Gå til innhold

Var hos øyenlegen idag

Anbefalte innlegg

Du er nok ikke alene nei! Pappa har fortalt at de fikk skikkelig dårlig samvittighet da jeg for første gang stod ved vinduet og så ut med mine nye briller da jeg var 7 år. Jeg sa forbauset: "Man kan jo se ett og ett blad på trærne jo!"

Jeg har ikke tatt skade av det, enda jeg fikk brillene enda senere enn gutten din, så du trenger ikke ha dårlig samvittighet nei! Det er tydelig at unger er flinke til å tilpasse seg og dermed "skjule" hvor dårlig de egentlig ser. De vet jo ikke om noe annet og tror det skal være sånn :-)

Angående helsesøster: mamma og pappa var litt usikker på om jeg ikke kanskje så dårlig da jeg var hos helsesøster og ikke så forskjell på en svane og en stol! Men helsesøster mente det var begrepsforvirring!! Det var derfor de hadde dårlig samvittighet, for de tenkte de skulle ha trodd på meg, heller enn å høre på helsesøster ;-)

Fortsetter under...

• Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

20

• Velouria

2

• isbe

2

• Maggi

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest Shira12

Mine døtre ser også veldig dårlig og skjeler litt, den yngste skal bruke lapp. Den eldste korrigerer synet kun ved hjelp av briller. Mine har brukt briller fra de var henholdsvis 14 og 9,5 mnd. Det er ikke uvanlig at man ikke oppdager langsynthet før barna er på 4 års kontroll eller begynner på skolen.

Om du får dekket det på trygdekontoret avhenger av hvorfor han bruker briller. Det kommer frem av brilleseddelen dere fikk av øyelegen, så det er bare å ta med den til trygdekontoret. Får håpe du får dekket noe, briller er sinnsykt dyrt og særlig til barn som man ikke kan velge en billig innfatning. Vi har alltid hatt Titan til våre og de tåler en del juling.

I følge min øyelege bør du unngå å kjøpe briller på brilleland, selvom det er rimelige. Hun har hatt flere tilfeller hvor synet ha blitt forværret pga feil styrke og sliping på glasset. Om du bor i Oslo anbefaler jeg deg å handle på Gundersen og Løken ved Tinghuset, de har kjempeutvalg av innfatninger og mange, mange års erfaring.

Lykke til alle sammen!

Hei og takk for info :-)

Jeg handlet på Synsam, har ikke Brilleland her, og jeg bor nok langt fra Oslo :-) Men skal legge meg på minnet det med Brilleland.

Han hadde visstnok skjeve hornhinner også.

Snakket med trygdekontoret idag, og de sa at det var øyenlegen som måtte skrive søknad om å få noe dekket, men at da måtte det være noe galt med øynene, utenom dårlig syn.

Har kjøpt titaninnfatninger til han, det ble anbefalt, og han må jo få lov til og være barn.

Gjest Shira12

Du er nok ikke alene nei! Pappa har fortalt at de fikk skikkelig dårlig samvittighet da jeg for første gang stod ved vinduet og så ut med mine nye briller da jeg var 7 år. Jeg sa forbauset: "Man kan jo se ett og ett blad på trærne jo!"

Jeg har ikke tatt skade av det, enda jeg fikk brillene enda senere enn gutten din, så du trenger ikke ha dårlig samvittighet nei! Det er tydelig at unger er flinke til å tilpasse seg og dermed "skjule" hvor dårlig de egentlig ser. De vet jo ikke om noe annet og tror det skal være sånn :-)

Angående helsesøster: mamma og pappa var litt usikker på om jeg ikke kanskje så dårlig da jeg var hos helsesøster og ikke så forskjell på en svane og en stol! Men helsesøster mente det var begrepsforvirring!! Det var derfor de hadde dårlig samvittighet, for de tenkte de skulle ha trodd på meg, heller enn å høre på helsesøster ;-)

Takk for gode ord!

Ja en skal følge magefølelsen sin som foreldre, men dessverre har nok min magefølelse sviktet denne gangen ;-)

Barn tilpasser seg det meste, og det er jo både på godt og vondt.

Men han har ikke noe i mot briller, han synes det er litt tøft :-)

Du kan få refundert på trygdekontoret, innfatning innenfor en viss sum. Be optekeren dokumentere hvorfor glassene er så dyre. (Høy styrke.)

Be optikeren forklare litt om langsyntheten. Øyelegen brude gjort det. Optikeren kan gjøre det like godt.

Du må ha et bestemt skjema fra øyelege for å få brillene refundert. Det burde øyelegen gitt deg.

mvh

Mine døtre ser også veldig dårlig og skjeler litt, den yngste skal bruke lapp. Den eldste korrigerer synet kun ved hjelp av briller. Mine har brukt briller fra de var henholdsvis 14 og 9,5 mnd. Det er ikke uvanlig at man ikke oppdager langsynthet før barna er på 4 års kontroll eller begynner på skolen.

Om du får dekket det på trygdekontoret avhenger av hvorfor han bruker briller. Det kommer frem av brilleseddelen dere fikk av øyelegen, så det er bare å ta med den til trygdekontoret. Får håpe du får dekket noe, briller er sinnsykt dyrt og særlig til barn som man ikke kan velge en billig innfatning. Vi har alltid hatt Titan til våre og de tåler en del juling.

I følge min øyelege bør du unngå å kjøpe briller på brilleland, selvom det er rimelige. Hun har hatt flere tilfeller hvor synet ha blitt forværret pga feil styrke og sliping på glasset. Om du bor i Oslo anbefaler jeg deg å handle på Gundersen og Løken ved Tinghuset, de har kjempeutvalg av innfatninger og mange, mange års erfaring.

Lykke til alle sammen!

Man kan ikke bare gå på trygdekontoret med brilleseddelen. Øyelegen må fylle ut et bestemt skjema som angir kriteriene for å få dette refundert. Har man først fått det godkjent en gang, går det smidig de neste og man trenger ikke nytt skjema.

Om én øyelege har hatt dårlige erfaringer med én eller to Brillelandbutikker, blir det kanskje litt vel drøyt å advare mot alle Brilleland-butikker i hele landet?

De fleste optikere i Norge holder en meget høy standard.

mvh

Hei og takk for info :-)

Jeg handlet på Synsam, har ikke Brilleland her, og jeg bor nok langt fra Oslo :-) Men skal legge meg på minnet det med Brilleland.

Han hadde visstnok skjeve hornhinner også.

Snakket med trygdekontoret idag, og de sa at det var øyenlegen som måtte skrive søknad om å få noe dekket, men at da måtte det være noe galt med øynene, utenom dårlig syn.

Har kjøpt titaninnfatninger til han, det ble anbefalt, og han må jo få lov til og være barn.

De fleste optiske forretninger sliper brillene sine lokalt, i forretningen. Så de fleste tabber er også et lokalt fenomen.

Tror du kan være like trygg eller utrygg på Brilleland som andre plasser.

mvh

Annonse

Dere har nok flere rettigheter enn dere tror. Uvitenheten er stor.

http://www.svaksynte.org

En høy styrke betyr ikke at barnet er svaksynt heldigvis. Det betyr bare at hun må ha sterke briller for å se omtrent like godt eller bedre enn deg og meg.

Svaksynt er man når briller og/eller kontaklinser ikke hjelper stort og man uansett ikke oppnår bedre synsskarphet enn langt under kravet til førerkort.

En slik kraftig langsynthet hos små barn avtar som regel med årene. Barna har når de er optimalt korrigert normalt syn.

mvh

Med de styrkene som er oppgitt er vel ikke barnet klassifisert som svaksynt i trygdesystemet såvidt jeg vet...

Du har helt rett.

Man kan ha +/- 20,0 uten å være klassifisert som svaksynt om det korrigeres med kontaktlinser.

Brillestyrken angir bare hvilke glass som må til for at øynene skal prestere maksimalt. Det sier ikke noe om hva som er øynenes maksimale potensiale. Det angis på andre måter.

De absolutt fleste som er nærsynte eller langsynte har normalt syn når de er riktig korrigert. Om de ikke har det, er det som regel ikke pga nærsynt / langsynthet.

mvh

Kjenner meg VELDIG godt igjen. Vår datter sjeler (heldigvis...?) - og da oppdaget vi det LITT tidligere enn dere - hun var 4 år da vi tok henne til øyelege og hun har styrke 7 og 7,5 . Pga sjelingen får vi dekket brilleglassene og arbeidet og litt av innfatningene - når barna ikke sjeler får man dessverre IKKE dekket utgiftene. Kjøpte dere titaninnfatninger? De er geniale siden de kan bøyes uten å ødelegges. Det kjøpte vi nå sist.

Kjenner godt igjen den følelsen av å skulle ha oppdaget det tidligere - hadde vondt i magen og var våken i 2 netter etter at vi hadde vært hos øyelegen første gangt!

Med en så høy langsynthet trodde jeg det alltid var fare for skjeling og at man dermed fikk det dekket.

mvh

Han er 4 år nå, eller vel 4 og ett halvt nå da (jøss så tiden går ;-) )

Kjøpte titan ja, de virket jo helt geniale!

Øyenlegen sa ikke noe om sjeling, så han gjør sikkert ikke det.

Urk, ikke dekket noe!! Jaja, han må jo ha briller da, og bør jo ha skikkelige slik at de henger på, og er behagelige.

Vel det er jo bare penger, og det viktigste er jo at gutten ser! Men det er så mangen hull og putte pengene i ;-)

Men gutten har to foreldre som virkelig er snille med han i kveld :-) Vi har vel en liten klump i magen begge to.

Du bør absolutt sjekke med øyelegen om ikke dette skal kunne refunderes.

Det vil alltid være fare for sjeling ved så høy langsynthet.

Det kan være høy timesbetalin for å sjekke dette. :-)

De største problemene har vært nær. Det er ikke sikkert han har sett så verst på lang avstand. :-)

mvh

Gjest Shira12

Du kan få refundert på trygdekontoret, innfatning innenfor en viss sum. Be optekeren dokumentere hvorfor glassene er så dyre. (Høy styrke.)

Be optikeren forklare litt om langsyntheten. Øyelegen brude gjort det. Optikeren kan gjøre det like godt.

Du må ha et bestemt skjema fra øyelege for å få brillene refundert. Det burde øyelegen gitt deg.

mvh

Ok, takker for råd :-)

Øyenlegen var så stressa at han hadde jo knapt nok tid til og fortelle meg at gutten så dårlig.

Men vi skal tilbake om 2 mnd, så da skal jeg spørre litt mer, og be om evnt skjema.

Har snakket med trygdekontoret idag, og de ville ha søknaden fra øyenlegen, ikke meg.

De sa at hvis en fikk dekket noe, så var det 400 kr på innfatning, og alt på glassene.

Nå har ikke vi Brilleland her, så det er ikke en så aktuell problemstilling. Men takk for info.

Annonse

Skal ringe i morgen.

Håper jeg får dekket litt da, ellers får jeg vel begynne og spare til neste brillepar ;-)

For all del.

Ring øyelegen FØR du ringer trygdekontoret.

Begrunnelsen for at du skulle få dette dekket er at barnet kan (begynne å) skjele ved en så høy langsynthet.

mvh

Man kan ikke bare gå på trygdekontoret med brilleseddelen. Øyelegen må fylle ut et bestemt skjema som angir kriteriene for å få dette refundert. Har man først fått det godkjent en gang, går det smidig de neste og man trenger ikke nytt skjema.

Om én øyelege har hatt dårlige erfaringer med én eller to Brillelandbutikker, blir det kanskje litt vel drøyt å advare mot alle Brilleland-butikker i hele landet?

De fleste optikere i Norge holder en meget høy standard.

mvh

Joda, selvsagt kan man ikke ta alle over en kam. Men hun er med i et nettverk av øyeleger og det er flere som har hatt denne erfaringen. Så de fleste øyeleger advarer visst mot Brilleland iallfall om det er noe annet enn "bare" dårlig syn. Strabisme, skjeve hornhinner o.a.

Ok, takker for råd :-)

Øyenlegen var så stressa at han hadde jo knapt nok tid til og fortelle meg at gutten så dårlig.

Men vi skal tilbake om 2 mnd, så da skal jeg spørre litt mer, og be om evnt skjema.

Har snakket med trygdekontoret idag, og de ville ha søknaden fra øyenlegen, ikke meg.

De sa at hvis en fikk dekket noe, så var det 400 kr på innfatning, og alt på glassene.

Nå har ikke vi Brilleland her, så det er ikke en så aktuell problemstilling. Men takk for info.

Trygdekontoret har foreldelse på alt mulig.

Prøv å ta en telefon til øyelegen med en gang. De på kontoret kan formidle beskje. Så får du pengene raskere også.

Jeg er vant med at øyelegen sender skjemaet med pasienten.

mvh

En høy styrke betyr ikke at barnet er svaksynt heldigvis. Det betyr bare at hun må ha sterke briller for å se omtrent like godt eller bedre enn deg og meg.

Svaksynt er man når briller og/eller kontaklinser ikke hjelper stort og man uansett ikke oppnår bedre synsskarphet enn langt under kravet til førerkort.

En slik kraftig langsynthet hos små barn avtar som regel med årene. Barna har når de er optimalt korrigert normalt syn.

mvh

Det er en måte å si det på. Og det finnes ingen unntak eller varianter eller arvelige defekter?

Ikke nødvendigvis.

Hvis dette barnet er svaksynt og øyelegen ikke har, utredet årsaken(e), informert foreldrene, samt satt i gang synsrehbiliterende tiltak er det en sak for Helsetilsynet.

Det innebærer utredning av barnets restsynsevne, opplæring av foreldre, tiltak i barnets nærmiljø, hjem barnehage, utearealer osv.

Svaksynthet er en meget alvorlig og tragisk diagnose. Heldigvis er du på bærtur akkurat nå.

;-)

Joda, selvsagt kan man ikke ta alle over en kam. Men hun er med i et nettverk av øyeleger og det er flere som har hatt denne erfaringen. Så de fleste øyeleger advarer visst mot Brilleland iallfall om det er noe annet enn "bare" dårlig syn. Strabisme, skjeve hornhinner o.a.

Har de fortalt dette til Brilleland?

;-)

Det er en måte å si det på. Og det finnes ingen unntak eller varianter eller arvelige defekter?

Poenget er at om barnet var svaksynt, det er klare kriterier for hva som tilsier dette, ville det blitt tatt tak i umiddelbart og foreldrene informert.

En svaksynt vil også ha kun begrenset nytte av vanlige briller for nærsynthet og langsynthet. Ingen store ahaopplevelser med riktige briller.

Det er helt feil å snakke om svaksynthet ut fra kun en brillestyrke, fordi det sier ikke noe om synskvaliteten.

Det eneste et brilleglass gjør er å stille øyet i fokus. Du vil se dårlig i en super kikkert om den er ute av fokus. Når du stiller den i fokus, kan du nyte kvaliteten av kikerten. Er det en møkkakikkert får du et møkkabilde okke som.

Det er det pluss- og minusglass gjør for øyet: Stiller det i fokus som man kan utnytte den tilgjengelige kvaliteten. Hverken mer eller mindre.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...