Gå til innhold

Var hos øyenlegen idag

Anbefalte innlegg

Gjest Shira12
Skrevet

Og til min store forbauselse ser guttungen dårlig.

Helsesøster ville ha han til øyenlegen etter 4-årskontrollen.

Jeg tok det hele med stor ro, da vår helsesøster har en tendens til og få fem høns ut av en fjør.

Men stakkars gutten min ser jo ikke skikkelig.

Fikk litt dårlig samvittighet jeg, alle de gangene jeg har vært irritert fordi han ikke ser leken han leter etter, når den ligger rett foran han, og alle de gangene jeg har trodd han var klønete...

Huff, er ikke mye høy i hatten i kveld jeg nei.

Men nå har vi plukket ut briller, og det ser ikke ut til og plage han.

Han er langsynt, + 8,5 og + 7,5. Er det mye? Lite? Har virkelig ikke peiling jeg, og øyenlegen var stressa og svarte omtrent ikke på spørsmål.

Har kjøpt skikkelige briller til han, som tåler en støyt og ikke knekker så lett, og de skal henge godt. Han må jo få lov og leke :-)

Jeg har null erfaring på dette området, er det noen som har?

Får jeg dekket noe på trydekontoret? Det kom jo på 4500 kr til sammen, og han må vel ha nye innimellom.

Må få sagt at jeg har en snill liten gutt, Ikke en lyd hos øyenlegen, gjorde slik han ble bedt om. Prøvde alle brillene Mamma ville han skulle prøve.

Han sa

-Du skjønner det Mamma, at jeg ser så dårlig jeg, men med briller kan jeg se mer en den store røde lekekassen på rommet mitt.

:-)

• Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

20

• Velouria

2

• isbe

2

• Maggi

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det er ganske mye ja.

Du kan ha rett på refusjon av deler eller hele beløpet hos trygdekontoret. Optikeren kan disse reglene, hør med dem når du henter brillene :)

Gjest Shira12
Skrevet

Det er ganske mye ja.

Du kan ha rett på refusjon av deler eller hele beløpet hos trygdekontoret. Optikeren kan disse reglene, hør med dem når du henter brillene :)

Spurte om dette hos optikeren jeg idag, men de viste ikke.

trodde de hadde peiling jeg, men det hadde ikke den dama jeg handlet hos. Men hyggelig var hun iallefall :-)

Skrevet

Kjenner meg VELDIG godt igjen. Vår datter sjeler (heldigvis...?) - og da oppdaget vi det LITT tidligere enn dere - hun var 4 år da vi tok henne til øyelege og hun har styrke 7 og 7,5 . Pga sjelingen får vi dekket brilleglassene og arbeidet og litt av innfatningene - når barna ikke sjeler får man dessverre IKKE dekket utgiftene. Kjøpte dere titaninnfatninger? De er geniale siden de kan bøyes uten å ødelegges. Det kjøpte vi nå sist.

Kjenner godt igjen den følelsen av å skulle ha oppdaget det tidligere - hadde vondt i magen og var våken i 2 netter etter at vi hadde vært hos øyelegen første gangt!

Skrevet

Spurte om dette hos optikeren jeg idag, men de viste ikke.

trodde de hadde peiling jeg, men det hadde ikke den dama jeg handlet hos. Men hyggelig var hun iallefall :-)

De som hjelper til med å finne innfatninger og riktige glass er ikke alltid optikere. Men om du ikke finner ut av det der får du sikkert svar om du tar en telefon til trygdekontoret :)

Gjest Shira12
Skrevet

De som hjelper til med å finne innfatninger og riktige glass er ikke alltid optikere. Men om du ikke finner ut av det der får du sikkert svar om du tar en telefon til trygdekontoret :)

Skal ringe i morgen.

Håper jeg får dekket litt da, ellers får jeg vel begynne og spare til neste brillepar ;-)

Gjest Shira12
Skrevet

Kjenner meg VELDIG godt igjen. Vår datter sjeler (heldigvis...?) - og da oppdaget vi det LITT tidligere enn dere - hun var 4 år da vi tok henne til øyelege og hun har styrke 7 og 7,5 . Pga sjelingen får vi dekket brilleglassene og arbeidet og litt av innfatningene - når barna ikke sjeler får man dessverre IKKE dekket utgiftene. Kjøpte dere titaninnfatninger? De er geniale siden de kan bøyes uten å ødelegges. Det kjøpte vi nå sist.

Kjenner godt igjen den følelsen av å skulle ha oppdaget det tidligere - hadde vondt i magen og var våken i 2 netter etter at vi hadde vært hos øyelegen første gangt!

Han er 4 år nå, eller vel 4 og ett halvt nå da (jøss så tiden går ;-) )

Kjøpte titan ja, de virket jo helt geniale!

Øyenlegen sa ikke noe om sjeling, så han gjør sikkert ikke det.

Urk, ikke dekket noe!! Jaja, han må jo ha briller da, og bør jo ha skikkelige slik at de henger på, og er behagelige.

Vel det er jo bare penger, og det viktigste er jo at gutten ser! Men det er så mangen hull og putte pengene i ;-)

Men gutten har to foreldre som virkelig er snille med han i kveld :-) Vi har vel en liten klump i magen begge to.

Skrevet

Fikk klump i halsen over det med den røde lekekassen. Stakkars lille venn, men så flott at han får briller nå!

Gjest -langsynt selv
Skrevet

Så fint for gutten din at han får briller! Jeg hadde +7 på begge øyne som liten, men i løpet av over 10 år er jeg nå nede på +5 :-) Det går nedover, så lever han lenge nok så har han normalsyn som 100-åring ;-)

Jeg ser veldig dårlig -alt flyter- med +5 på begge øyne, så gutten din har nok ikke kunne skjelne mye fra hverandre.

Gjest Shira12
Skrevet

Så fint for gutten din at han får briller! Jeg hadde +7 på begge øyne som liten, men i løpet av over 10 år er jeg nå nede på +5 :-) Det går nedover, så lever han lenge nok så har han normalsyn som 100-åring ;-)

Jeg ser veldig dårlig -alt flyter- med +5 på begge øyne, så gutten din har nok ikke kunne skjelne mye fra hverandre.

Nei stakkars gutten min har nok ikke sett bra.

Er glad for at vi fant dette ut nå, slik at brillene blir en naturlig ting, og at han kan se ting skikkelig.

Gjest Shira12
Skrevet

Fikk klump i halsen over det med den røde lekekassen. Stakkars lille venn, men så flott at han får briller nå!

Fikk tårer i øynene jeg da han sa det.

Blir en helt ny verden for han dette nå.

Gjest Shira12
Skrevet

Dere har nok flere rettigheter enn dere tror. Uvitenheten er stor.

http://www.svaksynte.org

Takk for link.

Ja det er nok mange som ikke vet hva de har rett på. Jeg er selv syk så jeg kommer til og sjekke opp en del, det har jeg lært meg etter mange års sykdom, at man må stå på selv :-)

Skrevet

Sa jeg, da jeg så ut av vinduet hos øyelegen med briller i riktig styrke på nesen ;o)

Moren min gremmes den dag i dag fordi hun ikke oppdaget dette mye før.

Men, jeg gikk i 3. klasse, så du har vært flink og tidlig ute!

Lykke til med brillene, husk å pusse dem hver dag - hvis ikke blir de ubehagelige å gå med! (bruk pussekluten du får med fra optikeren).

Hilsen

Gjest Shira12
Skrevet

Sa jeg, da jeg så ut av vinduet hos øyelegen med briller i riktig styrke på nesen ;o)

Moren min gremmes den dag i dag fordi hun ikke oppdaget dette mye før.

Men, jeg gikk i 3. klasse, så du har vært flink og tidlig ute!

Lykke til med brillene, husk å pusse dem hver dag - hvis ikke blir de ubehagelige å gå med! (bruk pussekluten du får med fra optikeren).

Hilsen

Ja det er nok en stor omveltning og plutselig se alt skikkelig.

Men du, jeg skal ikke ha skryt for at jeg var tidlig ute... Jeg viste ikke om dette, hadde ikke anelse, men det ble oppdaget at han så litt dårlig på 4-årskontrollen.

Så selv om jeg ikke er så begeistra for helsesøstera her, er jeg henne en stor takk skyldig nå.

Skrevet

Takk for link.

Ja det er nok mange som ikke vet hva de har rett på. Jeg er selv syk så jeg kommer til og sjekke opp en del, det har jeg lært meg etter mange års sykdom, at man må stå på selv :-)

Svaksynt er et handikap, og de barn som ser dårlig får ikke med seg alt som skjer fort nok. Det er _svært_ vanskelig for normalt seeende å forstå. Brillene gjør dem _ikke_ til normalt seende. Dere har høyst sannsynlig rett til spesialpedagog og andre ytelser. Husk bl a å søke skattebegrensning for deg selv hvis du har lav inntekt.

Gjest Shira12
Skrevet

Svaksynt er et handikap, og de barn som ser dårlig får ikke med seg alt som skjer fort nok. Det er _svært_ vanskelig for normalt seeende å forstå. Brillene gjør dem _ikke_ til normalt seende. Dere har høyst sannsynlig rett til spesialpedagog og andre ytelser. Husk bl a å søke skattebegrensning for deg selv hvis du har lav inntekt.

OK.

Skal huske på det. Takker for tips :-)

Skrevet

Mine døtre ser også veldig dårlig og skjeler litt, den yngste skal bruke lapp. Den eldste korrigerer synet kun ved hjelp av briller. Mine har brukt briller fra de var henholdsvis 14 og 9,5 mnd. Det er ikke uvanlig at man ikke oppdager langsynthet før barna er på 4 års kontroll eller begynner på skolen.

Om du får dekket det på trygdekontoret avhenger av hvorfor han bruker briller. Det kommer frem av brilleseddelen dere fikk av øyelegen, så det er bare å ta med den til trygdekontoret. Får håpe du får dekket noe, briller er sinnsykt dyrt og særlig til barn som man ikke kan velge en billig innfatning. Vi har alltid hatt Titan til våre og de tåler en del juling.

I følge min øyelege bør du unngå å kjøpe briller på brilleland, selvom det er rimelige. Hun har hatt flere tilfeller hvor synet ha blitt forværret pga feil styrke og sliping på glasset. Om du bor i Oslo anbefaler jeg deg å handle på Gundersen og Løken ved Tinghuset, de har kjempeutvalg av innfatninger og mange, mange års erfaring.

Lykke til alle sammen!

Skrevet

Med de styrkene som er oppgitt er vel ikke barnet klassifisert som svaksynt i trygdesystemet såvidt jeg vet...

Skrevet

Med de styrkene som er oppgitt er vel ikke barnet klassifisert som svaksynt i trygdesystemet såvidt jeg vet...

Snakk med foreningen, du får også rabatter på briller via dem. Briller er svinedyrt. Ofte er det billigere å bestille dem i utlandet hvis du ikke får støtte.

Sjekk også om særfradrag på ligningen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...