Gå til innhold

Å be med barnas venner hjem

Anbefalte innlegg

Jeg hører mange ganger at det anbefales eller foreslås å invitere med barn hjem f.eks. etter barnehagen, for at barna skal bli bedre kjent og sånt.

Sønnen min på 4,5 år har nylig byttet barnehage, og kjenner ikke så mange. Vi har tenkt på det med å invitere barn med hjem, men syns det er litt vanskelig all den tid vi ikke kjenner foreldrene.

Sønnen vår er den typen som trenger litt tid på å bli kjent med andre, og han har litt vanskelig for å bli kjent når det er mange på en gang.

Men hvordan ville dere reagert om deres 4-åring ble invitert med hjem til et annet barn i barnehagen som dere knapt visste hvem var, og dere ikke hadde truffet foreldrene?

Jeg kjenner at jeg ville vært veldig skeptisk hvis min sønn ble invitert med hjem til noen jeg ikke kjente. Dermed er det vanskelig for oss å foreslå at andre kan komme hjem til oss også.

Andre forslag til hvordan man kan hjelpe barna å bli bedre kjent?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/195794-%C3%A5-be-med-barnas-venner-hjem/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med å ta en lørdag eller søndag formiddag og invitere de som er like gamle fra bhg med foreldre til bollefest? Alt du trenger å gjøre er å bake/kjøpe boller og servere saft.

Har dere plass hjemme er jo det flott, men har dere ikke kan dere jo invitere til en park i nærheten el.?

Send gjerne en skriflig invitasjon og skriv at det er for å bli bedre kjent.

Ta gjerne med søsken også, det gjør det enklere for mange foreldre.

Lykke til!

Er det det at du ikke kjenner foreldrene, eller er det mer det at du dermed ikke vet hva slags type foreldre de er, du tenker på?

Jeg bryr meg ikke så mye om _jeg_ ikke kjenner foreldrene, for det er jo _barna_ som skal bli kjent, dessuten er jeg veldig åpen og kommer veldig lett i kontakt med folk, men jeg bryr meg om hva slags type foreldre de er.

Derfor ville jeg kanskje nølt litt med å sende ungen min hjem til noen hvor jeg ikke visste hvordan foreldrene var. Spiller ikke noen rolle om jeg ikke kjenner dem så godt, vi blir nok fort kjent, tenker jeg.

Er det det at du ikke kjenner foreldrene, eller er det mer det at du dermed ikke vet hva slags type foreldre de er, du tenker på?

Jeg bryr meg ikke så mye om _jeg_ ikke kjenner foreldrene, for det er jo _barna_ som skal bli kjent, dessuten er jeg veldig åpen og kommer veldig lett i kontakt med folk, men jeg bryr meg om hva slags type foreldre de er.

Derfor ville jeg kanskje nølt litt med å sende ungen min hjem til noen hvor jeg ikke visste hvordan foreldrene var. Spiller ikke noen rolle om jeg ikke kjenner dem så godt, vi blir nok fort kjent, tenker jeg.

Det var i grunnen akkurat det, så lenge man ikke aner hvem foreldrene er så kan det føles utrygt å sende barnet dit. Ikke bare for meg, men kanskje andre også føler usikkerhet i forhold til oss.

Det var i grunnen akkurat det, så lenge man ikke aner hvem foreldrene er så kan det føles utrygt å sende barnet dit. Ikke bare for meg, men kanskje andre også føler usikkerhet i forhold til oss.

Det skjønner jeg godt.

Prøv å ta en liten prat med noen foreldre og hør hvordan de stiller seg til saken. Du får fort "feelingen" med om du har med "ordentlige folk" å gjøre eller ikke. Jeg ser det endel på noen av barna også faktisk, hva slags foreldre de har :-p

Annonse

Jeg elsker at andre foreldre tar med barna hjem!!!! Det er mest storesøster på 4 som blir med andre hjem da... Stort sett er det barna som finner ut selv at de vil besøke hverandre, så maser de på foreldrene som igjen snakker om det når de møtes ved henting/bringing. Jeg ville spurt gutten din om det var noen han kunne tenke seg å ha med hjem, så kan han spørre gutten i barnehagen. Så kan du enten nevne for de aktuelle foreldrene at gutten din så gjerne vil ha besøk at deres gutt/jente. Vet du ikke hvem foreldrene er kan du jo få tlf.nr. og ringe eller sende melding. I vår barnehage er det tydeligvis veldig stas å bli med hverandre hjem.

Hei

Hos oss hadde vesla 2 gode venninner i barnehagen, og siden vi hadde samme barnehagen fra hun var halvannet år til skolestart nå i høst, ble vi foreldre også etterhvert kjent.

Den ene venninnen har vært mye hos oss, og hun hos dem.

De begynte på hver sin skole nå i høst, men vi har holdt kontakten gjennom sommeren, og nå fortsetter de å treffes nå i høst, og det er koselig at de har litt venner utover klassen også.

Fremmede er venner du ennå ikke har truffet.

Om du er skeptisk til å sende barna dine avgårde til andre, har du desto større grunn til å invitere barna hjem til dere. Da blir dere kjent på hjemmebane.

Jeg er alltid positiv når barna blir inviter med mindre jeg har svært tungtveiende grunner for å ikke være det.

Skriv en hyggelig lapp til den som barnet har lyst til å invitere. Skriv på navn og nummer slik at foreldrene kan ringe å gjøre en avtale.

Bruk litt tid på levering og henting for å bli bedre kjent.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...