Gå til innhold

Jente 3,5 år med mageproblem

Anbefalte innlegg

annetove1365380897
Skrevet

Vår datter på 3,5 år har ikke kontroll over avføringen sin. Hun bæsjer ofte mer enn 10 ganger i løpet av dagen (bruker bleie). Når vi vasker henne nedentil etter avføring, ser vi mer avføring i åpningen, hun får aldri tømt seg skikkelig. Det hender til og med at hun gjør litt i badekaret. Hun kjenner når hun må til vanlig, løper på soverommet eller badet og gjør det der. Det kommer som regel litt avføring med når hun promper også, så bleieslutt er ikke særlig aktuelt ennå.... Hun er normal i høyde og vekt, er testet mot cøliaki og vi kuttet ut melkeprodukter i en periode da hun var mindre uten å se forbedring. Hun drikker kun melk til måltidene (vil ikke ha noe annet), kan det at hun får i seg mye melk være årsaken til problemene alene?Jeg leste et innlegg her om en gutt på samme alder med tilnærmet identisk problem(innlegg: Problemer med magen???) , han ble anbefalt duphalac-kur. Vi har gitt henne to duphalac-kurer, uten at ting har blitt bedre av den grunn. Begynner å bli bekymret for at det er noe alvorlig og vurderer å bestille time til undersøkelse. Hvordan foregår en slik undersøkelse? Regner med det kan være rimelig traumatisk for ei lita jente, håper å unngå det hvis vi kan... Takker for svar!

Skrevet

Hørtes ikke bra ut.

Jeg syns absolutt dere bør bestille time hos legen, fortrinnsvis barnelege.

Det kan som du er inne på skyldes at hun egentlig har treg mage, tilnærmet forstoppelse, det vil kunne resultere i slike ting. Vi har i samråd med barnelege brukt flytende parafin ved langvarig treg mage (sønnen vår hadde bare avføring 2 ganger i uka).

Men slike ting er ikke sånt som man bør eksperimentere med på egenhånd så ta kontakt med legen!

Skrevet

Dersom den avføringen som kommer ut er tyntflytende så kan det hende hun er obstipert (?), dvs. at en stor klump hard avføring har satt seg fast i tarmen slik at bare tyntflytende kommer forbi.

Kontakt lege for nærmere utredning for det høres ikke helt normalt ut.

Skrevet

Jeg har hørt at det er sympt. på nær forstoppelse. Når det kommer så mange ganger per dag. Det kan også være at en hard klump ligger og stenger. Ville oppsøkt lege med en gang.

Gjest Elextra
Skrevet

Hvis det var mitt barn ville jeg absolutt oppsøkt lege. Dersom legen var usikker, ville jeg bedt om henvisning til spesialist.

Gunnar Oftedal, barnelege
Skrevet

Når du forteller at hun aldri får tømt seg skikkelig får jeg mistanke om at dette dreier seg om en rectal obstipasjon. Det er en tilstand som ofte forekommer i denne alderen. Barn kan av forskjellige grunner la være å gå på do en periode, slik at avføringen samler seg i endetarmen. Det kan samle seg store mengder der, slik at tarmen utvides, og slutter å fungere normalt. Dette kan gi avføring mange ganger daglig, men likevel manglende tømming, idet bare en liten del av klumpen kommer ut hver gang. Det er lett å stille diagnosen ved at legen stikke en finger inn i endetarmen, og kjenner rikelig og fast avføring der. Behandlingen er også enkel. Den dreier seg om å tømme endetarmen, og det gjøres med klyster. Dersom dette er situausjonen er det klart av Duphalac alene ikke kunne hjelpe, fordi den ikke løser problemet i endetarmen. I kombinasjon med et klyster vil derimot langvarig bruk av Duphalac være hensiktsmessig.

Selve undersøkelsen, en finger i endetarmen, er meget rask og gjør ikke spesielt vondt når legen smører hansken inn med glidemiddel.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...