Gå til innhold

Er det vanlig at Samer i Finnmark også adopterer?

Anbefalte innlegg

Joda, vi adopterer da barn fra utlandet vi også! Og vi jobber fra 8-4 på kontorjobbene våre, drikker kaffelatte med venner på kaffebaren, trener spinning og løser sudoko eller besøker våre heterofile og homofile venner uten å vurdere hvilken seksuell preferanse de har. Vil kanskje ikke stemple deg som fordomsfull, men det er et eksempel på den sørgelige kunnskapsløsheten som er omkring samer i moderne tid. Dessverre har skolebøker og media mye av skylda. Vet du hva, forresten: Mi framtidige lille kinaprinsesse kan faktisk få anledning til å bli sametingspresident når hun blir stor også!

ja dette er jeg uvitende om, derfor spør jeg om det. Synes det er en stor forskjell på uvitenhet og fordommer, men det kommer kanskje an på hvordan man definerer det.

Er det ikke bedre at man spør, enn at man går rundt og tror ting som ikke stemmer?. Mange tror jo også at samer også bor i Lavo og bare driver med rein.

dessuten bor ikke jeg i Finnmark og vet desverre ikke så mye om forholdene der oppe. Og opplysningene om samisk kultur får man jo ikke akkurat inn i morsmelken om man kommer i fra Oslo.

Dette var jo et spørsmål om utenlandsadopsjon var like hyppig i "sameland" som i resten av Norge, og ikke et spørsmål om de bør adoptere eller ikke

Fortsetter under...

• Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Ahava

5

• SoriaMoria

3

• Gemini

3

• IngenLurerDenneGutten

2

Mest aktive i denne tråden

ja dette er jeg uvitende om, derfor spør jeg om det. Synes det er en stor forskjell på uvitenhet og fordommer, men det kommer kanskje an på hvordan man definerer det.

Er det ikke bedre at man spør, enn at man går rundt og tror ting som ikke stemmer?. Mange tror jo også at samer også bor i Lavo og bare driver med rein.

dessuten bor ikke jeg i Finnmark og vet desverre ikke så mye om forholdene der oppe. Og opplysningene om samisk kultur får man jo ikke akkurat inn i morsmelken om man kommer i fra Oslo.

Dette var jo et spørsmål om utenlandsadopsjon var like hyppig i "sameland" som i resten av Norge, og ikke et spørsmål om de bør adoptere eller ikke

Kommer du fra Oslo har du flere samer i nærheten enn jeg hadde da jeg bodde i Finnmark! Tyder ikke det på at samer faktisk ikke er så veldig forskjellige fra de "etnisk norske" (finnes det noen sånne?? Trodde vi var danske, svenske etc, i en salig blanding, mange av oss..)

Vil nå påstå at homofobien er stor i enkelte miljøer fordi det er RELIGIØSE grupperinger, ikke etniske grupperinger! At mange samiske områder er preget av læstadianske synspunkter betyr ikke at alle er homofobe, "bare" at læstadianerne står sterkt i området, og/eller snakker høyest!

Godt poeng :)

For meg som sitter på avstand og betrakter dette, er det selvsagt ikke lett å se forskjell på læstadianerne og "alle de andre" - men jeg bør selvsagt skille på det.

Når jeg da i tillegg (tydeligvis) bare har hørt om de mest ekstreme, uten at dette har blitt balansert ut i medier som når meg, ja da er det fort gjort å anta at majoriteten er slik....

Hei, "rart spørsmål"

Er til dels enig med deg.

Men; Sett ut fra et etologisk perspektiv (etologi=adferdslære), hvor man vurderer betydningen av sterke slektsbånd opp mot feks hyppigheten av adopsjon, er vel spørsmålet til dels relevant. Dette forutsetter selvfølgelig at man har klare variasjoner i familiebåndene hos folkegrupper med ulik opprinnelse. Men: jeg vet ikke om det finnes noe statistikk på det.

Så, Timari: Tror du prøvde å stille et spørsmål som kom ut feil. Man kan tolke spm ditt som: "samer er anneledes enn hvite nordmenn, de har tettere familiebånd, vil da sannsynligheten for at de adopterer være mindre?" På den måten kommer mange i forsvarsposisjon for samene og mot rasisme. Dermed får du mange dumme svar.

Vet av erfaring at det kjennes fælt ut.Men; Du overlever :-))!

Vennlig hilsen

jo takk for svaret:). Jeg ser absolutt ingenting galt med at noen skulle ha tettere slektsbånd. Jeg bare lurte på om det påvirket deres forhold til adopsjon. Og om det skulle gjøre det så ser jo ikke på dem som mindreverdig av den grunn. Lurte rett og slett på hvor vanlig det var. ingenting annet. Ikke noe skjult propaganda bak det :)

Hei, "rart spørsmål"

Men; Sett ut fra et etologisk perspektiv (etologi=adferdslære), hvor man vurderer betydningen av sterke slektsbånd opp mot feks hyppigheten av adopsjon, er vel spørsmålet til dels relevant. Dette forutsetter selvfølgelig at man har klare variasjoner i familiebåndene hos folkegrupper med ulik opprinnelse. Men: jeg vet ikke om det finnes noe statistikk på det.

Så, Timari: Tror du prøvde å stille et spørsmål som kom ut feil. Man kan tolke spm ditt som: "samer er anneledes enn hvite nordmenn, de har tettere familiebånd, vil da sannsynligheten for at de adopterer være mindre?" På den måten kommer mange i forsvarsposisjon for samene og mot rasisme. Dermed får du mange dumme svar.

Vennlig hilsen

jo takk for svaret:). Jeg ser absolutt ingenting galt med at noen skulle ha tettere slektsbånd. Jeg bare lurte på om det påvirket deres forhold til adopsjon. Og om det skulle gjøre det så ser jo ikke på dem som mindreverdig av den grunn. Lurte rett og slett på hvor vanlig det var. ingenting annet. Ikke noe skjult propaganda bak det :)

Annonse

Hei, "rart spørsmål"

Vennlig hilsen

Kommer du fra Oslo har du flere samer i nærheten enn jeg hadde da jeg bodde i Finnmark! Tyder ikke det på at samer faktisk ikke er så veldig forskjellige fra de "etnisk norske" (finnes det noen sånne?? Trodde vi var danske, svenske etc, i en salig blanding, mange av oss..)

dette spørsmål dreide seg om Samer som levde i et samisk miljø, altså Finnmark. Vet at det bor flere samer på østlandet enn i Finnmark.

Jeg tror du må ta deg en tur til Finnmark - da skjønner du sikkert hvort dumt spørsmålet ditt er.

Jeg har vært i Finnmark, og kan ikke påstå at det hjalp det minste på de fordommer og stereotyper jeg måtte ha på forhånd.

JA - du er fordomsfull som tror at samer ikke er som andre nordmenn.

At samer ikke er som andre nordmenn er det vel først og fremst samer som uttaler seg i media som forsterker.

Senest i går (eller var det for to dager siden), så hørte jeg en som uttalte seg på radio om snøscooter-disp. og ulike ting. Og da var det "oss og dere", han brukte uttrykket hva nordmenn ville tenkt om visse saker osv. Altså at samer ikke er nordmenn.

Er det rart at følelsen av "oss og dere" opprettholdes hos de av oss som har svært liten kontakt med samer?

IngenLurerDenneGutten

Jeg har vært i Finnmark, og kan ikke påstå at det hjalp det minste på de fordommer og stereotyper jeg måtte ha på forhånd.

Jeg lurer på om de fleste fremstår som de karene i ungkarsklubben?

En serie som gikk på tv.

De var jo noen sjarmører de:)

Gjest ungkarskvinne

Jeg lurer på om de fleste fremstår som de karene i ungkarsklubben?

En serie som gikk på tv.

De var jo noen sjarmører de:)

Det var Kautokeino ungkarsforening. De het Kautokeino UngkarsKlubb tidligere, men forkortelsen ble noe uheldig. Godklumper det, da ;)

Annonse

Gjest ektefinnmarking

Ser at tråden er blitt fryktelig lang, har ikke lest alle svarene så vet ikke om det blir "dobbelt opp".

Spørsmålet du stiller ER relevant. Er selv finnmarkeing, med ca 1/8 del sameblod. Noe som tilsier at jeg kan skrive meg inn i samemanntallet og regnes som samisk om jeg ønsker. Er adoptivmor til to, og hadde om jeg regnet meg som samisk vært en "samisk adoptant".

Tilbake til spørsmålet ditt. Etter min erfaring er det ikke vanlig at samer adopterer.

Snakket for ikke lenge siden med en same fra Kautokeino som ikke kjente til en eneste familie i Kautokeino med adoptivbarn. Vet ikke hvor godt hun kjente til forholdene men hun er derifra og har bodd der nesten bestandig.

Så, uten å generalisere: samiske adoptivbarn i samisk miljø er ikke så veldig vanlig :-)

Gjest ektefinnmarking

Ser at tråden er blitt fryktelig lang, har ikke lest alle svarene så vet ikke om det blir "dobbelt opp".

Spørsmålet du stiller ER relevant. Er selv finnmarkeing, med ca 1/8 del sameblod. Noe som tilsier at jeg kan skrive meg inn i samemanntallet og regnes som samisk om jeg ønsker. Er adoptivmor til to, og hadde om jeg regnet meg som samisk vært en "samisk adoptant".

Tilbake til spørsmålet ditt. Etter min erfaring er det ikke vanlig at samer adopterer.

Snakket for ikke lenge siden med en same fra Kautokeino som ikke kjente til en eneste familie i Kautokeino med adoptivbarn. Vet ikke hvor godt hun kjente til forholdene men hun er derifra og har bodd der nesten bestandig.

Så, uten å generalisere: samiske adoptivbarn i samisk miljø er ikke så veldig vanlig :-)

Rettelse: Ikke samiske adoptivbarn men utenlandske!

ok tusen takk for et informativt svar:)

dette spørsmål dreide seg om Samer som levde i et samisk miljø, altså Finnmark. Vet at det bor flere samer på østlandet enn i Finnmark.

Du presiserte ikke det i ditt opprinnelige spørsmål. Forøvrig finnes det samiske miljøer andre steder enn i Finmark...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...