Gå til innhold

Å, jeg blir sååå lei :o(

Anbefalte innlegg

Gjest aldri sulten jo
Skrevet

HVER eneste dag, til HVER eneste middag, så sitter 10-åringen å pirker i maten, enten liker hun ikke maten (jeg lager vanlig mat, men noen ganger har hun bestemt seg for å ikke like maten bare ... ), eller så er hun ikke sulten .......

Nå har vi hatt pizza, pirket bare i den å sa hun ikke var sulten, (vi har ikke spist siden kl 1400 idag, så hun må jo være sulten). Jeg blei så irritert nå at noe lørdagsgodteri for henne er ikke satt fram enda, lillesøster spiste derimot to stykker pizza å koser seg nå med godteriet sitt.

Storesøster sitter å surmuler å, slenger noen blikk på pizzaen sin før hun skuler surt bort på meg.

Har du noen tips .... ?

Gjest trultemor25
Skrevet

Hun har ikke fått noen syke tanker om at hun skal slanke seg da?

Skrevet

Snakke litt med henne _uten_ å bebreide henne for at hun ikke spiser?

Er ikke rent uvanlig at 10-åringer har slanketanker nåtildags!

Eller har hun en eller annen ukjent matallergi, som gjør at hun får vondt i magen eller noe sånn?

Er hun deprimert? Depresjon kan vises som endret spisemønster hos barn (og voksne og for den sakens skyld!).

Tror du kan tjene på å ikke lage maten til noe "kampområde", og jeg er skeptisk til at du straffer henne for ikke å spise, så lenge du ikke vet _hvorfor_.

Hadde hun spist godteriet hvis hun fikk det?

Er hun "bare kresen" kan man vel sette hardt mot hardt en stund, så spiser hun vel når hun blir sulten nok, men det synes jeg er veldig farlig å gjøre så lenge du ikke vet helt sikkert! Hun kan jo raskt bli underernært!

Dersom dette ikke løser seg, synes jeg du skal søke hjelp hos helsetjenesten på skolen, eller hos en lege.

Lykke til!

Skrevet

Eller har hun en eller annen ukjent matallergi, som gjør at hun får vondt i magen eller noe sånn?

Er hun deprimert? Depresjon kan vises som endret spisemønster hos barn (og voksne og for den sakens skyld!).

Tror du kan tjene på å ikke lage maten til noe "kampområde", og jeg er skeptisk til at du straffer henne for ikke å spise, så lenge du ikke vet _hvorfor_.

Er hun "bare kresen" kan man vel sette hardt mot hardt en stund, så spiser hun vel når hun blir sulten nok, men det synes jeg er veldig farlig å gjøre så lenge du ikke vet helt sikkert! Hun kan jo raskt bli underernært!

Dersom dette ikke løser seg, synes jeg du skal søke hjelp hos helsetjenesten på skolen, eller hos en lege.

Lykke til!

Er enig med deg i at maten ikke må bli noen kamparena, men her i huset får ingen lørdagsgodt på tom mage. Spiser ikke ungne, holder vi dem også unna søtsaker og annet snop for at ikke dette skal få erstatte maten. Det er ikke en straff, bare en fornuftig konsekvens.

mvh

Skrevet

Er hun frisk?

Hva med å prøve å ignorere det for en periode. Server maten og lat som du ikke er interessert i hvor mye hun spiser. Men hold tilbake snop slik at det ikke får erstatte maten.

Kan det være hun kjøper seg mat snop før hun kommer hjem fra skolen?

Er det en maktkamp på gang mellom dere?

Kan hun ha fått noen forskrudde slanketanker?

En mamma man føler overvåker hva man spiser, enten mammaen synes det er for mye eller for lite, kan vekke uante mengder trass.

Har man en mamma man vet man kan tirre ved å ikke spise, er nettopp det et naturlig valg om man vil trosse, straffe etc.

mvh

Skrevet

Vel, jeg synes det kan være skummelt å "straffe" for ikke å spise...

Vi har forskjellig behov av mat i perioder.

Om jenta ikke spiser godter, boller og annet "rusk" mellom måltidene så kan det helt enkelt være at hun ikke er sulten. Da er det jo litt ille å straffe da.

Ser virkelig ikke for meg at et sultent barn lar vær å spise måltid etter måltid om det er vanlig god mat som serveres.

Har selv en matlei gutt, dvs. han har i perioder svært liten matlyst/matglede.

Så kan han få en eller annen god middag eller noe og ete som en arbeidkar :)

Synes du skal se ann hva jenta spiser mellom måltidene jeg, la henne få ta til seg lite - som skal spises opp - og la ting komme seg av seg selv etterhvert.

Greit å ikke gi saft og sjokolademelk dagtid også, for det er godt så da drikker de gjerne mer, og det metter.

Så mitt råd er derfor : vann som tørstedrikk til vanlig, la henne få ta til seg litt mat på måltidene, og fy fy til alle mellommåltider.

Da synes jeg virkelig at jenta fortjener lørdagsgodiset sitt ;)

Gjest Knoll&tott
Skrevet

Om jenta ikke spiser godter, boller og annet "rusk" mellom måltidene så kan det helt enkelt være at hun ikke er sulten. Da er det jo litt ille å straffe da.

Ser virkelig ikke for meg at et sultent barn lar vær å spise måltid etter måltid om det er vanlig god mat som serveres.

Synes du skal se ann hva jenta spiser mellom måltidene jeg, la henne få ta til seg lite - som skal spises opp - og la ting komme seg av seg selv etterhvert.

Greit å ikke gi saft og sjokolademelk dagtid også, for det er godt så da drikker de gjerne mer, og det metter.

Så mitt råd er derfor : vann som tørstedrikk til vanlig, la henne få ta til seg litt mat på måltidene, og fy fy til alle mellommåltider.

vi har stikk motsatt problem her i huset :-( har en liten en på ni år som spiser til vi tar vekk maten... Virker som om han aldri blir mett... Hva er det som gjør det der egentlig?

Gjest aldri sulten jo
Skrevet

Hun har ikke fått noen syke tanker om at hun skal slanke seg da?

Slanking er det nok ikke, hun er ei helt normal høy og tynn jente. Egentlig har jeg aldri hørt venninnegjengen har snakket slanking.

Hun spiste tilslutt pizzastykket sitt, og koste seg med godteriet.

Men jeg blir så lei at det alltid må bli en diskusjon før hun spiser maten sin.

Gjest aldri sulten jo
Skrevet

Vi spiser ikke annet enn evt. frukt mellom måltidene her. Jeg har ikke annet i skapene. Men de går ikke å småspiser dette hele dagene.

Hun spiste tilslutt maten sin ikveld, og fikk da godteriet sitt.

Jeg syns på en måte ikke at jeg straffer henne, hun er 10 år, og *skjønner* hva vi mener.

Gjest aldri sulten jo
Skrevet

Er hun frisk?

Hva med å prøve å ignorere det for en periode. Server maten og lat som du ikke er interessert i hvor mye hun spiser. Men hold tilbake snop slik at det ikke får erstatte maten.

Kan det være hun kjøper seg mat snop før hun kommer hjem fra skolen?

Er det en maktkamp på gang mellom dere?

Kan hun ha fått noen forskrudde slanketanker?

En mamma man føler overvåker hva man spiser, enten mammaen synes det er for mye eller for lite, kan vekke uante mengder trass.

Har man en mamma man vet man kan tirre ved å ikke spise, er nettopp det et naturlig valg om man vil trosse, straffe etc.

mvh

Hun er frisk som en fisk :o).

Mulig hun terger på meg, ja. Er vel i "den rette alderen nå" :o)

Slanking, nei, hun er et normalt barn i både høyde og vekt. Har heller ikke hørt venninnegjengen snakket om slanking.

Hun spiste etterhvert opp maten sin, og fikk godteriet.

Men jeg blir så lei at det omtrent alltid blir mas rundt maten ....

Gjest aldri sulten jo
Skrevet

Lykke til!

Hun spiste maten sin etterhvert, og har kost seg med godteriet :o)

Jeg har ikke merket meg noe av det du skriver ....

Jeg blir bare så lei maset rundt måltidene. Jeg vet hva barna mine liker av mat, men altså noen ganger så liker hun det plutserlig ikke.

Gjest la henne være
Skrevet

Tenk om noen tok fra deg noe du har gledet deg til fordi du ikke hadde matlyst? Du legger opp til spiseforstyrrelser ved å lage så mye vesen av at hun ikke spiser.

Skrevet

Hun er frisk som en fisk :o).

Mulig hun terger på meg, ja. Er vel i "den rette alderen nå" :o)

Slanking, nei, hun er et normalt barn i både høyde og vekt. Har heller ikke hørt venninnegjengen snakket om slanking.

Hun spiste etterhvert opp maten sin, og fikk godteriet.

Men jeg blir så lei at det omtrent alltid blir mas rundt maten ....

Er det mulig at du bare rett og slett lar vær å mase både med munnen og med blikket? Jeg burde vel fjernet _bare_ fra den setningen. ;-)

Fortsett å være konsekvent på at det ikke blir spesialservering og heller ikke snop på tom mage. Ignorer det for øvrig.

Fisling med maten er til å bli fullstendig gal av. Særlig om det kommer i en form av bebreidelse mot mor. Men prøv å ikke la deg provosere. Er hun frisk som en fisk tåler hun sikkert å spise litt mindre i en periode, til hun går lei av å demonstrere, hvis det er det hun holder på med.

Hun kan ha fått noen forskrudde slankeideer, men det stemmer ikke helt med at hun vil ha godteri.

Er hun ellers fornøyd, eller er hun generelt missfornøyd og du rangerer på listen over verdens 10 teiteste?

mvh

Gjest aldri sulten jo
Skrevet

Er det mulig at du bare rett og slett lar vær å mase både med munnen og med blikket? Jeg burde vel fjernet _bare_ fra den setningen. ;-)

Fortsett å være konsekvent på at det ikke blir spesialservering og heller ikke snop på tom mage. Ignorer det for øvrig.

Fisling med maten er til å bli fullstendig gal av. Særlig om det kommer i en form av bebreidelse mot mor. Men prøv å ikke la deg provosere. Er hun frisk som en fisk tåler hun sikkert å spise litt mindre i en periode, til hun går lei av å demonstrere, hvis det er det hun holder på med.

Hun kan ha fått noen forskrudde slankeideer, men det stemmer ikke helt med at hun vil ha godteri.

Er hun ellers fornøyd, eller er hun generelt missfornøyd og du rangerer på listen over verdens 10 teiteste?

mvh

Hun er egentlig verdens besteste jente :o), stort sett blid og fornøyd, selvfølgelig har hun sine dager, men det regner jeg med.

Jeg skal prøve å overse hele spiseproblemene framover, så kanskje det "årnær" seg :o)

Ha en fortsatt fin lørdagskveld !

Skrevet

Hun er egentlig verdens besteste jente :o), stort sett blid og fornøyd, selvfølgelig har hun sine dager, men det regner jeg med.

Jeg skal prøve å overse hele spiseproblemene framover, så kanskje det "årnær" seg :o)

Ha en fortsatt fin lørdagskveld !

Lykke til!

Du har et godt utgangspunkt. Kan hende er hun bare litt matlei og dermed småfrustrert over å ikke få det hun vil når hun vil i matveien. (Hvorfor kan ikke mamma lage...?)

Vi koste oss med reker i kveld. ;-)

God helg!

Skrevet

Hun spiste maten sin etterhvert, og har kost seg med godteriet :o)

Jeg har ikke merket meg noe av det du skriver ....

Jeg blir bare så lei maset rundt måltidene. Jeg vet hva barna mine liker av mat, men altså noen ganger så liker hun det plutserlig ikke.

Høres jo litt mer "harmløst" ut enn jeg trodde først, ja!

Men - har DU alltid LYST til å spise ALT du egentlig liker?

Selv er jeg sånn at selv om jeg LIKER feks fiskepudding, gulrøtter og is, så er det slett ikke alltid jeg vil spise det allikevel...

Noen ganger byr det meg bare helt i mot, selv om det kan smake en annen gang. Kanskje det er sånn jenta di er?

uansett - bon apetitt!

Skrevet

Mitt råd: La mat være ernæring, ikke hverken belønning eller straff, og ikke et tema for oppdragelse eller maktkamp. Mao. server vanlig mat til alle måltider og ingenting mellom måltidene, ignorer småspising/pirking (men du må selvfølgelig kunne korrigere uønsket oppførsel ved måltidene dersom det skjer). Vær tydelig på at du respekter hennes avgjørelse om at hun ikke er sulten, men følg opp eventuelle medisinske eller sosiale årsaker til manglende matlyst dersom det strekker seg over tid. Ikke diskuter/krangle om mat med henne, det ødelegger det lille som måtte være av matlyst, og blir også ukoselig for den øvrige familien

Lørdagsgodt skal etter min oppfatning serveres fordi det er lørdag, ikke fordi noen har vært "flinke" og spist opp maten sin.

Hos oss serveres det godteri fordi det er lørdag, bursdag eller jul/påske. Det gis aldri utenom som belønning for fin oppførsel eller prestasjon (belønningen er i så tilfelle opplevelser eller ting de har ønsket seg, aldri noe spiselig), og tas aldri bort som straff for uønsket oppførsel.

Ikke lett å gjennomføre i praksis, men jeg har stor tro på metoden.

Skrevet

Vi spiser ikke annet enn evt. frukt mellom måltidene her. Jeg har ikke annet i skapene. Men de går ikke å småspiser dette hele dagene.

Hun spiste tilslutt maten sin ikveld, og fikk da godteriet sitt.

Jeg syns på en måte ikke at jeg straffer henne, hun er 10 år, og *skjønner* hva vi mener.

"Hun spiste tilslutt maten sin ikveld, og fikk da godteriet sitt.

Jeg syns på en måte ikke at jeg straffer henne, hun er 10 år, og *skjønner* hva vi mener."

Men da spiste ho ikke fordi ho var sulten, men for de _dere_ tok fra henne lørdagsgodteriet...

Synes det er viktig å formidle til ungene at vi spiser fordi vi er sultne/kroppen trenger energi, og ikke for å glede noen/få premie.

Skrevet

Mitt råd: La mat være ernæring, ikke hverken belønning eller straff, og ikke et tema for oppdragelse eller maktkamp. Mao. server vanlig mat til alle måltider og ingenting mellom måltidene, ignorer småspising/pirking (men du må selvfølgelig kunne korrigere uønsket oppførsel ved måltidene dersom det skjer). Vær tydelig på at du respekter hennes avgjørelse om at hun ikke er sulten, men følg opp eventuelle medisinske eller sosiale årsaker til manglende matlyst dersom det strekker seg over tid. Ikke diskuter/krangle om mat med henne, det ødelegger det lille som måtte være av matlyst, og blir også ukoselig for den øvrige familien

Lørdagsgodt skal etter min oppfatning serveres fordi det er lørdag, ikke fordi noen har vært "flinke" og spist opp maten sin.

Hos oss serveres det godteri fordi det er lørdag, bursdag eller jul/påske. Det gis aldri utenom som belønning for fin oppførsel eller prestasjon (belønningen er i så tilfelle opplevelser eller ting de har ønsket seg, aldri noe spiselig), og tas aldri bort som straff for uønsket oppførsel.

Ikke lett å gjennomføre i praksis, men jeg har stor tro på metoden.

Vi severer ikke lørdagsgodt på tomme mager, ikke som en straff eller belønning, men fordi vi rett og slett ikke vil la godteri erstatte så mye av maten. Det er ikke sunt. Det har med å lære barna gode vaner.

Spiselige ting er aldri straff eller belønning.

Noen av våre kan dessuten bli så kvalme av for mye søtt på tom mage at de spyr av det. Ikke mye lørdagskos.

mvh

Gjest gladmor
Skrevet

Vi severer ikke lørdagsgodt på tomme mager, ikke som en straff eller belønning, men fordi vi rett og slett ikke vil la godteri erstatte så mye av maten. Det er ikke sunt. Det har med å lære barna gode vaner.

Spiselige ting er aldri straff eller belønning.

Noen av våre kan dessuten bli så kvalme av for mye søtt på tom mage at de spyr av det. Ikke mye lørdagskos.

mvh

Selvsagt ikke sunt å spise godteri i stedet for vanlig mat.

Men om ungen en lørdag gjør det- og blir kjempekvalm og kaster opp... hva GJØR det? Det kalles å lære på den harde måten. Tror du det barnet igjen vil hive inn godteri på tom mage?

Vi serverer godteri uansett lørdagskveld, uten å tenke på om alle har spist ordentlig godt av middag.

Sunnhet tenker vi på alle dager og til alle måltider ellers.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...