Gå til innhold

Skolemelk og skolefrukt - noen spørsmål

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er deres unger med i ordningene, og er dere fornøyd?

Datteren vår fikk jordbærmelk på fredagen, og hun likte den slett ikke - hvilken melk er det - noen som vet? (hun liker veldig godt Litago, så jeg tenker at denne melka da må smake temmelig annerledes).

Spiser barna frukten, og blir den skjært opp til ungene, eller får de utlevert frukt de må rense selv f.eks?

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

12

• kaffepiken

10

• waxo

6

• tiliti

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Første året var storesøster med på skolemelkordningen, valgte da Tine`s jordbærmelk, det siste halve året orket hun omtrent ikke synet av den, så da var det med en saftflaske hjemmefra, noe vi har fortsatt med. Vanlig melk ville hun ikke ha på skolen.

Fruktordningen er hun fortsatt med på. Om de delte frukten da de var 6 åringer vet jeg ikke, det var iallefall ikke noe krav fra oss. Men mulig de gjør det slik at de kan velge litt forskjellig.

Skrevet

Første året var storesøster med på skolemelkordningen, valgte da Tine`s jordbærmelk, det siste halve året orket hun omtrent ikke synet av den, så da var det med en saftflaske hjemmefra, noe vi har fortsatt med. Vanlig melk ville hun ikke ha på skolen.

Fruktordningen er hun fortsatt med på. Om de delte frukten da de var 6 åringer vet jeg ikke, det var iallefall ikke noe krav fra oss. Men mulig de gjør det slik at de kan velge litt forskjellig.

Ja - tenkte mer på at dersom de deler frukten spises det mer, det ser mer delekat ut og da får ungene litt forskjellig! Sjelden at datteren min spiser et helt eple når hun får det i hånda, men deler jeg det opp går det raskt unna. (slik er det forøvrig med voksne også på møter og kurs og sånt, der går fruktfatene kjappt unna dersom man har delt opp frukten)

Skrevet

På skolen til sønnen min (Oslo) har ikke skolemelkordningen kommet helt igang ennå, men vi har fått informasjon om at man kan velge melketype. Alt kommer fra Tine, så da er det Tine sin jordbærmelk det er snakk om.

Se www.skolemelk.no og trykk på "Om skolemelkordninga" og "For skolen". Der får du opp hvilke typer man kan velge mellom. Jeg tror det er hver enkelt skole som bestemmer hvilke typer melk de vil ta inn, så det er ikke sikkert "din" skole tar inn alle typene.

Når det gjelder skolefrukt, er ikke skolen til sønnen min med på denne. Det synes jeg er greit, for vi har uansett mye frukt hjemme for å sende med minsten i barnehagen og da sender vi også med skolegutten frukt. Slik vet vi også nøyaktig hva slags frukt han får og vi kan skjære opp til ham hjemmefra.

Skrevet

Min tredjeklassing tåler ikke særlig godt vanlig melk, så da er jodbærmelka bedre. I starten likte hun den, men etter jul tok hun med seg melka hjem, uåpna. Nå i år vil hun ikke ha jordbærmelk lengre. Synes den er kvalmende...

Skrevet

Er det vanlig å sende med saft på skolen???

Eldste jenta her har ikke melk på skolen lenger. Hadde det de to første årene, men etter flere episoder med dårlig kjøle og sur melk har ho fått fullstendig vegring mot melk.

Nå sender jeg bare med en plastikk kopp som hun kan fylle med vann, ellers har de vann på gangen.

Hjemme drikker hun biola.

Prøver igjen med melk på hun som begynte på skolen nå og håper de har fått orden på kjøla.

Jordbær melka fra tine er forresten skikkelig ekkel!!!

Hilsen

Skrevet

Eldste jenta her har ikke melk på skolen lenger. Hadde det de to første årene, men etter flere episoder med dårlig kjøle og sur melk har ho fått fullstendig vegring mot melk.

Nå sender jeg bare med en plastikk kopp som hun kan fylle med vann, ellers har de vann på gangen.

Prøver igjen med melk på hun som begynte på skolen nå og håper de har fått orden på kjøla.

Hilsen

Det er ikke lov å ha med saft på skolen sønnen min går på.

Enten melk, vann eller juice.

Skrevet

Han var med på fruktordningen bare det første året. Vi har valgt å droppe det fordi det var mye dårlig frukt med flekker på, og ensidig utvalg. Frukten ble ofte ikke spist. Frukten ble ikke delt opp.

Det er jo ikke mye jobb å kjøpe inn litt frukt å sende med på skolen, da kan han velge selv i butikken.

Han drikker ikke melk, men første året betalte vi for juice via melkebestillingen. Ulempen var at det ble samme sort juice hver dag, kjedelig og ensformig. I fjor sendte vi med juice hjemmefra istedet.

Skrevet

Hilsen

Her er det iallefall vanlig med saft ..... ser ikke noen grunn til at det ikke skulle være det .....

Da jeg gikk på skolen var det ingen melkeordning, så da hadde vi enten med oss oboy (eneste måte å få i seg lunka melk på det, isj og æsj .... ) eller saft.

Skrevet

Det er ikke lov å ha med saft på skolen sønnen min går på.

Enten melk, vann eller juice.

Sånn tror jeg det er hos oss også, og det er like greit.

Skrevet

Hilsen

Vi pleier alltid å sende med juice, men en sjelden gang sender jeg med saft hvis vi har glemt å kjøpe juice og det er tomt. Hadde blitt irritert om skolen skulle begynt å forby det, får være måte på hva skoler og barnehager skal drive og detaljstyre.

Skrevet

Her er det iallefall vanlig med saft ..... ser ikke noen grunn til at det ikke skulle være det .....

Da jeg gikk på skolen var det ingen melkeordning, så da hadde vi enten med oss oboy (eneste måte å få i seg lunka melk på det, isj og æsj .... ) eller saft.

Sikkert bare jeg som har noe imot saft :-)

Her drikker vi kanskje saft et par ganger i året. Har saft på hytta men den er nesten gjengrodd og klar for søpla. Blir ikke brukt så masse selv om vi er der hver helg.

Skrevet

Vi pleier alltid å sende med juice, men en sjelden gang sender jeg med saft hvis vi har glemt å kjøpe juice og det er tomt. Hadde blitt irritert om skolen skulle begynt å forby det, får være måte på hva skoler og barnehager skal drive og detaljstyre.

Synes det er like greit om det forbys jeg.

Da slipper man rundene om at alle andre har med på akkurat denne saken iallefall :-)

Skrevet

Hehe, det var forbudt når jeg gikk på skolen. Fikk ikke lov å ha med o'boy til melka heller.

Jeg begynte på barneskolen i 1986

Skrevet

Her drikker vi kanskje saft et par ganger i året. Har saft på hytta men den er nesten gjengrodd og klar for søpla. Blir ikke brukt så masse selv om vi er der hver helg.

Vi drikker noe saft hos oss. Sukkerfri riktignok, men inntil pizzaen på lørdagskveldene så er det saft, til middagene i uka er det vann, saft til nistedrikke og turdrikke.

Brus derimot har vi sjeldent i huset.

Skrevet

Ungene har vært med i melkeordningen i alle år.

Et år hadde den ene sjokoladepulver med for å blande i.

Et par ganger har de fortalt at de ikke hadde fått melk for det var ikke noe der, den var sur ol.

Fruktordningen har de valg å ha/ikke ha sånn opp og ned.

Det er "vanlig" frukt, med det menes hel frukt - eple, pære mm. - som de evnt. må skrelle ol selv.

Ikke noe problemer med frukten foreløbig, men det er ikke alltid den blir spist opp.

Utover det så tegnes abb. for et halvår om gangen slik at forandringer kan gjøres over jul om det er ønskelig.

:)

Skrevet

Sånn tror jeg det er hos oss også, og det er like greit.

Tror jeg også. Det hadde ihvertfall vært mye vanskeligere for meg å forklare sønnen min hvorfor han ikke fikk ha med saft, hvis andre hadde det med. Selv om jeg hadde stått på mitt allikevel :)

Skrevet

Poden drikker ikke melk. liker ikke appelsinjuice og er kresen på frukt - spiser bananer og epler da og gulrot... Så han er ikke med på noen ordning, men får med seg gulrot hjemmefra og drikker vann på skolen.

Skrevet

Minstemann har kun mulighet til å få melk på skolen. Dette har jeg valg bort fordi alle ungene mine har en tendens til melkeintoleranse så jeg vil helst at de skal drikke så lite melk som mulig.

Isteden drikker han vann eller utvannet eplejuice på skolen.

Skrevet

Jeg har ikke saft hjemme. Valget står mellom eplejuice, melk eller vann. Som regel drikker han vann når han er tørst.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...