nanna Skrevet 28. august 2005 Forfatter Del Skrevet 28. august 2005 Dette må du ikke godta! Som en kompromiss kan du jo sende med jenta en gjennomsiktig vannflaske (à la Imsdal flaske). Da kan alle se at dette er vann. Hvordan gjør de det når andre barn blir tørste utenom måltidene - får de ikke drikke noe de heller? Synes heller barnehagen bør oppmuntre til mer vanndrikking, også mellom måltidene. De skal få vann når de ber om det - på kopp. Men jeg vet av erfaring at vesla ikke får i seg nok drikke da, for hun glemmer å be om det. Når hun ser et glass med drikke derimot, blir hun tørst. Jeg har faktisk ikke lyst til å sende med henne gjennomsiktig flaske lenger, for hun har akkurat fått ny prinsesseflaske som tåler oppvaskmaskin. Imsdalflaskene tåler ikke maskinen så godt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/195975-forbudt-med-vannflaske-i-barnehagen/page/2/#findComment-1371665 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nanna Skrevet 28. august 2005 Forfatter Del Skrevet 28. august 2005 Himmel og hav for fanatisme! Det neste blir vel at det blir forbud mot brødskiver som er brettet dobbelt fordi det kan være gjemt sjokade i dem. Det må være et forhold mellom hvor alvorlig noe er og de forbud og regler som lages. Her eksisterer ikke en slik sammenheng. For meg er hele poenget med forbud mot saft i barnehagen at det ikke skapes press mot de barna som foreldrene ikke ønsker skal drikke saft. Om noen da smugdrikker saft er det meg revnende likegyldig. Og hvor var tilliten til foreldrene? Vi ble på foreldermøte enige om at saft sender vi ikke med ungene. Vi diskuterte over hode ikke hvilket kontrollregime personalet skulle bruke. Og om en unge en gang i blant hadde saft i flaska? Hjelp vi dør!!!! Og for deres vedkommende: En jente som sliter med urinveisinfeksjoner propper man jo ikke akkurat full av sukker da. Og jeg går ut fra at ingen tenker mer på det enn dere i forhold til henne. Protester! Det er urimelig mot alle, og særlig mot dere. Hvorfor skal hun måtte gå rundt å forklare hvorfor bare hun får ha en drikkeflaske. mvh Det er foreldremøte neste uke, og jeg ruster til kamp! Det paradoksale er jo at jeg har jobbet i to år for at de skal servere sunnere mat og mindre sukker i barnehagen. De lasser på sukker på pannekaker og frokostblandinger, og har ikke hatt noen innvendinger mot verken sjokokuler eller saft hjemmefra. Når det er varmt vanker det is eller saft "for det er så varmt". Maten som serveres er posemat og makaroni, eller pølser eller fiskepinner. Grønnsaker serverer de ikke "for barna vil ikke ha det". Idiotismen lenge leve. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/195975-forbudt-med-vannflaske-i-barnehagen/page/2/#findComment-1371673 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 28. august 2005 Del Skrevet 28. august 2005 De skal få vann når de ber om det - på kopp. Men jeg vet av erfaring at vesla ikke får i seg nok drikke da, for hun glemmer å be om det. Når hun ser et glass med drikke derimot, blir hun tørst. Jeg har faktisk ikke lyst til å sende med henne gjennomsiktig flaske lenger, for hun har akkurat fått ny prinsesseflaske som tåler oppvaskmaskin. Imsdalflaskene tåler ikke maskinen så godt. Du trenger ikke vaske dem i oppvaskmaskina vel? Jeg begrenser bruken av dem til utenfor måltidene så de ikke skal bli tilsølt, men det skjer jo alikevel. Da fyller jeg dem med såpevann, lukker drikketuten og rister dem og spruter vannet ut gjennom drikketuten for skylle den. Så skylles hele greia på samme måte med rent vann noen ganger. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/195975-forbudt-med-vannflaske-i-barnehagen/page/2/#findComment-1371677 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofies mamma Skrevet 28. august 2005 Del Skrevet 28. august 2005 Alle bør få mye vann. Når det i tillegg er medisinske grunner til det, så må hun få vann. Hvis de har så store problemer med den flaska, så må de finne en ordning som fungerer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/195975-forbudt-med-vannflaske-i-barnehagen/page/2/#findComment-1371678 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tenk alternativt! :-) Skrevet 28. august 2005 Del Skrevet 28. august 2005 Jeg syns dere skal ta det opp til diskusjon på foreldremøte om barna kan ha med seg vann på flaske i barnehagen eller ikke. Jeg jobber som ped.leder selv på småbarnsavdeling. Når jeg var ny innførte jeg at barna skulle ha med seg vannflasker i barnehagen, MOT de andre assistentene på avdelingens vilje, nettopp fordi jeg så at barna ikke fikk i seg nok drikke når de "bare" hadde egen kopp som vi kunne gi dem vann i. I den barnehagen jeg jobber i nå, en småbarnsavdeling det også, har vi stående et lite glass og en minimugge med vann framme, slik at barna selv kan gå og forsyne seg med vann når de er tørste. Det fungerer bra, men likevel har vi fast drikkepause to ganger utenom måltider for å sørge for at barna drikker nok i løpet av dagen. Mange vil nok si at det er umulig å la barna styre med vann og mugge, men det fungerer ganske bra faktisk. Poenget er at barna skal få mulighet til å være selvstendig og oppleve mestring ved å klare seg selv. Noen barn drikker når de er tørste, andre syns det er morsomt bare det å få lov til å helle vann. Derfor har vi laget en liten aktivitet der barna kan helle farget ris fra en liten mugge til en annen, og på den måten få stilnet sitt "helle-behov". Dette ble litt lenger enn jeg hadde trodd, jeg tenkte bare fortelle at det går an å tenke litt alternativt. Jeg kan forstå personalet i barnehagen som har tatt et valg om at barna ikke skal ha med seg vannflasker i barnehagen, og som føler at foreldre trenerer dette..., men kanskje det er personalet i barnehagen som må omstille seg litt. Tenke annerledes. Det går an å få sponsorflasker enkelte steder sånn at alle barna har like flasker, likt innhold (vann) og med navnet sitt på. Men hos oss fungerte det fint at alle hadde med hver sin. Var ikke noe misunnelse eller krangling en gang i forhold til at noen hadde Imsdalflaske mens noen andre hadde prinsesseflaske! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/195975-forbudt-med-vannflaske-i-barnehagen/page/2/#findComment-1371690 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest svaksterk Skrevet 28. august 2005 Del Skrevet 28. august 2005 Det er foreldremøte neste uke, og jeg ruster til kamp! Det paradoksale er jo at jeg har jobbet i to år for at de skal servere sunnere mat og mindre sukker i barnehagen. De lasser på sukker på pannekaker og frokostblandinger, og har ikke hatt noen innvendinger mot verken sjokokuler eller saft hjemmefra. Når det er varmt vanker det is eller saft "for det er så varmt". Maten som serveres er posemat og makaroni, eller pølser eller fiskepinner. Grønnsaker serverer de ikke "for barna vil ikke ha det". Idiotismen lenge leve. Høres ut som en rar barnehage. Der jeg jobber nå er det en sukkerfri barnehage, og nå som det har begynnt barn som ikke tåler melk, finner man oppskrifter som gjør at denne kan behandles likt med de andre barna. I tillegg spiser vi med dem, slik at de ser at vi også spiser det samme som dem. Høres ut som en noe bevisstløs tankegang i forhold til kosthold spør du meg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/195975-forbudt-med-vannflaske-i-barnehagen/page/2/#findComment-1371720 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulrikke Skrevet 28. august 2005 Del Skrevet 28. august 2005 Sunn innstilling! Personalet i vår barnehage sier at barna skal få vann av kopp når de ber om det. Men jeg vet at hun glemmer å be om det ofte nok... Det er på langt nær alle unger som husker på å be om drikke midt i en lek da... Skulle bare mangle om det ikke var tilgjengelig, eller at personalet i det minste tok flere "vanningsrunder" med vannmugge og kopper i løpet av dagen. HVER dag, ikke bare når de husker på det - og flere ganger om dagen... En utrolig enkel måte å roe gemytter på og gjøre konfliktnivået lavere også, det å sørge for at ungene får i seg nok væske. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/195975-forbudt-med-vannflaske-i-barnehagen/page/2/#findComment-1371787 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nanna Skrevet 28. august 2005 Forfatter Del Skrevet 28. august 2005 Du trenger ikke vaske dem i oppvaskmaskina vel? Jeg begrenser bruken av dem til utenfor måltidene så de ikke skal bli tilsølt, men det skjer jo alikevel. Da fyller jeg dem med såpevann, lukker drikketuten og rister dem og spruter vannet ut gjennom drikketuten for skylle den. Så skylles hele greia på samme måte med rent vann noen ganger. Jeg vet godt hvordan man vasker flaskene for hånd, men jeg syns det er tungvint når det er fire stykker som skal ha rene flasker hver dag. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/195975-forbudt-med-vannflaske-i-barnehagen/page/2/#findComment-1371799 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nanna Skrevet 28. august 2005 Forfatter Del Skrevet 28. august 2005 Jeg syns dere skal ta det opp til diskusjon på foreldremøte om barna kan ha med seg vann på flaske i barnehagen eller ikke. Jeg jobber som ped.leder selv på småbarnsavdeling. Når jeg var ny innførte jeg at barna skulle ha med seg vannflasker i barnehagen, MOT de andre assistentene på avdelingens vilje, nettopp fordi jeg så at barna ikke fikk i seg nok drikke når de "bare" hadde egen kopp som vi kunne gi dem vann i. I den barnehagen jeg jobber i nå, en småbarnsavdeling det også, har vi stående et lite glass og en minimugge med vann framme, slik at barna selv kan gå og forsyne seg med vann når de er tørste. Det fungerer bra, men likevel har vi fast drikkepause to ganger utenom måltider for å sørge for at barna drikker nok i løpet av dagen. Mange vil nok si at det er umulig å la barna styre med vann og mugge, men det fungerer ganske bra faktisk. Poenget er at barna skal få mulighet til å være selvstendig og oppleve mestring ved å klare seg selv. Noen barn drikker når de er tørste, andre syns det er morsomt bare det å få lov til å helle vann. Derfor har vi laget en liten aktivitet der barna kan helle farget ris fra en liten mugge til en annen, og på den måten få stilnet sitt "helle-behov". Dette ble litt lenger enn jeg hadde trodd, jeg tenkte bare fortelle at det går an å tenke litt alternativt. Jeg kan forstå personalet i barnehagen som har tatt et valg om at barna ikke skal ha med seg vannflasker i barnehagen, og som føler at foreldre trenerer dette..., men kanskje det er personalet i barnehagen som må omstille seg litt. Tenke annerledes. Det går an å få sponsorflasker enkelte steder sånn at alle barna har like flasker, likt innhold (vann) og med navnet sitt på. Men hos oss fungerte det fint at alle hadde med hver sin. Var ikke noe misunnelse eller krangling en gang i forhold til at noen hadde Imsdalflaske mens noen andre hadde prinsesseflaske! Takk for et godt innlegg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/195975-forbudt-med-vannflaske-i-barnehagen/page/2/#findComment-1371804 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nanna Skrevet 28. august 2005 Forfatter Del Skrevet 28. august 2005 Alle bør få mye vann. Når det i tillegg er medisinske grunner til det, så må hun få vann. Hvis de har så store problemer med den flaska, så må de finne en ordning som fungerer. Hadde jeg vært trygg på at de hadde tilbudt henne vann ofte nok, hadde jeg ikke hatt noen problemer med å la flasken være hjemme. Men det er vanskelig nok som det er. Ofte finner jeg flasken full i kjøleskapet når jeg kommer for å hente, for de har satt den inn der og glemt å ta den ut igjen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/195975-forbudt-med-vannflaske-i-barnehagen/page/2/#findComment-1371806 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nanna Skrevet 28. august 2005 Forfatter Del Skrevet 28. august 2005 Høres ut som en rar barnehage. Der jeg jobber nå er det en sukkerfri barnehage, og nå som det har begynnt barn som ikke tåler melk, finner man oppskrifter som gjør at denne kan behandles likt med de andre barna. I tillegg spiser vi med dem, slik at de ser at vi også spiser det samme som dem. Høres ut som en noe bevisstløs tankegang i forhold til kosthold spør du meg. Bevisstløs - du har helt rett. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/195975-forbudt-med-vannflaske-i-barnehagen/page/2/#findComment-1371808 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Yljali Skrevet 28. august 2005 Del Skrevet 28. august 2005 Synes det høres helt horribelt ut (og jeg er ped.leder). Vi er tvert i mot opptatt av at ungene skal drikke så mye som mulig i løpet av en dag... Makan til regime, da... Hvis saft ikke er "lov" i barnehagen, så er det vel ingenting for andre å lure på, hva som skjuler seg bak prinsessmotivet... Ser ikke problemet, jeg... Og når datteren deres har behov for å drikke ekstra, så blir det jo enda verre... Det er jo ikke det at personalet går og skuler, da. Men barna er raske til å fortelle hverandre hva som er i flaska. Vår barnehage innførte sukkerreduksjon, med blant annet slutt på saft på flasker, sukkerkalas til bursdager, kake og søte pålegg i matboksen og godteristopp. Greit nok for vår del og kurant å si til barna at sånn er reglene der. Men så er det jo en haug med foreldre som enten boikotter det eller ikke forstår det reint språklig. Eller enda festligere: De som forklarer på foreldremøtet at barna "av medisinske årsaker MÅ ha nugatti på maten og saft til". Da står man plutselig med et forklaringsproblem overfor egne barn når de spør hvorfor de ikke får samme privilegier. Lite realt overfor ungene, rett og slett. Jeg tror det viktigste er å ta kontrollen på sukkeret selv, og gi bhg tilbakemelding om hvordan ditt eget barn skal ha det. Så får andre komme med kamuflasjeflasker med saft om de vil Ser selv at jeg er obs på hvordan bhg følger opp det med sukker, mens jeg er mer slepphendt på hjemmebane. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/195975-forbudt-med-vannflaske-i-barnehagen/page/2/#findComment-1371863 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 28. august 2005 Del Skrevet 28. august 2005 Jeg synes dette er et tullete forbud, og at du uansett kan kreve "fritak" som følge av hennes problemer med urinveiene. I tillegg mener jeg at man må vekk fra tanken om at "alt skal være likt for alle" for at det skal være "rettferdig", lettvint eller hva vet jeg... Unger trenger å lære at vi har ulike behov og at rettferdighet ikke handler om at alle får det samme. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/195975-forbudt-med-vannflaske-i-barnehagen/page/2/#findComment-1371881 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 28. august 2005 Del Skrevet 28. august 2005 Himmel og hav for fanatisme! Det neste blir vel at det blir forbud mot brødskiver som er brettet dobbelt fordi det kan være gjemt sjokade i dem. Det må være et forhold mellom hvor alvorlig noe er og de forbud og regler som lages. Her eksisterer ikke en slik sammenheng. For meg er hele poenget med forbud mot saft i barnehagen at det ikke skapes press mot de barna som foreldrene ikke ønsker skal drikke saft. Om noen da smugdrikker saft er det meg revnende likegyldig. Og hvor var tilliten til foreldrene? Vi ble på foreldermøte enige om at saft sender vi ikke med ungene. Vi diskuterte over hode ikke hvilket kontrollregime personalet skulle bruke. Og om en unge en gang i blant hadde saft i flaska? Hjelp vi dør!!!! Og for deres vedkommende: En jente som sliter med urinveisinfeksjoner propper man jo ikke akkurat full av sukker da. Og jeg går ut fra at ingen tenker mer på det enn dere i forhold til henne. Protester! Det er urimelig mot alle, og særlig mot dere. Hvorfor skal hun måtte gå rundt å forklare hvorfor bare hun får ha en drikkeflaske. mvh Det bør heretter kun være lov med gjennomsiktige brødskiver (slik at man kan ha kontroll med hva foreldrene gir ungene) og den må ligge i gjennomsiktig sekk slik at alle kan observere at alle regler blir fulgt! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/195975-forbudt-med-vannflaske-i-barnehagen/page/2/#findComment-1371884 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Persille Skrevet 28. august 2005 Del Skrevet 28. august 2005 Det er det dummeste jeg har hørt... Ta det opp med de andre foreldrene - hør hva de synes. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/195975-forbudt-med-vannflaske-i-barnehagen/page/2/#findComment-1371890 Del på andre sider Flere delingsvalg…
midnattsol Skrevet 28. august 2005 Del Skrevet 28. august 2005 For noe tull av barnehagen. Det er viktig å kunne drikke når en er tørst. Vannflasker griser mindre enn kopper, er greiere å ha med seg ut. Når i tillegg jenta er avhengig av regelmessig væsketilførsel så skulle det bare mangle at hun ikke skulle få lov til å drikke vann. I verste fall så får du sende med henne en imsdal-flaske/annen gjennomsiktig flaske. Da er det klart og tydelig at hun ikke har noe annet enn vann i flaska si. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/195975-forbudt-med-vannflaske-i-barnehagen/page/2/#findComment-1371915 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 28. august 2005 Del Skrevet 28. august 2005 Det bør heretter kun være lov med gjennomsiktige brødskiver (slik at man kan ha kontroll med hva foreldrene gir ungene) og den må ligge i gjennomsiktig sekk slik at alle kan observere at alle regler blir fulgt! Det der holder bare ikke. Har du tenkt på hvor mange farger og fasonger sukker kan ta! En hver kommune må pålegges å opprette en matvarelab. Foreldrene må levere den mat og drikke de ønsker at ungene skal skal ha i barnehagen senest en time før avlevering i barnehagen. Labben sjekker sukkerinnhold i all mat og drikke, pakker om manten i en gjennomsiktig forseglet pose. Posen hentes så før avlevering i barnehagen og leveres til barnehagens bestyrer for kontroll av forsegling og stempel. Denne laben skal se etter sukker. Ulovlige kjemiske tilsetningsstoffer, usunt fett eller ensidig sammensetning er uvesentlig. Det er sukkeret hele landet dør av. Deretter legges maten i barnehagens kjøleskapsafe. To personer må påse at dette forgår riktig. Ved lunchtid må to personer fra hver avdeling, avdelingsleder bør alltid være med, signere for mottatte matpakker og barna setter sitt fingeravtrykk som et kontrollmerke. Foreldre med for høyt sukkerinnhold i maten vil selvsagt bli bøtlagt. Det samme vil skje om det oppstår skader på den forseglede posen. Selvsagt bøtelegges for sen innlevering til laben. Manglende innlevering til laben straffes med bøter tilsvarende tre ukelønner for den samlede hussstand, barnetrygd medregnet, subsidiært fengsel i 3 mndr. Vi bare må få ned sukkerforbruket i dette landet! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/195975-forbudt-med-vannflaske-i-barnehagen/page/2/#findComment-1371925 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 28. august 2005 Del Skrevet 28. august 2005 For noe tull av barnehagen. Det er viktig å kunne drikke når en er tørst. Vannflasker griser mindre enn kopper, er greiere å ha med seg ut. Når i tillegg jenta er avhengig av regelmessig væsketilførsel så skulle det bare mangle at hun ikke skulle få lov til å drikke vann. I verste fall så får du sende med henne en imsdal-flaske/annen gjennomsiktig flaske. Da er det klart og tydelig at hun ikke har noe annet enn vann i flaska si. OBS! OBS! Er du helt sikker på at det ikke er sukkervann med sitron!!!! Man kan aldri vær helt trygg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/195975-forbudt-med-vannflaske-i-barnehagen/page/2/#findComment-1371951 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 28. august 2005 Del Skrevet 28. august 2005 Er ikke dette oppskriften på å gjøre barna sukkerfokusert. "Jo, nå skal du høre jenta mi, grunnen til at du ikke får lov å bruke den flotte nye flaska di i barnehagen, er at de som jobber i barnehagen er redde for at mamma eller pappa skal ha noe søtt i den i stedet for bare vanlig vann." Hvis personalet er så himla sukkerparanoide. Kan ikke alle barna sette igjen yndlingsflaska si i barnehagen. Så kan personalet få jobben med å vaske dem og påse at inneholde er etter norsk kostholdsmoteparanoia-standard. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/195975-forbudt-med-vannflaske-i-barnehagen/page/2/#findComment-1371963 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 28. august 2005 Del Skrevet 28. august 2005 Det er jaggu det tåpeligste forbudet jeg har hørt på lenge! I "vår" barnehage har alle ungene sine egne vannflasker - nettopp for at de skal få i seg godt med vann i løpet av dagen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/195975-forbudt-med-vannflaske-i-barnehagen/page/2/#findComment-1372014 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.