Gå til innhold

Operasjon av mandler/falske mandler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Nå har vi fått time på sykehuset for minstemann på litt over 2 år for utredning/operasjon av falske mandler/mandler. Har vært gjennom det samme med 6-åringen vår som var 3 år når inngrepet ble gjort. Etter dette har hun vært frisk som en fisk, og vi håper selvsagt det samme for lillebror. Gruer meg denne gangen som da selv om dette er rutine for legene. Vet ikke helt 100 % hva vi har i vente. Legen som henviste oss sa at barnet helst skulle ha fyllt fire for å få fjernet mandlene i halsen p.g.a. faren for blødning. Vi er i et lite dilemma, for vi vil gjerne at alt skal bli gjort i en og samme operasjon i stedet for å bli lagt under narkose to ganger. I forbindelse med dette lurer vi på om det kanskje er lurt å vente litt med operasjonen. Noen der ute som har hatt erfaring med så små barn? Bør gjerne nevne at det gikk problem-fritt med jenta vår når hun fikk gjort dette. Er det noen forskjell på å være 2 eller 3 år? Skulle kanskje ha snakket med legene om dette, men ville gjerne høre fra noen med erfaring først. :o)

kakki1365380609
Skrevet

Min kusine sin gutt var ett år og fem mnd nå når han nettopp fikk gjort dette. Det gikk helt fint det.

Min gutt var tre år, så jeg har ikke erfaring med så små som to år, men legene vet nok hva de gjør :o)

Lykke til.

Skrevet

Lille Frø var 2 år 2 mnd da hun fikk fjernet mandlene. Helt uproblematisk.

Gjest Margarites
Skrevet

Bare lurte på hvorfor han skal fjerne mandlene? Vært mye syk?

Jeg har selv et barn på 5 år som har vært mye syk. Ikke alvorlig, men svært hyppige tilfeller av feber. En del halsbetennelser. Kan det være aktuelt å fjerne mandlene?

Skrevet

Jeg har selv et barn på 5 år som har vært mye syk. Ikke alvorlig, men svært hyppige tilfeller av feber. En del halsbetennelser. Kan det være aktuelt å fjerne mandlene?

Lille Frø var syk og syk og syk... Hun hadde 1-2 dagers feber omtrent hver tredje uke fra januar - oktober, innimellom der 3-4 halsbetennelser som trengte antibiotika.

Etter at mandlene ble tatt (3 år siden straks) tror jeg nesten jeg kan telle på en hånd de gangene hun har hatt feber...

Gjest Margarites
Skrevet

Lille Frø var syk og syk og syk... Hun hadde 1-2 dagers feber omtrent hver tredje uke fra januar - oktober, innimellom der 3-4 halsbetennelser som trengte antibiotika.

Etter at mandlene ble tatt (3 år siden straks) tror jeg nesten jeg kan telle på en hånd de gangene hun har hatt feber...

Gutten min har også vært syk så hyppig som du skrev. Minst en gang i mnd med feber. Det er jo helt forferdelig å holde på sånn. Synes jo så synd på gutten...

Har bedt om henvisning til spesialist på øre-nese-hals. Krysser fingrene for at han kvalifiserer for inngrep da:)

Håper ikke vi må vente lenge på operasjon da. Regner med det er poliklinisk? Lang tid å komme seg etterpå?

Skrevet

Gutten min har også vært syk så hyppig som du skrev. Minst en gang i mnd med feber. Det er jo helt forferdelig å holde på sånn. Synes jo så synd på gutten...

Har bedt om henvisning til spesialist på øre-nese-hals. Krysser fingrene for at han kvalifiserer for inngrep da:)

Håper ikke vi må vente lenge på operasjon da. Regner med det er poliklinisk? Lang tid å komme seg etterpå?

Vi ble henvist til en privatklinikk, 3 uker ventetid på time og et par-tre uker venting på inngrepet etter det.

Mandlene ble tatt en fredag og ungen var i barnehagen påfølgende onsdag, men i ettertid har jeg skjønt at hun nok skulle vært hjemme hele den uka med tanke på infeksjonsfaren. Men det gikk helt fint da. :o)

Hun hadde forresten innmari stooore mandler, vare bare såvidt det var åpning bak i halsen ifølge ønh-legen.

Gjest Margarites
Skrevet

Vi ble henvist til en privatklinikk, 3 uker ventetid på time og et par-tre uker venting på inngrepet etter det.

Mandlene ble tatt en fredag og ungen var i barnehagen påfølgende onsdag, men i ettertid har jeg skjønt at hun nok skulle vært hjemme hele den uka med tanke på infeksjonsfaren. Men det gikk helt fint da. :o)

Hun hadde forresten innmari stooore mandler, vare bare såvidt det var åpning bak i halsen ifølge ønh-legen.

Full narkose?

Skrevet

Vært mye syk, ja. Ører, hals, falsk krupp, snorker, you name it.

Skrevet

Min kusine sin gutt var ett år og fem mnd nå når han nettopp fikk gjort dette. Det gikk helt fint det.

Min gutt var tre år, så jeg har ikke erfaring med så små som to år, men legene vet nok hva de gjør :o)

Lykke til.

Tusen takk for svar alle sammen. Da håper jeg at de fjerner alt i samme renna så er vi ferdige med det. Har ikke lyst på en ny runde om et par år. :o) Husker dere forresten hvordan dere gjorde det med embla-plasteret? Står at det skal på ca. 1-2 t. før inngrepet. Må det på før vi reiser hjemmefra el.?

Skrevet

Full narkose?

Mandlene tas i full narkose ja. Hun ble lagt i narkose kl. 11, ble trillet ut igjen kl. 11:20 og gikk på egne bein ut på venterommet kl. 14.

Jeg tok mandlene i fjor høst, ble lagt i narkose kl. 14:30, våknet kl. 16 og ble sparket ut kl. 17.

Skrevet

Har barnet vært plaget med ørene også?

Hvis så, hadde det kanskje vært lurt å la legen ta en vurdering på om de skal legge inn dren samtidig.

Så slipper dere det senere, liksom. Det er ikke så gøy med narkose...

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen. Da håper jeg at de fjerner alt i samme renna så er vi ferdige med det. Har ikke lyst på en ny runde om et par år. :o) Husker dere forresten hvordan dere gjorde det med embla-plasteret? Står at det skal på ca. 1-2 t. før inngrepet. Må det på før vi reiser hjemmefra el.?

Har dårlig erfaring med embla-plaster, det får nemlig blodårene til å trekke seg litt sammen så de kan bli vanskelige å finne.

Begge mine sovner på maske og får satt venflonet etterpå.

Gjest modific
Skrevet

Emlaplasteret kan ligge på i mange timer, men må ligge på minst en time før for at de skal virke. Jeg ville satt de på når dere dro hjemmefra hvis dere ikke har veldig lang vei og vet det er lenge til operasjonen.

Hos oss så vil de at barna skal ha fyllt 2 år før operasjonen. Har ikke sett noen forskjell på ungene etter operasjonen, i forhold til alderen. Som regel er de i fin form ganske raskt.

Skrevet

Emlaplasteret må sitte på i minst en time for at det skal virke. Hvis ventetiden blir lengre enn en time er det bare å la plasten bli liggende over emlakremen, så holder effekten i timevis.

Skrevet

Emlaplasteret kan ligge på i mange timer, men må ligge på minst en time før for at de skal virke. Jeg ville satt de på når dere dro hjemmefra hvis dere ikke har veldig lang vei og vet det er lenge til operasjonen.

Hos oss så vil de at barna skal ha fyllt 2 år før operasjonen. Har ikke sett noen forskjell på ungene etter operasjonen, i forhold til alderen. Som regel er de i fin form ganske raskt.

Ok. Vi har fått time ca. halv ti og utenom rush-tid er ikke turen lenger enn ca. 15-20 min. Da tar vi det på hjemme, i god tid før vi kjører. Så lenge det ikke gjør noe at det sitter på lenger en 2 t. så er det jo enkelt. Takk for svar!

Skrevet

Datteren min var 3 år og 2 mnd. da hun ble operert og det var ikke noe problemer i den forbindelse. Det ble aldri nevnt noe om blødningsfare pga. alder til oss i alle fall.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...