Gå til innhold

Sove i barnehagen - hvor lenge (alder?)

Anbefalte innlegg

Min gutt på 3,5 år sover fortsatt hjemme - sover da i vogn (har en vogn med lang rygg), og han sover da mellom 1-2 timer - oftest 2 timer. Nå har jeg lagt han kl 11.30 og han sover fortsatt godt.

I barnehagen har de hatt store vansker til å få han til å sove, og han er veldig, veldig hyper når han kommer hjem på ettermiddagene.

Han har nå byttet avdeling og der mener de han skal være på hviling med de andre barna - og det er helt greit, selvom jeg ikke tror han kommer til å sove der akkurat - dessuten er hvilingen for seint i forhold til sove-tida hans. En assistent kom til meg å sa at han var ALT for gammel til å sove i vogn, slik at det var ikke aktuelt - jeg liker at han sover i vogn, fordi han da sover ute i frisk luft.

Mandag skal jeg ha samtale med avd.leder fordi han har begynt på ny avdeling - lurer på hva jeg skal si om denne saken...

Hva er deres erfaring med soving og slikt når de har blitt såpass gammel? (3,5 år)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/195903-sove-i-barnehagen-hvor-lenge-alder/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han er selvfølgelig ikke for stor til å sove i en vogn som er stor nok for ham, men det er kanskje ikke klokt at han gjør det i bh. Andre barn kan definere ham som mer "baby" enn det er grunnlag for dersom han er den eneste som sover i vogn og er såpass gammel.

Hvis du mener han trenger søvn på dagen for å få gode dager totalt sett, så synes jeg ikke det er så interessant hva andre måtte mene. Han har sannsynligvis mer strevsomme dager enn de fleste, og det som kan gjøres for å gi ham nok overskudd til å mestre nye ting bør gjennomføres :-)

Gjest Maxine2

Husker da jeg jobbet i en bhg en gang, der var det en gutt i 3-4 års alderen som sov ute i vogn, og mora hentet/brakte han i vogna. Tror kanskje han ble sett på som litt mindre enn han egentlig var pga dette, i tillegg var han en ganske sped gutt.

Mine slutta å sove på dagen når de var rundt 2 år gamle hjemme, rundt 2,5 år i bhg.

De 3-åringene jeg kjenner som fremdeles sover på dagen legger seg relativt seint om kvelden, den ene familien vi kjenner gjør det sånn fordi pappaen pendler og ellers ikke ville rukket å se datteren sin på hverdagene.

I bhg. har de madrasser på gulvet til de store ungene (3+) i hvilestund, de små sover i vogn eller reiseseng/sprinkelseng.

Annonse

Han er selvfølgelig ikke for stor til å sove i en vogn som er stor nok for ham, men det er kanskje ikke klokt at han gjør det i bh. Andre barn kan definere ham som mer "baby" enn det er grunnlag for dersom han er den eneste som sover i vogn og er såpass gammel.

Hvis du mener han trenger søvn på dagen for å få gode dager totalt sett, så synes jeg ikke det er så interessant hva andre måtte mene. Han har sannsynligvis mer strevsomme dager enn de fleste, og det som kan gjøres for å gi ham nok overskudd til å mestre nye ting bør gjennomføres :-)

Har igrunnen ikke tenkt på at de andre barna kan tenke på han som mer baby. Når jeg spør datteren vår om lillebror har sovet, vet hun det ikke - hun vet heller ikke om han har vært i bassenget eller på musikk - som er ting kun han gjør på avdelingen - derfor har jeg kanskje trodd at de andre ungene ikke bryr seg så hardt om hva andre unger gjør(?). Det samme gjelder hva de andre har med av mat osv - ser ikke ut til at mine barn bryr seg om hva andre barn får/ikke får. Trodde slike ting kom seinere enn akkurat i barnehagen?

Har igrunnen ikke tenkt på at de andre barna kan tenke på han som mer baby. Når jeg spør datteren vår om lillebror har sovet, vet hun det ikke - hun vet heller ikke om han har vært i bassenget eller på musikk - som er ting kun han gjør på avdelingen - derfor har jeg kanskje trodd at de andre ungene ikke bryr seg så hardt om hva andre unger gjør(?). Det samme gjelder hva de andre har med av mat osv - ser ikke ut til at mine barn bryr seg om hva andre barn får/ikke får. Trodde slike ting kom seinere enn akkurat i barnehagen?

De eldre barnehagebarna har ofte klare oppfatninger om andre barn. Og i alle barnemiljøer er mye "status" knyttet til alder og størrelse (og til andre barns persepsjon av dette).

Barn som sliter trenger ofte litt drahjelp til å få høynet sin status - samtidig som man må passe på å motvirke ting som unødvendig trekker ned. Jeg vet ikke om dette med soving i vogn fremover vil kunne virke negativt, men hadde litt assosiasjoner i den retningen når jeg leste det du skrev.

Vesla mi sluttet med dagsoving da ho var drøye 2 1/2 år. Har aldri sovet i vogn, så jeg fryktet at det ville bli et problem da ho skulle begynne i barnehagen (heldigvis sluttet ho med dagsoving før det)

Uansett synes jeg du skal si nøyaktig hva du mener om saken. Barnehagen må føye seg en del, og du må føye dege litt slik at sovingen passer med "rytmen" i barnehagen.

Vesla vår slutte å sove i bhg da hun var 2 1/2 år. Hun sov fremdeles godt både hjemme og i bhg, og trengte nok søvnen, men barnehagen presset på for at vi skulle kutte ut sovinga da. De mente bl.a. at utetiden hennes ble så mye redusert at hun "hang etter" noe fysisk (pga mangel på lek osv). Ja, ja, dem om det, men iallfall ble det slutt på sovingen hennes da, etterhvert også hjemme, men i den første mnd etterpå måtte hun ta seg igjen på søvn i helgene. Hun var stuptrøtt på ettermiddagene, men alt i alt gikk det veldig greit og det var en riktig avgjørelse, sett i ettertid.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...