Gå til innhold

Var hos øyenlegen idag

Anbefalte innlegg

Hvis dette barnet er svaksynt og øyelegen ikke har, utredet årsaken(e), informert foreldrene, samt satt i gang synsrehbiliterende tiltak er det en sak for Helsetilsynet.

Det innebærer utredning av barnets restsynsevne, opplæring av foreldre, tiltak i barnets nærmiljø, hjem barnehage, utearealer osv.

Svaksynthet er en meget alvorlig og tragisk diagnose. Heldigvis er du på bærtur akkurat nå.

;-)

Har noen skrevet at det ikke skal utredes, eller at det kan utredes i en diskusjonsgruppe som her?

Alt her er -tips-, noen passer, andre ikke.

Fortsetter under...

• Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

20

• Velouria

2

• isbe

2

• Maggi

2

Mest aktive i denne tråden

Poenget er at om barnet var svaksynt, det er klare kriterier for hva som tilsier dette, ville det blitt tatt tak i umiddelbart og foreldrene informert.

En svaksynt vil også ha kun begrenset nytte av vanlige briller for nærsynthet og langsynthet. Ingen store ahaopplevelser med riktige briller.

Det er helt feil å snakke om svaksynthet ut fra kun en brillestyrke, fordi det sier ikke noe om synskvaliteten.

Det eneste et brilleglass gjør er å stille øyet i fokus. Du vil se dårlig i en super kikkert om den er ute av fokus. Når du stiller den i fokus, kan du nyte kvaliteten av kikerten. Er det en møkkakikkert får du et møkkabilde okke som.

Det er det pluss- og minusglass gjør for øyet: Stiller det i fokus som man kan utnytte den tilgjengelige kvaliteten. Hverken mer eller mindre.

mvh

Vi stiller ikke diagnoser her, vi gir tips. Stryk tips som ikke passer.

Vi stiller ikke diagnoser her, vi gir tips. Stryk tips som ikke passer.

Vel jeg gav deg et tips om at ditt tips var fullstendig feil.

:-)

Hadde gutten vært svaksynt, hadde øyelegen tatt tak i det. Ergo barnet er ikke svaksynt og det er spill av egen og andres tid å ringe blinde-/ svaksyntforbundet.

mvh

Kommer noen med direkte feilinformasjon i sine tips må det være mulig å tipse om det.

;-)

Tips i vei. Men fagfolkene får det siste ordet. Bedre å sjekke tips enn å¨la være.

Jeg fikk et tips her på DOL med masse forbehold, det utløste et ras av muligheter som jeg ikke hadde funnet ut selv uten å bli satt på sporet.

Tips i vei. Men fagfolkene får det siste ordet. Bedre å sjekke tips enn å¨la være.

Jeg fikk et tips her på DOL med masse forbehold, det utløste et ras av muligheter som jeg ikke hadde funnet ut selv uten å bli satt på sporet.

Å ringe blindeforbundet eller tilsvarende for en langsynthet, er like relevant som å ringe handicapforbundet for en forstuet tommel.

Det kan jeg si med 100% sikkerhet.

Alle står fritt i å komme med tips om ting man har mer eller mindre kunnskaper om. Men er man i ytterfeltet av sin kompetanse behøver man ikke bli hårsår om noen sier det er feil.

mvh

Annonse

Gjest Shira12

Trygdekontoret har foreldelse på alt mulig.

Prøv å ta en telefon til øyelegen med en gang. De på kontoret kan formidle beskje. Så får du pengene raskere også.

Jeg er vant med at øyelegen sender skjemaet med pasienten.

mvh

Ok, takk.

Trygdekontoret sa at 2 mnd ikke var for lenge.

Men jeg kan ringe øyenlegen i morgen jeg.

takk for hjelpen :-) Du har peiling på dette du, jeg er helt blank.

Å ringe blindeforbundet eller tilsvarende for en langsynthet, er like relevant som å ringe handicapforbundet for en forstuet tommel.

Det kan jeg si med 100% sikkerhet.

Alle står fritt i å komme med tips om ting man har mer eller mindre kunnskaper om. Men er man i ytterfeltet av sin kompetanse behøver man ikke bli hårsår om noen sier det er feil.

mvh

Jeg har ikke nevnt handikapforbundet og ikke blindeforbundet.

Ok, takk.

Trygdekontoret sa at 2 mnd ikke var for lenge.

Men jeg kan ringe øyenlegen i morgen jeg.

takk for hjelpen :-) Du har peiling på dette du, jeg er helt blank.

Det er jo ikke akkurat pensum på svangerskapskurset...

Jeg forstår ikke helt hvorfor legespesialister tar inn små barn uten å sette av tid til å informere foreldrene.

mvh

Jeg har ikke nevnt handikapforbundet og ikke blindeforbundet.

Jeg skrev "blindeforbundet eller tilsvarende". NFS blir tilsvarende blindeforbundet i og med at blindforbundet jobber like mye med svaksynte som med blinde. (Husket ikke korrekt navn på NFS, nå sjekket jeg det.)

Nei, du har ikke nevnt handicapforbundet. Men du vet sikkert sånn ca hva de står for og at det ville være fullstendig på jordet å henvende seg dit fordi man hadde forstuet en tommel. Sannsynligvis ville du ikke tenkt tanken på å gjøre dette.

Dette var ment som en illustrasjon / bilde / sammenligning av hvor malplassert en henvendelse til NFS, (eller andre organisasjoner som jobber for svaksynte) på bakgrunn av en banal langsynthet.

Det er sløsing med deres og egen tid.

mvh

Gjest Shira12

Vel jeg gav deg et tips om at ditt tips var fullstendig feil.

:-)

Hadde gutten vært svaksynt, hadde øyelegen tatt tak i det. Ergo barnet er ikke svaksynt og det er spill av egen og andres tid å ringe blinde-/ svaksyntforbundet.

mvh

Fint at du sier ifra, og deler kunnskapen din.

Som sagt, er helt blank jeg, har aldri hatt problem med synet.

Er strålendes fornøyd jeg med at dette kan rettes på med briller, er verdt prisen for at gutten min skal se bra.

Var jo skjønn da med sine små briller på :-)

Annonse

Fint at du sier ifra, og deler kunnskapen din.

Som sagt, er helt blank jeg, har aldri hatt problem med synet.

Er strålendes fornøyd jeg med at dette kan rettes på med briller, er verdt prisen for at gutten min skal se bra.

Var jo skjønn da med sine små briller på :-)

Ja, er det ikke fantastisk! At noe som ville blitt et kjempeproblem kan rettes så enkelt. ;-)

Liker han brillene?

mvh

Han har ikke fått de enda, så det blir spennendes og se.

Men det var fine briller vi plukket ut :-)

Vær oppmerksom på at brillene i begynnelsen kan skape litt forvirring med hensyn på størrelse og avstandbedømmelse. (Glassene forstørrer i tillegg til å bringe verden i fokus.)

Det går fort over.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...