Gå til innhold

Forbudt med vannflaske i barnehagen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 68
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• nanna

22

• frosken

5

• PieLill

5

• Sofies mamma

3

Mest aktive i denne tråden

Hadde jeg vært trygg på at de hadde tilbudt henne vann ofte nok, hadde jeg ikke hatt noen problemer med å la flasken være hjemme. Men det er vanskelig nok som det er. Ofte finner jeg flasken full i kjøleskapet når jeg kommer for å hente, for de har satt den inn der og glemt å ta den ut igjen.

Uff, da, så uansvarlig. Da hadde jeg blitt ganske fortvilet. Hjelper det ikke å ta det opp med ped.leder eller styrer seriøst? Ikke bare sånn i forbifarten, mener jeg.

Hadde jeg vært trygg på at de hadde tilbudt henne vann ofte nok, hadde jeg ikke hatt noen problemer med å la flasken være hjemme. Men det er vanskelig nok som det er. Ofte finner jeg flasken full i kjøleskapet når jeg kommer for å hente, for de har satt den inn der og glemt å ta den ut igjen.

Uff, da, så uansvarlig. Da hadde jeg blitt ganske fortvilet. Hjelper det ikke å ta det opp med ped.leder eller styrer seriøst? Ikke bare sånn i forbifarten, mener jeg.

Jeg er nok en gang ikke overimponert over barnehagen til datra di. ;)

Forklar dem hvordan det ligger an, bruk evt en vanlig vannflaske (imsdal el.l.) slik at det ikke er noe problem at barna tror det er saft. Da kan ikke barnehagepersonalet si noe på det, ihvertfall. ;)

Jeg fikk bare beskjed gjennom mannen. Jeg skal på foreldremøte om noen dager, og skal ta det opp da.

Annonse

Jeg er nok en gang ikke overimponert over barnehagen til datra di. ;)

Forklar dem hvordan det ligger an, bruk evt en vanlig vannflaske (imsdal el.l.) slik at det ikke er noe problem at barna tror det er saft. Da kan ikke barnehagepersonalet si noe på det, ihvertfall. ;)

Vi har brukt Imsdalflasker helt til nå, men jeg kommer _ikke_ til å fortelle vesla at prinsesseflasken ikke får være med. *sta* :P

Bare ett år igjen, så slipper vi hele barnehagedriten! ;)

Vi har brukt Imsdalflasker helt til nå, men jeg kommer _ikke_ til å fortelle vesla at prinsesseflasken ikke får være med. *sta* :P

Bare ett år igjen, så slipper vi hele barnehagedriten! ;)

Da er det bare å (nok en gang?) fortelle dem hvor skapet skal stå. ;)

Det der holder bare ikke. Har du tenkt på hvor mange farger og fasonger sukker kan ta!

En hver kommune må pålegges å opprette en matvarelab. Foreldrene må levere den mat og drikke de ønsker at ungene skal skal ha i barnehagen senest en time før avlevering i barnehagen. Labben sjekker sukkerinnhold i all mat og drikke, pakker om manten i en gjennomsiktig forseglet pose. Posen hentes så før avlevering i barnehagen og leveres til barnehagens bestyrer for kontroll av forsegling og stempel.

Denne laben skal se etter sukker. Ulovlige kjemiske tilsetningsstoffer, usunt fett eller ensidig sammensetning er uvesentlig. Det er sukkeret hele landet dør av.

Deretter legges maten i barnehagens kjøleskapsafe. To personer må påse at dette forgår riktig. Ved lunchtid må to personer fra hver avdeling, avdelingsleder bør alltid være med, signere for mottatte matpakker og barna setter sitt fingeravtrykk som et kontrollmerke.

Foreldre med for høyt sukkerinnhold i maten vil selvsagt bli bøtlagt. Det samme vil skje om det oppstår skader på den forseglede posen. Selvsagt bøtelegges for sen innlevering til laben. Manglende innlevering til laben straffes med bøter tilsvarende tre ukelønner for den samlede hussstand, barnetrygd medregnet, subsidiært fengsel i 3 mndr.

Vi bare må få ned sukkerforbruket i dette landet!

Det var befriende å kunne le litt av sukkerhysteriet for en kort stund...*s*

*Men innser at sukker er blitt en kompliserende faktor i barn og foreldres liv*

Hva med å bruke en gjennomsiktig flaske? Her fikk alle ungene utdelt en blank flaske som de kan bruke til vann. Kjøp en flaske Imsdal, og bruk denne om og om igjen. Da løser du problemet, samtidig som det ikke blir noe problem med skolen.

Vi har gått til innkjøp av en flaske som tåler oppvaskmaskin, jeg gidder ikke å vaske fire flasker for hånd hver dag. Den tid er forbi.

Det var befriende å kunne le litt av sukkerhysteriet for en kort stund...*s*

*Men innser at sukker er blitt en kompliserende faktor i barn og foreldres liv*

...og jeg er faktisk vant til å være på den andre siden. Men dette tippet liksom litt over, syns jeg.

Annonse

...og jeg er faktisk vant til å være på den andre siden. Men dette tippet liksom litt over, syns jeg.

Dette handlet vel mest om et ekstremt kontrollbehov synes jeg. Ble et eksempel på å kaste den berømte babyen ut med badevannet.

De skal få vann når de ber om det - på kopp. Men jeg vet av erfaring at vesla ikke får i seg nok drikke da, for hun glemmer å be om det. Når hun ser et glass med drikke derimot, blir hun tørst.

Jeg har faktisk ikke lyst til å sende med henne gjennomsiktig flaske lenger, for hun har akkurat fått ny prinsesseflaske som tåler oppvaskmaskin. Imsdalflaskene tåler ikke maskinen så godt.

Det må jo også være mest praktisk med en flaske som ikke så mange andre har maken til - det reduserer faren for at de drikker av andres flasker.

Det synes jeg er helt borti natta, og det får da jammen være måte på til tullprat og dilldall fra barnehagens side.

Kontrollfriker, er det de er, og var jeg deg så ville jeg ha gitt beskjed.

I barnehagen vår SKAL de ha med drikkeflaske av den typen. De brukes på turer.

Er ikke dette oppskriften på å gjøre barna sukkerfokusert.

"Jo, nå skal du høre jenta mi, grunnen til at du ikke får lov å bruke den flotte nye flaska di i barnehagen, er at de som jobber i barnehagen er redde for at mamma eller pappa skal ha noe søtt i den i stedet for bare vanlig vann."

Hvis personalet er så himla sukkerparanoide.

Kan ikke alle barna sette igjen yndlingsflaska si i barnehagen. Så kan personalet få jobben med å vaske dem og påse at inneholde er etter norsk kostholdsmoteparanoia-standard.

mvh

Sånn er det her.

Det er på langt nær alle unger som husker på å be om drikke midt i en lek da...

Skulle bare mangle om det ikke var tilgjengelig, eller at personalet i det minste tok flere "vanningsrunder" med vannmugge og kopper i løpet av dagen. HVER dag, ikke bare når de husker på det - og flere ganger om dagen...

En utrolig enkel måte å roe gemytter på og gjøre konfliktnivået lavere også, det å sørge for at ungene får i seg nok væske.

Ikke sant?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...