Gå til innhold

Må de leike med alle som spør?

Anbefalte innlegg

Gjest milkbar

Det kommer ofte barn på døra her og vil leike med mine barn. Den ene er en gutt som de ikke ønsker og leike med, han er ikke direkte slem, men herskesyk, krangete og ikke alltid så grei.

Er det greit at de ikke vil leike med han?

Og er det greit at de ikke vil leike med han når det er andre barn her?

Synes det er vanskelig og kreve at de _skal_ leike med han, men vil ikke sette han utenfor heller.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/196040-m%C3%A5-de-leike-med-alle-som-sp%C3%B8r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville kanskje utfordret dem til å inkludere ham innimellom, for det er jo en viktig læring å inkludere dem man ikke syns så mye om også. Men de skal ikke føle seg forpliktet til alltid å leke med ham når han spør, særlig dersom barna dine er alene og ikke ønsker å leke med ham. Dersom leken er negativ, ville jeg forsøkt å være passivt med og grepet inn/veiledet dersom leken ble altfor negativ.

Gjest sånn kan det og være

Hvis barna har annet besøk, SKAL alle inkluderes.

Hvis barna våre er alene, og de ikke har lyst til å leke med den som ringer på, er de i sin fulle rett til å si nei.

Jeg var enig i denne filosofien før, men ikke nå lenger.

VI har en gutt i nabolaget som er en ordentlig ramp. Når han er her hiver han ting på taket, knuser leker. Skubber og slår, spesiellt minstemann.

Eldstemann var faktisk redd for å gå i bhg i fjor pga av denne gutten.

Så når han kommer hit, føler jeg slett ikke for å innlemme han i det gode selskap selv om det er andre barn her.

Og det er jo en gutt ingen liker....

Men jeg sier heller ingenting om ungene leker med ham og det går greit. Men jeg har flere ganger lagt ned veto, at de ikke får lov til å leke med ham.

Og det trodde jeg aldri jeg skulle gjøre noen gang...

Annonse

Jeg synes barn må få velge hvem de vil leke med. Det blir for galt hvis et dominerende barn finner seg en underdanig lekekamerat som må finne seg i å bli dominert. Det er jo det som skjer når vi tvinger barna våre til å leke med andre. Den eneste måten roligere barn kan sette grense på er å si nei til å være sammen med dette barnet som tramper på deres grenser. Så skal vi som voksne tvinge barnet til å inkludere og være sammen med??

Gjest Nei til feighet

Jeg synes barn må få velge hvem de vil leke med. Det blir for galt hvis et dominerende barn finner seg en underdanig lekekamerat som må finne seg i å bli dominert. Det er jo det som skjer når vi tvinger barna våre til å leke med andre. Den eneste måten roligere barn kan sette grense på er å si nei til å være sammen med dette barnet som tramper på deres grenser. Så skal vi som voksne tvinge barnet til å inkludere og være sammen med??

Synes nesten det er bedre med at de setter sine grenser da med litt krangling og slåssing. Å unngå å leke med andre er en skikkelig feig måte å gjøre det på synes jeg. SMertefullt for det barnet som ikke har lært seg at det ikke kan sjefe hele tiden. Selvsagt de voksnes ansvar å forklare barn det på en rolig måte.

Gjest Nei til feighet

Hvis barna har annet besøk, SKAL alle inkluderes.

Hvis barna våre er alene, og de ikke har lyst til å leke med den som ringer på, er de i sin fulle rett til å si nei.

Er ikke det uhøflig og egoistisk da? Ikke alltid jeg vil ha uventet gjester jeg heller men slipper de da inn på en kaffekopp allikevel. Noe som heter folkeskikk. Hvordan skal barn lære det når de kan svare på en slik måte?

Synes nesten det er bedre med at de setter sine grenser da med litt krangling og slåssing. Å unngå å leke med andre er en skikkelig feig måte å gjøre det på synes jeg. SMertefullt for det barnet som ikke har lært seg at det ikke kan sjefe hele tiden. Selvsagt de voksnes ansvar å forklare barn det på en rolig måte.

Noen barn er ikke tøff nok til å sette grenser.

Gjest nei til feighet

Jeg var enig i denne filosofien før, men ikke nå lenger.

VI har en gutt i nabolaget som er en ordentlig ramp. Når han er her hiver han ting på taket, knuser leker. Skubber og slår, spesiellt minstemann.

Eldstemann var faktisk redd for å gå i bhg i fjor pga av denne gutten.

Så når han kommer hit, føler jeg slett ikke for å innlemme han i det gode selskap selv om det er andre barn her.

Og det er jo en gutt ingen liker....

Men jeg sier heller ingenting om ungene leker med ham og det går greit. Men jeg har flere ganger lagt ned veto, at de ikke får lov til å leke med ham.

Og det trodde jeg aldri jeg skulle gjøre noen gang...

Helt flott

om du sender ham rett hjem ved dårlig opførsel. Da lærer ham også at ved dårlig oppførsel så er det rett hjem og han vil antagelig oppføre seg bedre etterhvert. Har han adhd er det selvsagt ikke så lett. Men jeg får skikkelig vondt av gutten om du setter ham i en bås og nekter dine barn å leke med ham. Da er jo du mye verre selv enn denne gutten. Barn må få nye sjangser.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...