Gå til innhold

Til hjemmeværende husmødre

Anbefalte innlegg

Gjest dette fortjener en saklig debatt

http://www.dagbladet.no/dinside/2005/08/27/441570.html

Artikkelen dreier seg om trygdede, men selv om mange av dere blir forsørget av en mann som tjener godt, så er samfunnet avhengig av at en større andel av arbeidskraften utnyttes. På kort sikt er det fint for den enkelte å gå hjemme med barna, men på lang sikt skaper dette problemer for samfunnet totalt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/195902-til-hjemmev%C3%A6rende-husm%C3%B8dre/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

8

• jubalong70

6

• Mandolaika

3

• Gemini

2

Mest aktive i denne tråden

Ok, det er greit nok.

Men samfunnsøkonomisk vil jeg si at det er fint at noen faktisk er hjemme mens barna er små.

Jeg var hjemme til min minste var 3 år og eldstemann var 5 år. Da var det på tide å begynne i arbeid igjen. Selv om jeg aldri ville vært de "hjemmeårene" foruten!

Gjest RødRubin

Jeg er ikke helt med når du henviser til en artikkel om uføretrygd i forbindelse med hjemmeværende husmødre som blir "forsørget" av mannen som tjener bra.

Hvis mannen og kona tjener bra til sammen og ansetter en dame på heltid, er det da gunstigere for samfunnet enn at kona er hjemme når mannen tjener bra nok?

2,3 mill. av landest befolkning er i jobb, lønnet arbeid går jeg ut fra at det er.

Det bor nå ca 4,6 mill. i Norge. Altså er halvparten i jobb. Gadd vite hva disse tallene var for 10, 20, 30, 40 og 50 år siden.

Ta med at det tar lengre tid før ungdom kommer ut i jobb pga lengre utdanning.

Det er ikke så mange 10-år siden det gikk an å leve av en lønning. Da var det små utgifter i forbindelse med sykdom under svangerskap og ingen lange betalte permisjoner. Kvinners belastningsskader ved pleie av eldre og syke var kammuflert av at dette var ulønnet arbeid.

Jeg skulle likt å sett en saklig utleggning av statistikken som tar med alle parameter.

Dette minner meg mest om USA før, under og etter 2.verdenskrig. Før krigen ble det forventet at kvinner skulle være hjemme. Under krigen var det stort behov for deres arbeidskraft i industrien og de ble oppfordret til å lage kjappe middager og jobbe ute. Etter krigen ville mennene ha jobbene. Kvinnene ble skviset ut, middagsoppskriftene i ukebladene tok en hel dag å lage og damer som ville jobbe ble nærmest latterliggjort.

Denne overskriften er et typisk eksempel på hvordan det forventes at kvinner skal tilpasse sine ønsker og valg til samfunnets forgodtbefinnende.

mvh

Annonse

Gjest amparro

Ok, det er greit nok.

Men samfunnsøkonomisk vil jeg si at det er fint at noen faktisk er hjemme mens barna er små.

Jeg var hjemme til min minste var 3 år og eldstemann var 5 år. Da var det på tide å begynne i arbeid igjen. Selv om jeg aldri ville vært de "hjemmeårene" foruten!

Jeg tenkte vel ikke akkurat på hjemmeværende mødre når jeg leste dette i avisa. Men jeg synes det er ille at så mange i dette landet lever på trygdeytelser. Jeg tror faktisk velferdssystemet ikke vil tåle det i lengden.

Senest i går hørte jeg om en som hadde sagt opp jobben sin, hun trengte en pause. Hadde en liten stilling (dette er en jeg kjenner). Hun er alene med et barn. Hun ville slappe av en stund nå for hun fikk like mye utbetalt på arb.trygd. Slik er det faktisk noen som tenker, og ikke så rent få.

Jeg har sansen for veldig mye av det SV står for, men dette med å øke sosiale stønader liker jeg ikke. Jeg mener at de som trenger det skal få det. Men ikke alle de som ikke trenger det!! Jeg har sett for mange eksempler på det i tidligere jobb.

Jeg kommer neppe til å stemme SV ;-)

2,3 mill. av landest befolkning er i jobb, lønnet arbeid går jeg ut fra at det er.

Det bor nå ca 4,6 mill. i Norge. Altså er halvparten i jobb. Gadd vite hva disse tallene var for 10, 20, 30, 40 og 50 år siden.

Ta med at det tar lengre tid før ungdom kommer ut i jobb pga lengre utdanning.

Det er ikke så mange 10-år siden det gikk an å leve av en lønning. Da var det små utgifter i forbindelse med sykdom under svangerskap og ingen lange betalte permisjoner. Kvinners belastningsskader ved pleie av eldre og syke var kammuflert av at dette var ulønnet arbeid.

Jeg skulle likt å sett en saklig utleggning av statistikken som tar med alle parameter.

Dette minner meg mest om USA før, under og etter 2.verdenskrig. Før krigen ble det forventet at kvinner skulle være hjemme. Under krigen var det stort behov for deres arbeidskraft i industrien og de ble oppfordret til å lage kjappe middager og jobbe ute. Etter krigen ville mennene ha jobbene. Kvinnene ble skviset ut, middagsoppskriftene i ukebladene tok en hel dag å lage og damer som ville jobbe ble nærmest latterliggjort.

Denne overskriften er et typisk eksempel på hvordan det forventes at kvinner skal tilpasse sine ønsker og valg til samfunnets forgodtbefinnende.

mvh

Godt svar.

Gjest homemaker

Hvilken kompetanse har du, da?

2 års it-utdanning, 1 år kulturkunnskap, yrkeserfaring fra vinmonopolet, lyd&lys, databutikk/reperasjon og 1 måneds praksis fra barnehage med strålende referanser. Noen måneder studentassistent IT på høgskolenivå.

Ser ikke helt relevansen mellom artikkelen og hjemmeværende. Men, det artikkelen peker på, og som absolutt er verdt en debatt, er hvordan vi ser på det å være trygdet. Før var det nærmest en skam å være avhengig av trygdeytelser med mindre du var pensjonist.

Nå er det fler som velger bort arbeid for å ha "fri" og motta trygd i stedet. Og ja, jeg kjenner også flere av den sorten.

Det å være hjemmeværende synes jeg er en av samfunnets viktigste oppgaver. Hver og en må selv finne ut om dette er noe som passer for en. Men man skal da heller ikke måtte være avhengig av statlige ytelser over lang tid for å få dette til. Jeg synes det er flott med kontantstøtten som gjør at en del faktisk kan ta det valget å være hjemme, eller jobbe mindre i den perioden barna er minst. Jobber den andre parten, og tjener nok til å forsørge familien, og begge ønsker at den ene skal gå hjemme - så hurra for det!!! Jeg tror ikke Norge går under likevel.

Gjest hanna K

2 års it-utdanning, 1 år kulturkunnskap, yrkeserfaring fra vinmonopolet, lyd&lys, databutikk/reperasjon og 1 måneds praksis fra barnehage med strålende referanser. Noen måneder studentassistent IT på høgskolenivå.

Hvilke typer jobber søker du på?

Annonse

Gjest hanna K

Jeg så dette i avisen tidligere og ble betenkt. Men jeg syns det blir veldig på siden av temaet å trekke en parallell til hjemmeværende husmødre.

Det handler vel om at alle som har mulighet til det har plikt til å bidra til å bidra til å holde samfunnshjulene i gang - nettopp pga av at så mange er trygdede.

Gjest homemaker

Hvilke typer jobber søker du på?

Alt jeg overhodet kan kvalifisere på, i hele fylket (østfold).

Men er en ond sirkel, arbeidsgivere vil ikke ha arbeidstakere som har vært utenfor arbeidslivet en periode.

Trenger alvorlig hjelp til å komme meg inn igjen etter flere års desperat søking, men aetat kan ikke tilby noe.

Det handler vel om at alle som har mulighet til det har plikt til å bidra til å bidra til å holde samfunnshjulene i gang - nettopp pga av at så mange er trygdede.

Jeg syns det blir å begynne i feil ende. Det er ikke husmødrenes feil at mange går på trygd.

Ser ikke helt relevansen mellom artikkelen og hjemmeværende. Men, det artikkelen peker på, og som absolutt er verdt en debatt, er hvordan vi ser på det å være trygdet. Før var det nærmest en skam å være avhengig av trygdeytelser med mindre du var pensjonist.

Nå er det fler som velger bort arbeid for å ha "fri" og motta trygd i stedet. Og ja, jeg kjenner også flere av den sorten.

Det å være hjemmeværende synes jeg er en av samfunnets viktigste oppgaver. Hver og en må selv finne ut om dette er noe som passer for en. Men man skal da heller ikke måtte være avhengig av statlige ytelser over lang tid for å få dette til. Jeg synes det er flott med kontantstøtten som gjør at en del faktisk kan ta det valget å være hjemme, eller jobbe mindre i den perioden barna er minst. Jobber den andre parten, og tjener nok til å forsørge familien, og begge ønsker at den ene skal gå hjemme - så hurra for det!!! Jeg tror ikke Norge går under likevel.

"Før var det nærmest en skam å være avhengig av trygdeytelser med mindre du var pensjonist. Nå er det fler som velger bort arbeid for å ha "fri" og motta trygd i stedet. Og ja, jeg kjenner også flere av den sorten."

Så du tror at den gjengse trygdede har valgt bort arbeid? Den sorten trygdede jeg kjenner er trygdet fordi de ikke hadde noe valg. Enten fordi de ikke har helse til å holde i noen jobb. Eller fordi de ikke har helse til å tilfredstille kravene for å bli attraktiv nok i arbeidslivet.

Og du tror det ikke er skambefengt nok med så mange som slynger ut av seg ting som det du skriver.

Saten har lempet så mye av merarbeidet og kostnadene ved arbeidstakeres sykdom over på arbeidsgiver at de fleste ikke har råd til å ansette folk med skranten helse eller potensielt gravide.

Man snakker om at for få er i arbeid mens man har evighetsstudenter og arbeidsledighet. Forklar meg logikken!

mvh

Jeg tenkte vel ikke akkurat på hjemmeværende mødre når jeg leste dette i avisa. Men jeg synes det er ille at så mange i dette landet lever på trygdeytelser. Jeg tror faktisk velferdssystemet ikke vil tåle det i lengden.

Senest i går hørte jeg om en som hadde sagt opp jobben sin, hun trengte en pause. Hadde en liten stilling (dette er en jeg kjenner). Hun er alene med et barn. Hun ville slappe av en stund nå for hun fikk like mye utbetalt på arb.trygd. Slik er det faktisk noen som tenker, og ikke så rent få.

Jeg har sansen for veldig mye av det SV står for, men dette med å øke sosiale stønader liker jeg ikke. Jeg mener at de som trenger det skal få det. Men ikke alle de som ikke trenger det!! Jeg har sett for mange eksempler på det i tidligere jobb.

Jeg kommer neppe til å stemme SV ;-)

Ok.

Alle sykemeldte og uføretrygdede begynner i jobbe i morgen. De tar med seg krykkene, tablettene, parykkene, rullestolene, assistentene, bleiene, førerhundene, høreaparatene, spyposene, veneflonene med mer og kreker seg på jobb. Det gjør de med glede for da kan sikkert mange mer enn doble sin inntekt og dessuten slippe å lese i avisen annen hver dag om hvilke snyltere og samfunnsfinender de er.

Jo, forresten en liten ting til. Kunne du tenke deg å være en av de mange hundre tusen som da sier opp jobben sin og blir arbeidsledig med halvert inntekt og meldeplikt til trygdebyråkrater slik at det blir plass til de uføre i arbeidslivet?

Etter hvert som du ikke får deg jobb må du gå på sosialkontoret. Men det er vel bare kos.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...