er veeelig lenge) ;o)

Den eldste jenta vår leste ikke rent før hun var rundt 8 år...

Så det er stor forskjell på de små...

Fint å se deg her igjen! :) Lenge sida sist.

Annonse

Gutten min lærte å lese to måneder før han fylte fem år. Bokstavene kunne han fra han var tre-fire.

Søstera, som er fire nå, kan bare såvidt noen få bokstaver, så jeg regner med at hun sikkert blir rundt seks før hun knekker lesekoden.

Jeg lærte å lese da jeg var 4,5 år, mannen min ca et år seinere.

Eldstemann da han var 4,5, dattera mi da hun var 10 og minstemann lærte det rett før han fyllte 9.

Det morsomme er at dattera mi gikk ut av videregående med bedre karakterer enn eldstemann så intelligens har ingen ting å si.

Dysleksi har mye å si, håpløst når unger ikke får hjelp og de sliter med lesinga.

Mine to eldste knakk lesekoden når de var 3 1/2 år gamle. De klarte da å lese enkle, korte ord. Den eldste leste flytende ca 5-6 år gammel, mens lillesøster som fylte fem i mai leser saaakte. Begge viste tidlig stor interesse for bokstaver (akkurat som moren sin ;-)), så da ble det naturlig at de begynte tidlig å lese også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...