Gå til innhold

Skolemelk og skolefrukt - noen spørsmål

Anbefalte innlegg

Tror jeg også. Det hadde ihvertfall vært mye vanskeligere for meg å forklare sønnen min hvorfor han ikke fikk ha med saft, hvis andre hadde det med. Selv om jeg hadde stått på mitt allikevel :)

Ja, helt enig! Det skaper helt unødvendige konflikter.

Fortsetter under...

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

12

• kaffepiken

10

• waxo

6

• tiliti

4

Mest aktive i denne tråden

Vi drikker noe saft hos oss. Sukkerfri riktignok, men inntil pizzaen på lørdagskveldene så er det saft, til middagene i uka er det vann, saft til nistedrikke og turdrikke.

Brus derimot har vi sjeldent i huset.

Den sukkerfrie saften (Fun light) har vi problemer med å få i oss hos oss, synes den smaker så kunstig. Nå drikker vi veldig lite saft så de få gangene det skjer drikker vi husholdningssaft eller solbærsirup med god samvittighet. :o)

Vi har kun melkeordning på skolen. Vi krysser av på høste for hvilken melk de skal ha, så får de det gjennom hele året. Mi jente drikker lettmelk.

På skolen hun gikk på før hadde de også fruktordning, da fikk de en hel frukt hver dag, ikke oppdelt.

Nå sender jeg med henne frukt eller grønnsaker, synes det fungerer like greit for oss. Kanskje verre for de som er distre og glemmer det meste.

Synes det er like greit om det forbys jeg.

Da slipper man rundene om at alle andre har med på akkurat denne saken iallefall :-)

Skjønner det :o)

Jeg syns det går greit å ha saft hjemme jeg. Men jeg hadde vel også latt være å handle det inn om det ble en stadig kilde til konflikt ja.

Jeg forteller dem at når de blir voksne kan de drikke saft til det tyter ut av ørene om de vil.. De gleder seg til å bli voksne! ;o)

Hehe, det var forbudt når jeg gikk på skolen. Fikk ikke lov å ha med o'boy til melka heller.

Jeg begynte på barneskolen i 1986

er like gamle eg å du :-) Eg begynte også i første klasse i 1986 :-)) Me fekk heller ikkje lov å ha oboy med oss på skulen :-(

Annonse

Vi har meldt oss på, men skulle ønske at det var litt mer å velge på hver dag og litt større variasjon generelt. Helst ville jeg hatt en balnding av oppskåret frukt, men jeg har ikke meldt meg frivillig til å komme bort å skjære frukten hver dag.

Lurer på hva det ville kostet med oppskåret frukt.

mvh

Vi pleier alltid å sende med juice, men en sjelden gang sender jeg med saft hvis vi har glemt å kjøpe juice og det er tomt. Hadde blitt irritert om skolen skulle begynt å forby det, får være måte på hva skoler og barnehager skal drive og detaljstyre.

Problemet med saft, o'boy og annet snop er at det skaper press på de som ikke får det.

Man får evindelige hvorfor kan ikke jeg også diskusjoner hjemme. Jeg vil absolutt ikke at barna skal venne seg til søte drikker til vanlig. Sukker får de nok av ellers.

Slik sett er det ikke helt en privatsak hva man putter i matboksen og drikkeflaska.

mvh

Den sukkerfrie saften (Fun light) har vi problemer med å få i oss hos oss, synes den smaker så kunstig. Nå drikker vi veldig lite saft så de få gangene det skjer drikker vi husholdningssaft eller solbærsirup med god samvittighet. :o)

Husholdningssaften har også kommet i Light versjon, så det er den det drikkes her.

Bare mor som drikker FunLight, etter et par GR-kurs ;o)

Problemet med saft, o'boy og annet snop er at det skaper press på de som ikke får det.

Man får evindelige hvorfor kan ikke jeg også diskusjoner hjemme. Jeg vil absolutt ikke at barna skal venne seg til søte drikker til vanlig. Sukker får de nok av ellers.

Slik sett er det ikke helt en privatsak hva man putter i matboksen og drikkeflaska.

mvh

Jeg er ikke enig i at løsningen på dette prolemet er å forby alle mulige ting. Unger kan fint lære seg at hver familie har forskjellige regler og måter å gjøre ting på.

Selv vokste jeg opp i et vegetarianerhjem. Jeg gikk ikke og maste om kjøttpålegg selv om de andre hadde det på matpakka. Hos oss hadde vi ikke sånt fordi det ikke var sunt. Punktum. Jeg tok ikke skade av det. Jeg tror ikke de andre barna tar skade nå heller, hvis jeg en gang hver 3.måned sender med saft på skolen :o) Jeg kan selv klare å vurdere hva som er bra for barnet mitt og jeg tror mer på opplysningsvirksomhet enn forbud og rigide regler.

Jeg er ikke enig i at løsningen på dette prolemet er å forby alle mulige ting. Unger kan fint lære seg at hver familie har forskjellige regler og måter å gjøre ting på.

Selv vokste jeg opp i et vegetarianerhjem. Jeg gikk ikke og maste om kjøttpålegg selv om de andre hadde det på matpakka. Hos oss hadde vi ikke sånt fordi det ikke var sunt. Punktum. Jeg tok ikke skade av det. Jeg tror ikke de andre barna tar skade nå heller, hvis jeg en gang hver 3.måned sender med saft på skolen :o) Jeg kan selv klare å vurdere hva som er bra for barnet mitt og jeg tror mer på opplysningsvirksomhet enn forbud og rigide regler.

Om du sender saft med barnet hver 3. mnd. tror jeg ikke noen tar _skade_ av det. Heller ikke om du sender saft med hver eneste dag. Men hvis du og mange med deg sender saft med hver dag, skaper det et press for at alle skal få det. Det kan skape ganske utrivelige situasjoner. Og det kan rive ned holdninger vi har jobbet i årevis med å bygge opp. Her i huset drikker vi vann eller melk til hverdags.

Det kan ikke sammenlignes med å være vegitarianer. Da har man på en måte meldt seg ut av noe. Saft er ikke noe som barna aldri får, men noe vi begrenser i stor grad. Vi er ikke utmeldt av saftklubben, vi har bare begrenset medlemsskap. Hadde du smakt kjøtt da du var barn? Satt du å sjesset på salamipølsa ved nabopulten.

Jeg tror du er fullt kompatibel til å gjøre gode valg for dine barn. Det legger jeg meg ikke oppi. Jeg legger meg heller ikke oppi det om du skulle gjøre dårlige og usunne valg for dine barn. Det er ikke midt bord.

Men det vi putter av spiselig og drikkelig i sekken til barna våre er med å skape et miljø og holdninger for mange andre. Der kan noen felles kjørregler være greit. Skolen er et sted man i liten grad har valgt. Da er det særlig viktig at det ikke skapes press på ting mange foreldre ikke ønsker for ungene.

Du var kanskje et vidunderbarn som i liten grad lot deg påvirke av hva de andre hadde og gjorde. Andre barn kan slite med både at de får i seg for mye usunt og at de lett lar seg påvirke av hva andre har.

Så jeg synes saftforbud er helt greit. Det gjør vår hverdag lettere. Men på vår skole er det noe som formidles til foreldrene. Jeg kan ikke helt se for meg at de trivelige lærerne går rundt å sjekker hva ungene har i drikkeflaska og skriker opp om det inneholder sukker. Det er heller ikke en regel som går på å fortelle foreldrene på generelt grunnlag hva ungene bør spise og drikke. Det går på å ta hensyn til hverandre. Det synes jeg ikke er så urimelig. Så får du for min del gjerne helle i ungene tre liter saft når de kommer hjem.

mvh

Om du sender saft med barnet hver 3. mnd. tror jeg ikke noen tar _skade_ av det. Heller ikke om du sender saft med hver eneste dag. Men hvis du og mange med deg sender saft med hver dag, skaper det et press for at alle skal få det. Det kan skape ganske utrivelige situasjoner. Og det kan rive ned holdninger vi har jobbet i årevis med å bygge opp. Her i huset drikker vi vann eller melk til hverdags.

Det kan ikke sammenlignes med å være vegitarianer. Da har man på en måte meldt seg ut av noe. Saft er ikke noe som barna aldri får, men noe vi begrenser i stor grad. Vi er ikke utmeldt av saftklubben, vi har bare begrenset medlemsskap. Hadde du smakt kjøtt da du var barn? Satt du å sjesset på salamipølsa ved nabopulten.

Jeg tror du er fullt kompatibel til å gjøre gode valg for dine barn. Det legger jeg meg ikke oppi. Jeg legger meg heller ikke oppi det om du skulle gjøre dårlige og usunne valg for dine barn. Det er ikke midt bord.

Men det vi putter av spiselig og drikkelig i sekken til barna våre er med å skape et miljø og holdninger for mange andre. Der kan noen felles kjørregler være greit. Skolen er et sted man i liten grad har valgt. Da er det særlig viktig at det ikke skapes press på ting mange foreldre ikke ønsker for ungene.

Du var kanskje et vidunderbarn som i liten grad lot deg påvirke av hva de andre hadde og gjorde. Andre barn kan slite med både at de får i seg for mye usunt og at de lett lar seg påvirke av hva andre har.

Så jeg synes saftforbud er helt greit. Det gjør vår hverdag lettere. Men på vår skole er det noe som formidles til foreldrene. Jeg kan ikke helt se for meg at de trivelige lærerne går rundt å sjekker hva ungene har i drikkeflaska og skriker opp om det inneholder sukker. Det er heller ikke en regel som går på å fortelle foreldrene på generelt grunnlag hva ungene bør spise og drikke. Det går på å ta hensyn til hverandre. Det synes jeg ikke er så urimelig. Så får du for min del gjerne helle i ungene tre liter saft når de kommer hjem.

mvh

Jeg var dessverre ikke noe vidunderbarn nei :o) Skal ikke gå mer inn på det, men jeg kjenner at det stritter i meg hvis noen prøver å diktere meg hva jeg skal få lov til å servere mine barn. Eller komme med felles leggetid for alle barna i gata slik at foreldrene skal slippe konflikter med barna sine. Eller felles regler for hvorvidt is kan spises utendørs på steder hvor det kan observeres av andre barn. Osv osv...

Bare for å dra ting litt ut på viddene her ;o)

Annonse

er like gamle eg å du :-) Eg begynte også i første klasse i 1986 :-)) Me fekk heller ikkje lov å ha oboy med oss på skulen :-(

Jeg begynte på skolen i 1988 og det var ingen som nektet oss å ha med Oboy til å ha i melka. Det skjedde ikke hver dag, men det var ganske mange i klassen som hadde det med innimellom.

Jeg var dessverre ikke noe vidunderbarn nei :o) Skal ikke gå mer inn på det, men jeg kjenner at det stritter i meg hvis noen prøver å diktere meg hva jeg skal få lov til å servere mine barn. Eller komme med felles leggetid for alle barna i gata slik at foreldrene skal slippe konflikter med barna sine. Eller felles regler for hvorvidt is kan spises utendørs på steder hvor det kan observeres av andre barn. Osv osv...

Jo, det var å trekke det litt ut på viddene ja. ;-) Ganske langt borte fra det lille måltidet på skolen, der jeg faktisk ikke har noe valg om hvem barna mine skal være sammen med. Skolen er et i utgangspunktet regulert område. Det er ikke gata og slettes i gågata i byen.

Men jeg må ha lov å be deg om at barna dine ikke ringer på hos oss etter et visst tidspunkt.

Og om du gir dine unger is når de er sammen med mine, så for all del; putt is i mine også! Ellers kommer de hylende hjem. For jeg har lært dem at det man spiser sammen med andre, deler mann. ;-)

mvh

Om du sender med datra di saft på skolen og hun drikker den i fred og ro uten å annonsere det, bryr det meg ikke en plass. Jeg er altså ingen tilhenger av å kontrollere hva ungene spiser og drikker.

Det er når hele klasse sitter å diskuterer hva de får å drikke, saft, o'boy, brus... Får du bare vann du da! at jeg synes det er et problem. Det skaper et gruppepress som jeg vil være forskånet for på skolen.

mvh

Om du sender med datra di saft på skolen og hun drikker den i fred og ro uten å annonsere det, bryr det meg ikke en plass. Jeg er altså ingen tilhenger av å kontrollere hva ungene spiser og drikker.

Det er når hele klasse sitter å diskuterer hva de får å drikke, saft, o'boy, brus... Får du bare vann du da! at jeg synes det er et problem. Det skaper et gruppepress som jeg vil være forskånet for på skolen.

mvh

Kanskje vi også burde innføre skoleuniformer i samme slengen da, slik at forledrene slipper mas om merkeklær?

Kanskje vi også burde innføre skoleuniformer i samme slengen da, slik at forledrene slipper mas om merkeklær?

Bare hvis vi gjør dem så kjedelige, ukledelige og umoderne at vi får alle ungene til å hate dem.

Felles skjebne felles trøst.

;-)

For meg er ikke dette et alt eller ingenting prinsipp. Det er det visst for deg.

mvh

Sikkert bare jeg som har noe imot saft :-)

Her drikker vi kanskje saft et par ganger i året. Har saft på hytta men den er nesten gjengrodd og klar for søpla. Blir ikke brukt så masse selv om vi er der hver helg.

Her er det vann eller melk til hverdags. Juice iblant, men den har en tendens til å bli gammel.

Jeg tenker som så at når man ikke bemler i seg sukker til hverdags, har man større anledning til å spise søte gode ting.

;-)

Her er det iallefall vanlig med saft ..... ser ikke noen grunn til at det ikke skulle være det .....

Da jeg gikk på skolen var det ingen melkeordning, så da hadde vi enten med oss oboy (eneste måte å få i seg lunka melk på det, isj og æsj .... ) eller saft.

Da jeg gikk på skolen var det melk eller vann som gjalt. Søt drikk var for spesielle anledninger. Så satte vi desto større pris på det da.

Her vi bor er det godt rent vann. Ser ingen grunn til å gi ungene uvanen med søt drikk som tørstedrikk.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...