Gå til innhold

Forbudt med vannflaske i barnehagen

Anbefalte innlegg

Ja, det har vi fått beskjed om nå. Dette er angivelig fordi "noen kan tro det er saft på", for saft skal nå bli forbudt i barnehagen. Vesla har fått ny prinsesseflaske som fylles med vann flere ganger daglig, hun er avhenging av å drikke mye fordi hun har problemer med urinveiene. Men nå får hun altså ikke lov.

Jeg blir en smule oppgitt, og kommer til å sende med flasken okke som.

Hva syns dere om forbudet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/195975-forbudt-med-vannflaske-i-barnehagen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 68
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• nanna

22

• frosken

5

• PieLill

5

• Sofies mamma

3

Mest aktive i denne tråden

Er det medisinske grunner til at ungen må få vann er det hårreisende å nekte det. Ta det opp med personalet.

Gjett om jeg skal. ;) Men jeg er oppgitt over at de har "glemt" det, for vi har hatt endel runder hvor de har nektet å hjelpe henne med å holde seg tørr. Det endte i en klage til kommunen, som tok det hele ganske alvorlig. Og så går de hen og forteller pappaen at vannflasken må bli hjemme?!

Annonse

Jeg er enig med deg i at det ikke burde være noe problem.I barnehagen jeg jobber så tillater vi det. Men det er forskjellig fra barnehage til barnehage. Noen foreldre kan ha problemer med å skjønne at vi som barnehageansatte må se gruppen som en helhet med alle de hensyn det medfører. Ofte ser foreldre bare sitt barns behov. Men en flaske vann, i dette tilfelle av medisinske årsaker, burde selvfølgelig være greit. Ta den med.

Himmel og hav for fanatisme! Det neste blir vel at det blir forbud mot brødskiver som er brettet dobbelt fordi det kan være gjemt sjokade i dem.

Det må være et forhold mellom hvor alvorlig noe er og de forbud og regler som lages. Her eksisterer ikke en slik sammenheng.

For meg er hele poenget med forbud mot saft i barnehagen at det ikke skapes press mot de barna som foreldrene ikke ønsker skal drikke saft. Om noen da smugdrikker saft er det meg revnende likegyldig.

Og hvor var tilliten til foreldrene?

Vi ble på foreldermøte enige om at saft sender vi ikke med ungene. Vi diskuterte over hode ikke hvilket kontrollregime personalet skulle bruke.

Og om en unge en gang i blant hadde saft i flaska? Hjelp vi dør!!!!

Og for deres vedkommende: En jente som sliter med urinveisinfeksjoner propper man jo ikke akkurat full av sukker da. Og jeg går ut fra at ingen tenker mer på det enn dere i forhold til henne.

Protester! Det er urimelig mot alle, og særlig mot dere. Hvorfor skal hun måtte gå rundt å forklare hvorfor bare hun får ha en drikkeflaske.

mvh

Dette må du ikke godta!

Som en kompromiss kan du jo sende med jenta en gjennomsiktig vannflaske (à la Imsdal flaske). Da kan alle se at dette er vann.

Hvordan gjør de det når andre barn blir tørste utenom måltidene - får de ikke drikke noe de heller?

Synes heller barnehagen bør oppmuntre til mer vanndrikking, også mellom måltidene.

Da hadde jeg sagt barnehagen noen sannhetens ord! Hos oss er det ingen problemer med å sende med vannflasker i alle fall. Dessuten har ungene hvert sitt plastkrus med navn på som de kan fylle med vann i garderoben når de vil, de har faste plasser til disse og de vaskes opptil flere ganger i uka.

Annonse

Gjest kroppogsjel

Skjønte ikke helt problemstillingen jeg. Fordi noen av de andre kan _tro_ det er saft? Ja? Og så da liksom? De andre barna blir misunnelige fordi hun _kanskje_ har saft? Da kan de jo bare få se oppi flaska så ser/ lukter de at det er vann vel.

Kanskje de vil dempe på vanninntaket hennes så de slipper å huske på å hjelpe henne til å holde seg tørr?

Hvis jeg hadde valgt å sende med et av barna mine saft, så er det opp til meg. Javel, så får ikke de andre. synd/fint for dem. Jeg har sett både kokosboller og karamell yoghurt med crisp i barnehager jeg.

Eldstejenta får saft med seg på skolen hver fredag.

Synes det høres helt horribelt ut (og jeg er ped.leder). Vi er tvert i mot opptatt av at ungene skal drikke så mye som mulig i løpet av en dag...

Makan til regime, da... Hvis saft ikke er "lov" i barnehagen, så er det vel ingenting for andre å lure på, hva som skjuler seg bak prinsessmotivet...

Ser ikke problemet, jeg...

Og når datteren deres har behov for å drikke ekstra, så blir det jo enda verre...

Gjest aldeles tullete

Helt høl i hue! Alle barna i barnehagen hos oss har vannflasker stående på et brett ute, og kan selv be om å få drikke hvis de er tørste.

Selvsagt skal barnet få drikk vann jevnlig! Dette bør du ta opp med Foreldrekontakten.

Det er jo bare å ha gjennomsiktige flasker hvis de er redde for at noen skal tro det er saft. Men det er jo tåpelig å nekte visse typer flasker også da. Det er jo bare å sørge for at det er vann på dem, og si det til de barna som spør.

Helt høl i hue! Alle barna i barnehagen hos oss har vannflasker stående på et brett ute, og kan selv be om å få drikke hvis de er tørste.

Selvsagt skal barnet få drikk vann jevnlig! Dette bør du ta opp med Foreldrekontakten.

Det er jo bare å ha gjennomsiktige flasker hvis de er redde for at noen skal tro det er saft. Men det er jo tåpelig å nekte visse typer flasker også da. Det er jo bare å sørge for at det er vann på dem, og si det til de barna som spør.

Personalet har sagt at de kan få drikke fra kopp, men jeg vet av erfaring at vesla ikke husker å be om vann ofte nok. Ute av syne - ute av sinn, vet du.

Synes det høres helt horribelt ut (og jeg er ped.leder). Vi er tvert i mot opptatt av at ungene skal drikke så mye som mulig i løpet av en dag...

Makan til regime, da... Hvis saft ikke er "lov" i barnehagen, så er det vel ingenting for andre å lure på, hva som skjuler seg bak prinsessmotivet...

Ser ikke problemet, jeg...

Og når datteren deres har behov for å drikke ekstra, så blir det jo enda verre...

Sunn innstilling! Personalet i vår barnehage sier at barna skal få vann av kopp når de ber om det. Men jeg vet at hun glemmer å be om det ofte nok...

Snart blir det vel forbudt med hjemmebakt brød, det kan jo være sukker i det....

Nei, ta dette opp med personalet, ditt barn har behov for å drikke mye og det må de ta hensyn til. Hvis du ikke kommer noen vei så klag til overordnede.

Hehe, jeg ruster meg opp til foreldremøtet neste uke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...