Gå til innhold

Vranglære eller er det ok?

Anbefalte innlegg

Det er vel ikke feil å skrive ett-tallet uten tupp?

Selv har jeg høyere naturfaglig utdanning med matte og fysikk og skriver bare ett-tallet med tupp hvis det skal stå helt alene og jeg har god tid når jeg skriver det.

Jeg har tittet gjennom arbeidsboken min nå og ser at jeg ikke en eneste gang har skrevet med tupp. De lappene jeg har her på kontoret fra kolleger har også alle ett-tall uten tupp.

Jeg har en sønn i 2.klasse, men jeg aner ikke hva de lærer. For meg er det en uviktig sak, så lenge de lærer å bruke tallene :-)

Fortsetter under...

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mandolaika

19

• PieLill

8

• Scholar

5

• Velouria

4

Mest aktive i denne tråden

Behovet for å detaljstyre og mene seg å stå for Det Eneste Sanne kan være enormt.

Vi lærte at man skulle sitte helt rett i ryggen og ha 40cm til det man leste, BASTA!!! Ergonomisk katastrofe er det. Spør fysioterapeuter.

mvh

Jeg er helt enig med deg.

Men desverre er det ikke mulig å velge noen annet enn offentlig skole her vi bor. Dog er jeg overrasket over hvor flinke og hyggelige lærerene til min førsteklassing er. De er ikke utbrente og gamle enda det kan jo ha noe med det å gjøre?

Behovet for å detaljstyre og mene seg å stå for Det Eneste Sanne kan være enormt.

Vi lærte at man skulle sitte helt rett i ryggen og ha 40cm til det man leste, BASTA!!! Ergonomisk katastrofe er det. Spør fysioterapeuter.

mvh

*he he*

Mulig jeg har fortrengt dette med tversover på 7'ern, altså, men jeg husker ihvertfall GODT at vi måtte pugge salmevers og stå pent på rekke og rad ved pultene våre om morgenen og resitere teksten!!

*he he*

Høres nesten ut som jeg vokste opp i middelalderen, og så var det bare på 70-tallet! ;-)

Tror ikke dette blir noe problem. Selv skriver jeg heller ikke 1. tallet med tupp på. Barna kommer fort til å se dette ut fra sammenhengen.

Dersom du lærer han å skrive med tupp på, dukker et annet problem opp. Det blir da veldig likt 7-tallet dersom du skriver det uten streken mindt på.

Jeg er helt enig med deg.

Men desverre er det ikke mulig å velge noen annet enn offentlig skole her vi bor. Dog er jeg overrasket over hvor flinke og hyggelige lærerene til min førsteklassing er. De er ikke utbrente og gamle enda det kan jo ha noe med det å gjøre?

Og viss vi får sosialistisk flertall kommer dere ikke til å få noen privat grunnskole heller. De har erklært krig mot det private og har topp ti lister på allerede eksisterende skoler som de vil legge ned.

Vi har en lærer som har mye grått hår, men som ser verdens skjønneste. Ikke mye utbrendthet der, men masse super erfaring. Dessuten svært lydhør for våre innspill.

mvh

Annonse

Det har vært vanlig i skolen i mange år å ikke skrive 1-tallet med tupp, så man kan vel ikke akkurat kalle dette vranglære...Det er da så mye folk henger seg opp i også!

Jeg sa ikke at det var vranglære, det var et spørsmålstegn bak. Det er mange år siden jeg gikk på skolen selv, og da var det kun ett-tall med tupp som gjaldt. Jeg har aldri vært borti noe annet, så derfor lurte jeg.

Det er vel ikke feil å skrive ett-tallet uten tupp?

Selv har jeg høyere naturfaglig utdanning med matte og fysikk og skriver bare ett-tallet med tupp hvis det skal stå helt alene og jeg har god tid når jeg skriver det.

Jeg har tittet gjennom arbeidsboken min nå og ser at jeg ikke en eneste gang har skrevet med tupp. De lappene jeg har her på kontoret fra kolleger har også alle ett-tall uten tupp.

Jeg har en sønn i 2.klasse, men jeg aner ikke hva de lærer. For meg er det en uviktig sak, så lenge de lærer å bruke tallene :-)

Bra prioritering!

;-)

Så var det definisjonen av riktig.

Begge deler er vel like riktig.

mvh

Javel, men det var det jeg ikke visste sikkert før nå :)

Når læreren sier de har kuttet ut tuppen fordi en del elever skriver den speilvendt, så synes jeg det var litt rar grunn. Å tilpasse tallene etter elevene liksom.

Javel, men det var det jeg ikke visste sikkert før nå :)

Når læreren sier de har kuttet ut tuppen fordi en del elever skriver den speilvendt, så synes jeg det var litt rar grunn. Å tilpasse tallene etter elevene liksom.

Kan være til dels enig.

Samtidig har jeg ingen ting imot forenklinger som ikke går ut over den faglige kvaliteten.

Jeg skriver ettall uten tupp fordi det er raskest og tydeligst. Ved håndskrift er det faktisk det jeg foretrekker å lese også, fordi jeg har sett meg lei på ettall og syvtall som er nesten umulig å se forskjell på. Om noen skriver sirlig og tydelig spiller det selvsagt ingen rolle.

mvh

Og viss vi får sosialistisk flertall kommer dere ikke til å få noen privat grunnskole heller. De har erklært krig mot det private og har topp ti lister på allerede eksisterende skoler som de vil legge ned.

Vi har en lærer som har mye grått hår, men som ser verdens skjønneste. Ikke mye utbrendthet der, men masse super erfaring. Dessuten svært lydhør for våre innspill.

mvh

Jeg sier ikke at alle eldre lærere er vrange og vanskelige, men desverre er det mange av dem.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...