Demeter1 Skrevet 29. august 2005 Del Skrevet 29. august 2005 Har en datter på vel tre måneder som nesten ikke legger på seg lenger. Siden forrige mandag (altså på en uke) har hun gått opp 10 gram. Den siste måneden har hun ikke lagt på seg mer enn 250 gram til sammen. Hun veier nå 6160 gram og måler vel 60 centimeter. Fødselsmålene var henholdsvis 3600 og 52. Jeg fullammer. Nå lurer jeg på hva denne vektbremsingen skyldes, om jeg har for lite melk, om hun har dårlig appetitt eller om det er vanlig å flate ut og vokse i rykk og napp for så små babyer. Hadde rikelig med melk da broren var liten, så dette stresser meg litt. Nå lurer jeg på om jeg bør begynne med tillegg, eller om jeg skal prøve å få opp produksjonen med pumpe? Eller kan jeg slappe av og forvente at det går seg til? Jenta er stort sett blid og fornøyd, og virker ikke "utsultet". Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/196186-baby-som-legger-lite-p%C3%A5-seg/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carina82 Skrevet 29. august 2005 Del Skrevet 29. august 2005 Jenta mi la på seg 600 gram fra hun ble født og til hun var 3 mnd. Jeg hadde mer enn nok melk, men tydeligvis ikke nok næring. Hun ga aldri noe uttrykk for misnøye, men vekta gikk ikke oppover uansett hvor mye hun spiste. Da vi gikk over på mme (1 måltid om dagen), skøyt vekta i været med en gang. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/196186-baby-som-legger-lite-p%C3%A5-seg/#findComment-1373527 Del på andre sider Flere delingsvalg…
cec5 Skrevet 29. august 2005 Del Skrevet 29. august 2005 Jeg har dessverre ingen gode råd. Bortsett fra at du må prøve å ikke stresse med det. Og det er jo lettere sagt enn gjort. Min 1 åring var 4360 g da han ble født. La dårlig på seg, måtte begynne med mme da han var 3 mnd. Fast føde har vært et mareritt å få i han, dvs umulig. Først nå de siste 2-3 mnd er han begynnt å spise noe. Har ikke veid han siden han var 10 mnd: 7600g. Og jeg tipper han ligger like over 8 kg nå. Han har enda ikke fordoblet fødselsvekta si altså. Jeg har heldigvis to unger fra før, som aldri var noe problem i matveien. Så jeg vet at jeg ikke er helt på bærtur, og ikke kunne gjort noe annerledes. Lillingen er bare sånn. Må legge til at han er en veldig blid unge, sover også hele natta (gjort det siden han var 2 mnd). Men alt dette stresset med at han ikke la på seg "etter skjema" har ødelagt mye av dette året hvor man bare skal kose seg med nurket. En lang periode var jeg t.o.m sint på han som var så "vrang" med spisinga. Det har heldigvis gått over, og nå koser vi oss ilag. Han får tilbud om forskjellig mat. Noen ganger spiser han, andre ganger ikke. Og jeg stresser ikke med det lenger. Jeg har pratet med andre mødre som sier at akkurat slik var deres unge også. Og de lå ikke på normalpercentilen før de var 2-3 år!! Plutselig en dag begynnte de bare å spise godt. Ingen unger er like. Så hvis nestemann også blir slik, nekter jeg å la helsesøstra stresse meg med veiing i tide og utide. Det viktigste er at ungen virker blid og fornøyd. Så får man bare stole på at han/hun tar nok næring til seg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/196186-baby-som-legger-lite-p%C3%A5-seg/#findComment-1373587 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Demeter1 Skrevet 29. august 2005 Forfatter Del Skrevet 29. august 2005 Jeg har dessverre ingen gode råd. Bortsett fra at du må prøve å ikke stresse med det. Og det er jo lettere sagt enn gjort. Min 1 åring var 4360 g da han ble født. La dårlig på seg, måtte begynne med mme da han var 3 mnd. Fast føde har vært et mareritt å få i han, dvs umulig. Først nå de siste 2-3 mnd er han begynnt å spise noe. Har ikke veid han siden han var 10 mnd: 7600g. Og jeg tipper han ligger like over 8 kg nå. Han har enda ikke fordoblet fødselsvekta si altså. Jeg har heldigvis to unger fra før, som aldri var noe problem i matveien. Så jeg vet at jeg ikke er helt på bærtur, og ikke kunne gjort noe annerledes. Lillingen er bare sånn. Må legge til at han er en veldig blid unge, sover også hele natta (gjort det siden han var 2 mnd). Men alt dette stresset med at han ikke la på seg "etter skjema" har ødelagt mye av dette året hvor man bare skal kose seg med nurket. En lang periode var jeg t.o.m sint på han som var så "vrang" med spisinga. Det har heldigvis gått over, og nå koser vi oss ilag. Han får tilbud om forskjellig mat. Noen ganger spiser han, andre ganger ikke. Og jeg stresser ikke med det lenger. Jeg har pratet med andre mødre som sier at akkurat slik var deres unge også. Og de lå ikke på normalpercentilen før de var 2-3 år!! Plutselig en dag begynnte de bare å spise godt. Ingen unger er like. Så hvis nestemann også blir slik, nekter jeg å la helsesøstra stresse meg med veiing i tide og utide. Det viktigste er at ungen virker blid og fornøyd. Så får man bare stole på at han/hun tar nok næring til seg. Takk for gode råd! Det er vel bare å innse at lillesøster er støpt i en annen form en broren, som alltid har vært godt i hold og hatt superb apetitt. Jeg har nektet å tro at jeg har hatt for lite melk siden hun har virket så fornøyd. Tok en runde med Avent-pumpa nettopp for å se om det var noe gang på "meieriet", og det var det jo. Synes ikke at 100 ml på kveldstid er så verst, tatt i betraktning at pumpa ikke har vært i bruk siden jenta kom. Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/196186-baby-som-legger-lite-p%C3%A5-seg/#findComment-1373632 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Demeter1 Skrevet 29. august 2005 Forfatter Del Skrevet 29. august 2005 Jenta mi la på seg 600 gram fra hun ble født og til hun var 3 mnd. Jeg hadde mer enn nok melk, men tydeligvis ikke nok næring. Hun ga aldri noe uttrykk for misnøye, men vekta gikk ikke oppover uansett hvor mye hun spiste. Da vi gikk over på mme (1 måltid om dagen), skøyt vekta i været med en gang. Lykke til! Hei:-) Skulle det virkelig bare ett mme-måltid til for å få vekta opp... Kanskje jeg skulle prøve det, da. Skal først prøve å pumpe litt for å få mer melk for å forsikre meg om at det ikke er mengden som er problemet. Funker ikke det, får vi vurdere tillegg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/196186-baby-som-legger-lite-p%C3%A5-seg/#findComment-1373635 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carina82 Skrevet 29. august 2005 Del Skrevet 29. august 2005 Hei:-) Skulle det virkelig bare ett mme-måltid til for å få vekta opp... Kanskje jeg skulle prøve det, da. Skal først prøve å pumpe litt for å få mer melk for å forsikre meg om at det ikke er mengden som er problemet. Funker ikke det, får vi vurdere tillegg. Ja, det holdt med ett mme-måltid om dagen, aner ikke hvorfor det var så lite som skulle til. Helsestasjonen kunne heller ikke gi noe fornuftig svar på det. Følte egentlig at de stresset meg mer, med mas om veiing daglig - som om det skulle få vekta til å øke... Nå, når jenta er to år, sitter jeg fortsatt igjen med følelsen av at "vår" helsesøster var inkompetent, og angrer på at jeg ikke turte å stå opp i mot henne og si hva jeg egentlig mente. Men i og med at man ikke har all verdens erfaring med førstemann, må man jo velge å stole på at fagpersonellet rundt vet hva de faktisk driver med. Noe som viste seg å ikke stemme i omtrent 2 av 3 tilfeller hos oss. Så stol på deg selv, som mor vet du faktisk best hva barnet ditt trenger! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/196186-baby-som-legger-lite-p%C3%A5-seg/#findComment-1373686 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carina82 Skrevet 29. august 2005 Del Skrevet 29. august 2005 Hei:-) Skulle det virkelig bare ett mme-måltid til for å få vekta opp... Kanskje jeg skulle prøve det, da. Skal først prøve å pumpe litt for å få mer melk for å forsikre meg om at det ikke er mengden som er problemet. Funker ikke det, får vi vurdere tillegg. Ja, det holdt med ett mme-måltid om dagen, aner ikke hvorfor det var så lite som skulle til. Helsestasjonen kunne heller ikke gi noe fornuftig svar på det. Følte egentlig at de stresset meg mer, med mas om veiing daglig - som om det skulle få vekta til å øke... Nå, når jenta er to år, sitter jeg fortsatt igjen med følelsen av at "vår" helsesøster var inkompetent, og angrer på at jeg ikke turte å stå opp i mot henne og si hva jeg egentlig mente. Men i og med at man ikke har all verdens erfaring med førstemann, må man jo velge å stole på at fagpersonellet rundt vet hva de faktisk driver med. Noe som viste seg å ikke stemme i omtrent 2 av 3 tilfeller hos oss. Så stol på deg selv, som mor vet du faktisk best hva barnet ditt trenger! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/196186-baby-som-legger-lite-p%C3%A5-seg/#findComment-1373687 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 30. august 2005 Del Skrevet 30. august 2005 Jeg har bare en generell kommentar (har ikke gått grundig inn i den manglende vektøkningen du nevner): Så lenge barnet er fornøyd og friskt, skal det mye til at manglende vektøkning er farlig. Vektøkningen går i rykk og napp. Mange helsesøstre hausser opp manglende vektøkning og gjør det til et problem. Nesten som de glemmer at vektøkningen går i rykk og napp, og at det er naturlig for noen barn å veie mindre enn andre. Slik var det også med mitt første barn, jeg var uerfaren og ble veldig bekymret fordi helsestasjonen lot til å være litt bekymret. Har etterhvert opplevd at mange har følt det samme, og ingen av disse har hatt grunn til bekymring. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/196186-baby-som-legger-lite-p%C3%A5-seg/#findComment-1373846 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bb71 Skrevet 30. august 2005 Del Skrevet 30. august 2005 Jeg har ikke helt lest alle svarene du har fått, men svarer allikevel. Jeg har en datter som er eldre en din, men med samme fødselsvekt. Hun har lagt lite på seg, hos henne skylles det at hun forbrenner mange kalorier (jobber hardt for bevegelse, har cp). Andre grunner til at barn legger lite på seg kan være høy forbrenning/arvelighet (er dere tynne?) eller hun tar ikke opp næringen. Selv om vår jente ikke legger nok på seg har vi fått beskjed om å bare amme som vanlig siden hun er fornøyd. Vi har fått beskjed om ikke å begynne med mat eller tillegg selv om hun legger lite på seg, vi prøver å gi et ekstra måltid sent på kvelden (hun sover hele natta). Dersom barnet er fornøyd er det ikke noe å stresse med sier helsesøsteren vår. Hun sier også at mange barn legger lite på seg i perioder, og at man ikke gjør så mye med det 1. året - da har de ofte funnet sin egen kurve. Hun sier at det ikke gjør så mye om barna ikke legger på seg i jevn kurve. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/196186-baby-som-legger-lite-p%C3%A5-seg/#findComment-1375251 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.