Gå til innhold

Hva finner man på sammen med 1-åringer?

Anbefalte innlegg

Gjest betasuppe

Hei:)

Har en datter som nettopp har fyllt ett år. Hun er ajtiv og glad, og er flink til å leke for seg selv og sammen med andre.

Vi leser litt sammen, ser på bilder, synger.. det vanlige. Men hva finner man på ellers??

Er redd hun kjeder seg selv om hun ikke har sagt noe om det:)

Vi er på "knøtteklubb" og treffer andre små 1-2 ganger i uka, er noen ganger på lekeplassen, ellers leker hun i hagen alene eller inne alene.

Trenger hun mer? Hva gjør/gjorde dere sammen med så små barn?

Har så lett for å få dårlig samvittighet for at jeg har for lite "program" for henne...

Fortsetter under...

Lek masse med henne.

Ta fram dukkekopper el. og lek at dere spiser mat og drikker kaffe etc.

Vær mye ute med henne, gå på små turer og utforsk i skog og fjære. la henne smake på bær i skogen, finn skjell sammen med henne i fjæra.

Kjøp deg ei bok om sangleker, regler og lær deg noen. Vis masse humor og ha det gøy sammen- ras med henne.

Ta henne med på små arbeidsoppgaver, la henne få prøve selv.

Snakk og forklar ting til henne alt fra det du/ dere skal gjøre og til det som skjer rundt henne.

Gjest gladmor

Ikke ha dårlig samvittighet.

Det du beskriver er gullegodt. Hun er bare 1 år. Hun trenger å være 1 år, og få utforske verden litt på egen hånd også. I tillegg til alt det brae du har funnet på for henne.

Tror ikke det er noen fare for at ikke hun blir "stimulert" nok.

Vet du hva - barn trenger ikke å stimuleres hele tiden. En 1-åring kan utmerket godt leke alene. Kose seg med å utforske verden helt på egenhånd.

Men du kan jo ta henne med på kjøkkenet og la henne hjelpe til der. Vaske noen kopper f.eks. (vann er alltid en vinner hos barn). Ellers kan hun få leke med noen sleiver mens du lager mat.

Men det høres absolutt ut som om du aktiviserer henne veldig godt - la henne få leke litt alene. Det vil du ha igjen for senere også. Da slipper du en 3-åring som ikke gjør noe annet enn å mase på deg når dere er hjemme. Hun kan da ikke leke alene i det hele tatt, og det er fryktelig slitsomt å skulle være aktivitetsleder hele tiden!

Annonse

Nå har jeg ikke lest svarene du har fått enda, men tipper noen har sakt det samme som meg: ikke aktiviser henne for mye! Av kjedsomhet kommer kreativitet. Ellers er aktiviteter som tur, svømming/bading, plastelina og klossebygging ok. for 1-åringer.

Jeg har en på 15 mnd. Hvis jeg f.eks. vasker hus, så får hun en egen støvklut. Hun "tørker støv" som bare det ;-)

Ellers liker hun godt at jeg løper etter henne for å "fange" henne, eller at jeg gjemmer meg bak noe og titter fram og sier "BØ!"

Ut å trille tur eller en tur på svømmehallen er også populært.

Jeg tror ikke så små barn kjeder seg så lenge de har mamma eller pappa i nærheten. De trenger masse kos og ellers ro rundt seg for å fordøye alle nye inntrykk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...