Gå til innhold

Lære å lese - små eller store bokstaver først?


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det spørs hvilken bok de lærer å lese fra. Det er mange skoler som gir elevene tekster bare med store bokstaver først.

Men det varierer veldig.

(I følge gjeldende læreplan (fra 1997) skal de jo ikke lære bokstavene før i andre klasse. Men mange skoler har gått bort fra dette og starter allerede i første klasse. Bl.a. ble det gjort et sentralt vedtak for hele Oslo kommune at de skulle starte skrive- og leseopplæringen i første klasse fra skoleåret 2004/2005.)

Det er endret, mulig på landsbasis fra og med i år. Leseopplæringen begynner i første klasse.

For noen barn er det svært lite fruktbart å bare leke med bokstavene uten å bruke dem til noe. De husker dem rett og slett ikke fordi de ikke er persantert i en sammenheng.

Når de så skal begynne å lese blir de frustrerte fordi opplegget da bygger på at de allerede skal kunne bokstavne.

Tror også det må være mer motiverende å få begynne å lese litt med en gang. Det er jo en hovedforventning til de fleste førsteklassinger.

mvh

Først lærer de de STORE bokstavene, så de små.

Dette har vel alltid vært praktisert i den norske skolen, det var iallefall det da jeg begynte på skolen, og det er maaaange år siden nå.

Det har verset mange idiotmetoder i lese- og skriveopplæringen siden vi gikk på skolen. :-(

Barnas norskferdigheter har dalt tilsvarende.

For mange reformer for reformenes skyld.

Jeg kjenner mange lærere som river seg i håret over mangelen på gode lesebøker.

mvh

For en mølje.

For mange blir det for mye å holde styr på. Det gjør lære-å-lese-prosessen mer smertefull enn den behøver å være.

Mine har ikke noe problem med det, men de har hatt kontroll på dette før de begynte da.

6 åringen har lært seg store og små bokstaver hjemme, det har gått parallellt og uten problemer. Jeg husker at jeg selv lære store og så bokstaver samtidig, i god tid før skolestart.

Skolen har forresten gode resultater å vise til når det gjelder leseopplæringen. Så det er ikke sikkert at det er så ille?

1. klassingene hilser på de store bokstavene. Så dersom barnet lærer å lese i 1. klasse, er det de store først. Men de aller fleste barna lærer å lese de små under selve leseopplæringen. Men de store følger jo med...

Mine har ikke noe problem med det, men de har hatt kontroll på dette før de begynte da.

6 åringen har lært seg store og små bokstaver hjemme, det har gått parallellt og uten problemer. Jeg husker at jeg selv lære store og så bokstaver samtidig, i god tid før skolestart.

Skolen har forresten gode resultater å vise til når det gjelder leseopplæringen. Så det er ikke sikkert at det er så ille?

Så heldige dere er at dette har gått av seg selv. Dine unger hadde sikkert lært og lese om du holdt bøkene opp ned annen hver dag og leste via speil annen hver uke.

For de det ikke er noe problem for, er det ikke noe problem. Du har kanskje aldri sett skyggesiden av dette på nært hold?

For flere elever enn du kanskje er klar over kan det være dette som gjør leseopplæringen til et skikkelig traume og skaper negative holdninger og vegring for mange år fremover.

Sliter de med å få mening ut av de store bokstavene, hvordan går det da om man sauser inn småbokstaver i tillegg. Skal man gjøre det ekstra ille kan rote med både trykte bokstaver og løkkeskrift.

Mestringsfølelsen er essensiell. Den kan frarøves mange barn ved å presentere for mange parametre på en gang. Første prioritet må være at barna knekker lesekoden. Deretter får ulike bokstavtyper komme.

Leseopplæringen har flere sider enn når de ulike bokstavtypene introduseres. Kan hende din skole gjør en god jobb på mange områder.

Hvordan har skolen dokumentert sine gode resultater i norsk?

mvh

Annonse

Det har verset mange idiotmetoder i lese- og skriveopplæringen siden vi gikk på skolen. :-(

Barnas norskferdigheter har dalt tilsvarende.

For mange reformer for reformenes skyld.

Jeg kjenner mange lærere som river seg i håret over mangelen på gode lesebøker.

mvh

Eg husker mi datter som 1.klassing for 15 år sidan, fekk ei heil fortelling ho skulle "lese". Ho hadde ikkje lært ein bokstav ennå. Det gjekk seint med den lesetreninga.

Denne veka har min 1.klassing hatt bokstaven B. Dei har plukka Blåbær, laga fest for Bamsane sine, lest bok om teskjekjerringa i Blåbærskogen, lært ein Blåbærsong. Ho har hatt det så kjekt på skulen. Torsdag var dei i fjøra og grilla pølser, og fann grønkrabber.

Eg husker mi datter som 1.klassing for 15 år sidan, fekk ei heil fortelling ho skulle "lese". Ho hadde ikkje lært ein bokstav ennå. Det gjekk seint med den lesetreninga.

Denne veka har min 1.klassing hatt bokstaven B. Dei har plukka Blåbær, laga fest for Bamsane sine, lest bok om teskjekjerringa i Blåbærskogen, lært ein Blåbærsong. Ho har hatt det så kjekt på skulen. Torsdag var dei i fjøra og grilla pølser, og fann grønkrabber.

Du har vel sett en hel del av de vekslende moteretningene både innen jordmoryrket og pedagogikken, nok til et par bøker. ;-)

mvh

Så heldige dere er at dette har gått av seg selv. Dine unger hadde sikkert lært og lese om du holdt bøkene opp ned annen hver dag og leste via speil annen hver uke.

For de det ikke er noe problem for, er det ikke noe problem. Du har kanskje aldri sett skyggesiden av dette på nært hold?

For flere elever enn du kanskje er klar over kan det være dette som gjør leseopplæringen til et skikkelig traume og skaper negative holdninger og vegring for mange år fremover.

Sliter de med å få mening ut av de store bokstavene, hvordan går det da om man sauser inn småbokstaver i tillegg. Skal man gjøre det ekstra ille kan rote med både trykte bokstaver og løkkeskrift.

Mestringsfølelsen er essensiell. Den kan frarøves mange barn ved å presentere for mange parametre på en gang. Første prioritet må være at barna knekker lesekoden. Deretter får ulike bokstavtyper komme.

Leseopplæringen har flere sider enn når de ulike bokstavtypene introduseres. Kan hende din skole gjør en god jobb på mange områder.

Hvordan har skolen dokumentert sine gode resultater i norsk?

mvh

Er fullstendig klar over at ikke alle barn har de samme forutetingene for å lære å lese.

Jeg kjenner skolen god, og de fleste elevene også. De aller fleste klarer å lære å lese, senest tidlig i 2.klasse. Og de er gode lesere og ikke minst simulerers leseinteressen. Noen få detter igjennom av ulike grunner, men skolen er flinke til å gi de tilpasset opplæring.

Skolen er liten, få elever og de har satset mye på læseopplæringen. Jeg er ikke like imponert over matematikkundervisningen.

Skolen skårer forresten høyt på de nasjonale testene i norsk

Det er endret, mulig på landsbasis fra og med i år. Leseopplæringen begynner i første klasse.

For noen barn er det svært lite fruktbart å bare leke med bokstavene uten å bruke dem til noe. De husker dem rett og slett ikke fordi de ikke er persantert i en sammenheng.

Når de så skal begynne å lese blir de frustrerte fordi opplegget da bygger på at de allerede skal kunne bokstavne.

Tror også det må være mer motiverende å få begynne å lese litt med en gang. Det er jo en hovedforventning til de fleste førsteklassinger.

mvh

Den nye læreplanen, der det er nedfelt at barn skal beegynne lese- og skriveopplæringen fra første klasse, begynner ikke å gjelde før fra neste skoleår (2006).

Men det er klart (som tidligere skrevet) at flere og flere skoler har startet fra første klasse allerede.

Noen skoler (200 for å være eksakt) har forresten søkt om å få innføre den nye læreplanen fra skolestart i år - men da gjelder det for alle klassetrinn.

(Det eksisterer nesten ingen ferdige lærebøker etter den nye planen, så det blir nok en ekstra utfordring. Men de er jo bevisste og klare for det.)

Den nye læreplanen, der det er nedfelt at barn skal beegynne lese- og skriveopplæringen fra første klasse, begynner ikke å gjelde før fra neste skoleår (2006).

Men det er klart (som tidligere skrevet) at flere og flere skoler har startet fra første klasse allerede.

Noen skoler (200 for å være eksakt) har forresten søkt om å få innføre den nye læreplanen fra skolestart i år - men da gjelder det for alle klassetrinn.

(Det eksisterer nesten ingen ferdige lærebøker etter den nye planen, så det blir nok en ekstra utfordring. Men de er jo bevisste og klare for det.)

Takk for faktaopplysninger!

På vår skole tok de rett og slett bare å brukte en del bøker fra andre klasse allerede i første klasse.

mvh

Annonse

Takk for faktaopplysninger!

På vår skole tok de rett og slett bare å brukte en del bøker fra andre klasse allerede i første klasse.

mvh

Ja, det er jo en grei måte å gjøre det på for de minste.

Alfabetet er jo alfabetet, og den første lese- og skriveopplæringen er jo ofte lik om du begynner med den for en seks- eller sjuåring.

Ellers blir det jo spennende å se om Clemet greier å revolusjonere skolen (som hun tydeligvis håper på å få til ...).

:o)

Vennlig hilsen

Ja, det er jo en grei måte å gjøre det på for de minste.

Alfabetet er jo alfabetet, og den første lese- og skriveopplæringen er jo ofte lik om du begynner med den for en seks- eller sjuåring.

Ellers blir det jo spennende å se om Clemet greier å revolusjonere skolen (som hun tydeligvis håper på å få til ...).

:o)

Vennlig hilsen

Av og til hadde jeg ønsket at de i større grad hadde gått inn for å forbedre ting enn å lage stadige revlusjoner for å komme i historieboken.

Men Klement har gjort mye bra for skolen.

mvh

Er fullstendig klar over at ikke alle barn har de samme forutetingene for å lære å lese.

Jeg kjenner skolen god, og de fleste elevene også. De aller fleste klarer å lære å lese, senest tidlig i 2.klasse. Og de er gode lesere og ikke minst simulerers leseinteressen. Noen få detter igjennom av ulike grunner, men skolen er flinke til å gi de tilpasset opplæring.

Skolen er liten, få elever og de har satset mye på læseopplæringen. Jeg er ikke like imponert over matematikkundervisningen.

Skolen skårer forresten høyt på de nasjonale testene i norsk

Jeg har mange ganger ved selvsyn sett hvor mye en usystematisk leseopplæring kan ødelegge. Jeg har sett foreldre rive seg i håret over at barna deres ikke kan få bli fortrolig med en type bokstaver, og fortrolig med lesingen før de må forholde seg til mer.

Flott at du synes det funker på din skole. Av det jeg har sett i årenes løp har jeg likevel langt mer tro på å ta en ting av gangen hva bokstavtyper angår i leseopplæringen.

mvh

Jeg har mange ganger ved selvsyn sett hvor mye en usystematisk leseopplæring kan ødelegge. Jeg har sett foreldre rive seg i håret over at barna deres ikke kan få bli fortrolig med en type bokstaver, og fortrolig med lesingen før de må forholde seg til mer.

Flott at du synes det funker på din skole. Av det jeg har sett i årenes løp har jeg likevel langt mer tro på å ta en ting av gangen hva bokstavtyper angår i leseopplæringen.

mvh

Jeg tror nok at små klasser og en usedvanlig flink lærer ( hun er faktisk helt utrolig) er nøkkelen her.

Derimot kan jeg bruke mange side å fortelle om ting som ikke fungerer og håpløse lærere, på den same skolen. Men leseopplæringen gjør de bra

God helg

MVh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...