Gå til innhold

Du som er/ har vært ansatt i vikarbyrå

Anbefalte innlegg

Gjest lyst på drømme jobben

Jeg er ansatt i et vikariat som varer til neste høst. Nå skal jeg i et jobbintervju til en jobb jeg virkelig ønsker meg. Jobben var utlyst i avisa og jeg søkte uavhengig av vikarbyrået. Har god tro på at jeg kan få denne jobben fordi jeg er godt kvalifisert for den. I tillegg er den mye nærmere mitt bosted så jeg vil spare en halvtime til dagen minst i reising. Vet ikke om denne bedriften vil eksistere i all fremtid (har vært litt turbulent der) så jeg må jo tenke på det. Men samtidig så er det jo en fast jobb mens det jeg ellers har er et vikariat.

Poenget mitt er at jeg tror vikarbyrået vil bli rimelig forbannet på meg hvis jeg sier opp nå. Og da kan jeg bare si takk og forvel til dem hvis jeg skulle ha behov for dem senere. Det finnes jo andre vikarbyrå men...

Noen som har vært i samme situasjon? Sagt opp et vikariat i et vikarbyrå? Hvordan gikk det - og møtte dere forståelse?

Fortsetter under...

Jeg har ikke vært eller er ansatt i vikarbyrå. Men jeg synes jo det er smålig av vikarbyrået hvis de ikke unner deg en fast jobb. Det må jo være mye bedre for deg å ha noe fast enn å være vikar. Det må jo de forstå også. De fleste ønsker jo en fast jobb, men tyr til vikariater og vikarbyråer i en overgangsfase.

Jeg tror nok de skjønner det, og ikke gir deg problemer.

Men, så fort du vet om du har fått jobben, så gir du vikarbyrået beskjed slik at de har mulighet til å ansette andre i ditt vikariat.

Jeg vet ikke hvilket vikarbyrå det her er snakk om, men jeg har jobbet for et og de har egne regler for hvor lang frist du har hvis du skal si opp et vikariat osv. I prinsippet er man bundet av å jobbe ut den tiden vikariatet varer.

Så lenge du følger disse reglene, kan ikke vikarbyrået "gjøre deg noe".

Jeg ville tatt en prat med dem og hørt hvordan de stiller seg. Kan hende dette løser seg veldig bra, hvis du får den jobben du har søkt på.

Ikke si et kløyva ord til noen om dette før du har signert kontrakt på ny jobb i lomma.

De har ingen ting med å bli sinte om du går redelig fram. Hvorfor skulle de det. Du må ha rett til å takke ja til et bedre tilbud som alle andre. I alle jobber har man en viss oppsigelsestid. Det har du også i din kontrakt.

Gi ingen løfter om tiltredelse hos din eventuelle nye arbeidsgiver som vil komme i konflikt med den kontrakten du er i nå. En ny arbeidsgiver ser positivt på at du er redelig lojal mot din nåværende. Står det om bare et par uker som gjenstår av kontrakten kan du tilby deg å jobbe perioden ut i forståelse med ny arbeidsgiver.

Sier du eventuelt opp jobben, gjør du det på en høflig og positiv måte. Takk for tiden du har hatt der osv.

Vikarbyråer av alle må da tåle å miste folk. Noe annet vil være høyst uprofft.

Lykke til!

mvh

Jeg har jobbet i vikarbyrå, og der ble ingen verken sure eller forbannet hvis noen av vikarene fikk fast jobb.

Det ligger jo litt i sakens natur at mange som jobber i vikarbyrå er motivert for å finne seg fast jobb. Det er helt sikkert ikke noe problem, de er nok vant til det i vikarbyrået.

Men du har jo en kontrakt som du må forholde deg til på lik linje med om du var ansatt i en annen bedrift. Så Så den kontrakten må du jo følge.

Dessuten er det vel ikke - hvis det er et seriøst byrå du er ansatt i - noe problem å være ansatt/oppført som vikar i byrået fortsatt, men uten å ta nye oppdrag, mens du ser om den nye jobben du evt får holder??

Der jeg jobbet var man i hvertfall fri til å si ja eller nei til oppdrag.

Jeg har jobbet i vikarbyrå, og der ble ingen verken sure eller forbannet hvis noen av vikarene fikk fast jobb.

Det ligger jo litt i sakens natur at mange som jobber i vikarbyrå er motivert for å finne seg fast jobb. Det er helt sikkert ikke noe problem, de er nok vant til det i vikarbyrået.

Men du har jo en kontrakt som du må forholde deg til på lik linje med om du var ansatt i en annen bedrift. Så Så den kontrakten må du jo følge.

Dessuten er det vel ikke - hvis det er et seriøst byrå du er ansatt i - noe problem å være ansatt/oppført som vikar i byrået fortsatt, men uten å ta nye oppdrag, mens du ser om den nye jobben du evt får holder??

Der jeg jobbet var man i hvertfall fri til å si ja eller nei til oppdrag.

Leste visst ikke helt nøye, men hvis du har en kontrakt i et vikariat som varer et år til, så har du likevel vanlig oppsigelsestid etter arbeidsmiljøloven, så du _må_ ikke jobbe der i et helt år før du får lov til å slutte, såvidt jeg kan skjønne.

Og det at vikarbyrået jeg jobbet i var positive til at vikarene fikk andre faste jobber gjelder fortsatt :-)

Annonse

Gjest lyst på drømme jobben

Jeg vet ikke hvilket vikarbyrå det her er snakk om, men jeg har jobbet for et og de har egne regler for hvor lang frist du har hvis du skal si opp et vikariat osv. I prinsippet er man bundet av å jobbe ut den tiden vikariatet varer.

Så lenge du følger disse reglene, kan ikke vikarbyrået "gjøre deg noe".

Jeg ville tatt en prat med dem og hørt hvordan de stiller seg. Kan hende dette løser seg veldig bra, hvis du får den jobben du har søkt på.

Men er jeg mer "bundet" til jobben en en fast jobb? Oppsigelsestiden min er bare en måned. Men jeg har jo skrevet under kontrakten på vikariatet som varer i ett år til.

Men alle kan jo si opp en fast jobb, jeg kan vel ikke være mer bundet til et vikariat en jeg hadde vært til en fast jobb?

Men er jeg mer "bundet" til jobben en en fast jobb? Oppsigelsestiden min er bare en måned. Men jeg har jo skrevet under kontrakten på vikariatet som varer i ett år til.

Men alle kan jo si opp en fast jobb, jeg kan vel ikke være mer bundet til et vikariat en jeg hadde vært til en fast jobb?

Har du ikke en arbeidskontrakt med dette vikarbyrået hvor reglene for oppsigelse mens man er i et vikariat står? Hvorfor kan du ikke høre med dem på en hyggelig måte? Det er sikkert ikke første gangen at en vikar der får tilbud om fast jobb.

Jeg er helt sikker på at du kan si opp med en gitt frist.

Gjest lyst på drømme jobben...

Har du ikke en arbeidskontrakt med dette vikarbyrået hvor reglene for oppsigelse mens man er i et vikariat står? Hvorfor kan du ikke høre med dem på en hyggelig måte? Det er sikkert ikke første gangen at en vikar der får tilbud om fast jobb.

Jeg er helt sikker på at du kan si opp med en gitt frist.

Jo da - det står en måned. Er bare litt skeptisk til å si opp for jeg vet det er vanskelig å få tak i folk akkurat nå. Ihvertfall folk som kan lære jobben på en måned...

Jo da - det står en måned. Er bare litt skeptisk til å si opp for jeg vet det er vanskelig å få tak i folk akkurat nå. Ihvertfall folk som kan lære jobben på en måned...

Skjønner, men det er jo ikke ditt problem i det hele tatt da, selv om jeg også er sånn som du at jeg tenker på sånt. Er det 1 måned så er det 1 måned og de finner sikkert noen andre. Ellers hadde det jo stått i kontrakten at du ikke kunne si opp mens du var i et vikariat i det hele tatt :)

Se an hvordan intervjuet går før du bestemmer deg. Hvis du ikke får jobben er jo all bekymringen din til ingen nytte, selv om jeg jo håper du får drømmejobben da!

Ikke tenk på at vikarbyrået kanskje ikke vil bruke deg igjen senere, det finnes så utrolig mange vikarbyråer å ta av. Dessuten kan de ikke være proffe hvis de ikke vil bruke deg igjen senere bare fordi du sa opp et vikariat en gang, når du var i din fulle rett til det :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...