Gå til innhold

JORDBÆRMELK i melkeordningen!!???

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det står følgende på den informasjonen vi har fått om skolemelkordningen:

"TineMelk Jordbær er like sunn som hvitmelk, og inneholder alle melkens næringsstoffer. Melken har samme fettinnhold som TineMelk Ekstra Lett og er beriket med vitamin D. TineMelk Jordbær inneholder naturlig jordbærkonsentrat og er kun tilsatt 1 gram fruktsukker. Den er også laktoseredusert og kan dermed drikkes av de fleste barn som ikke tåler melkesukker".

Gjest jordbærmelk er ingen sukkerbombe

NEI det er ingen sukkerbombe.

Hvis du har fulgt med litt i undersøkelser vedr. Litago yougerten, så har forbrukerene spurt om hvorfor de ikke klarer å få ned sukkerinnholdet i yougerten, så lenge Tine klarer å gi omtrent samme smak med "så lite" sukker i jordbærmelka si.

NEI det er ingen sukkerbombe.

Hvis du har fulgt med litt i undersøkelser vedr. Litago yougerten, så har forbrukerene spurt om hvorfor de ikke klarer å få ned sukkerinnholdet i yougerten, så lenge Tine klarer å gi omtrent samme smak med "så lite" sukker i jordbærmelka si.

Nei, det har jeg ikke fulgt med på, men nå er jeg en av dem som lurer.

Litagod yougerten irriterer vettet av meg. Den har mer sukker enn 'voksen' yougert og festlig forpakning som ungene hyler for å få.

Jeg vil ikke de skal venne seg til at det må være så mye søtsmak på melkeprodukter for at de skal like dem.

Hvorfor lager de ikke flere slike jordbærmelkprodukter og selger på det åpne markedet? Eller smaker den så kvalmt som noe i tråen lengre nede sier.

mvh

Annonse

Gjest jordbærmelk er ingen sukkerbombe

Litagod yougerten irriterer vettet av meg. Den har mer sukker enn 'voksen' yougert og festlig forpakning som ungene hyler for å få.

Jeg vil ikke de skal venne seg til at det må være så mye søtsmak på melkeprodukter for at de skal like dem.

Hvorfor lager de ikke flere slike jordbærmelkprodukter og selger på det åpne markedet? Eller smaker den så kvalmt som noe i tråen lengre nede sier.

mvh

Det ble tatt opp mot Tine det spørsmålet også .....

enten var det TV2 Hjelper deg, eller så var det FBI, de hadde fått spørsmålet fra et barn, og tok med seg barnet til Tine med spørsmål om hvorfor de ikke selger jordbærmelken i butikkene ..... akkurat det eksakte svaret husker jeg ikke, men det var noe med kapasiteten til å produsere så mye, om jeg ikke husker feil ...

Det ble tatt opp mot Tine det spørsmålet også .....

enten var det TV2 Hjelper deg, eller så var det FBI, de hadde fått spørsmålet fra et barn, og tok med seg barnet til Tine med spørsmål om hvorfor de ikke selger jordbærmelken i butikkene ..... akkurat det eksakte svaret husker jeg ikke, men det var noe med kapasiteten til å produsere så mye, om jeg ikke husker feil ...

P.preik med andre ord.

Det må da ha med viljen og troen på produktet å gjøre.

Ville de markedsført det hadde de klart å produsere det.

mvh

Den er visstnok ikke tilsatt noe særlig sukker. Melkesukkeret i melken er spaltet, og da blir melken litt søtere på smak. Jeg syns den smaker helt grusomt - nesten som vanlig melk jo. jordbærsmaken er veldig svak. Jeg liker ikke melk da, så jeg er nok ikke rett persom til å uttale meg om smaken ;o)

mvh

Du tar feil, Litago inneholder ikke mer sukker enn vanlig yoghurt lenger. Litago har 8,8 g tilsatt sukker pr. 100 g yoghurt og vanlig yoghurt har 7,4-8,9 g tilsatt sukker.

Du tar feil, Litago inneholder ikke mer sukker enn vanlig yoghurt lenger. Litago har 8,8 g tilsatt sukker pr. 100 g yoghurt og vanlig yoghurt har 7,4-8,9 g tilsatt sukker.

Litago er altså fortsatt på topp 10 lista hva sukker angår, bare med et litt mindre forsprang.

Jeg fatter ikke hvorfor de hyler i så mye sukker i noen yougert. Smaker ikke godt en gang.

mvh

Den er visstnok ikke tilsatt noe særlig sukker. Melkesukkeret i melken er spaltet, og da blir melken litt søtere på smak. Jeg syns den smaker helt grusomt - nesten som vanlig melk jo. jordbærsmaken er veldig svak. Jeg liker ikke melk da, så jeg er nok ikke rett persom til å uttale meg om smaken ;o)

Den er oppført med både laktose, fruktose og sukrose, så den er nok tilsatt noe sukker.

Annonse

Den skal visstnok være helt grei med hensyn til sukker. Det positive er at jeg tåler den. Må ellers drikke laktoseredusert melk, og denne jordbærmelka er faktisk bedre. MEN det er ikke enkel å få tak i. Kun få butikker har den.

Eller....er det egentlig jordbærmelk, eller bringebær???

Hos hos er det KUN jordbærmelk på fredager - kan ikke velges for andre dager, og fredager kan man IKKE velge vanlig melk... Hmmm Storesøster skal ikke være med i melkeordninga fordi hun trenger å drikke masse juice pga UVI og får jo melk på SFO, men tenkte liksom at "alle" får jo jordbærmelk på fredager og det skulle visstnok være veldig poplulært, slik at jeg meldte henne på kun på fredager, men så viser det seg at hun ikke liker melka - så da er det jo ikke no problem overhodet! Da blir det appelsinjuice hver dag...

Mine unger vil ikke ha jordbærmelka, den smaker pyton.Så de drikker skummamelk og ekstra lett melk.

Tror det er en i klassen til den eldste som drikker den, og noen få har med juice. Saft er det ingen som har med tror jeg. det er ikke noe forbud bare en oppfordring.

Saft er til turer, og vi har bare hjemmelaget saft ( en nydelig blanding av rips, solbær, bringebær og blåbær!)

Fri og bevare meg for at unger skal få noe som smaker noe annet enn den vanlige melka og den vanlige brødskiva...

Synes nå det er greit å ha litt forskjell mellom ekstrakos og hverdag.

Den melka hørtes forresten ikke god ut, men den er sikkert sunnere enn sukkerbombene man får kjøpt i butikken. Fri å bevare både meg og ungene fra og bemle i oss noe slikt hver dag.

Så kan vi heller kose oss med god samvittighet en gang iblant.

mvh

Gjest jordbærmelk er bra alternativ

Tenk så fint for de som ikke tåler "vanlig" melk da dere. Jeg har to barn som har melkeintoleranse. Dette er ett bra alternativ. Melken er naturlig søt.

Hva er så ille med jordbærmelk da?

(Jeg synes også den er vond, men barna drikker den!)

Velg det bort da i såfall

Kan ikke være noe problem.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...